Nå kommer gang- og sykkelbrua til sin rett

Stålrørene til Tangenvika jernbanebru ankom Oslo havn 1. mai. Frakten av stålrørene opp til Tangen og Furnesbakken startet torsdag 25. mai. Nå kommer gang- og sykkelbrua over Vikselva virkelig til sin rett.

  • Dobbeltspor gjennom Stange kommune
  • Prosjektnyheter

Publisert: 30. mai 2023 klokken 14:13

Gang- og sykkelbru

Sikkerhetstiltak ved alle deler av jernbaneutbyggingen er viktig for oss i Bane NOR, og vi er glade for å kunne bidra med gang- og sykkelbru over Vikselva. Dette bildet er tatt i sensommeren 2021 etter at brua sto ferdig i desember 2020. Foto: Bane NOR, Trine Holm

Stålrørene har en diameter på 1,4 meter, og det er planlagt åtte lastebiler per dag, fra mandag til lørdag, i sju til åtte uker.

-  Dette er første runde med anleggstrafikk gjennom Tangen sentrum i forbindelse med dobbeltsporutbyggingen. Dette blir første forsmak på trafikken som kommer og hvorfor vi har bygget gang- og sykkelbrua som et trafikksikkerhetstiltak, sier Gunnar Sletten, prosjektleder for Tangenvika jernbanebru.

Stålrør på lastebilder

De første stålpilarene til Tangenvika jernbanebru ankom Furnesbakken på Tangen i Innlandet torsdag 25. mai 2023. Foto: Implenia

Bane NOR har allerede bygget og betalt for gang- og sykkelbrua over Vikselva som trafikksikkerhetstiltak for skoleelver og andre som ferdes langs vegen til fots eller på sykkel. Det er også gjennomført trafikksikkerhetsdag på Tangen skole og det er tatt kontakt med skolen nå i forkant av anleggstrafikken. 

Det er Stange kommune som eier og vedlikeholder gang- og sykkelbrua.

Heisebil, stålrør og mennesker

Stålrørene lastes over til lagringsplassen ved anleggskaia på Furnesbakken. Foto: Implenia

 


Publisert: 30. mai 2023 klokken 14:13