Venjar-Langset kåret til «Årets anlegg»
Til stor jubel ble det ferdige dobbeltsporet gjennom Eidsvoll utropt til «Årets anlegg» under Byggedagene. Prosjektsjef Andrew Croucher mottok «bransjens Oscar» i Oslo 13. mars.
Publisert: 14. mars 2024 klokken 08:02
Byggingen av 13,5 km med dobbeltspor startet opp for alvor i 2018, og offisiell åpning var i oktober 2023.
– Denne prisen henger svært høyt i bransjen, og for å bli nominert må et prosjekt kunne vise til fremragende resultater på en rekke områder. Når vi stikker av med seieren, er dette en stor anerkjennelse av den innsatsen som er nedlagt fra start til mål på Venjar-Langset, sier Andrew Croucher.
Blant de viktigste bidragsyterne på prosjektet har Bane NOR hatt med seg Aas-Jakobsen AS som rådgiver, samt de to hovedentreprenørene NCC Norge AS og arbeidsfellesskapet Hæhre PNC.
Signaltekniske arbeider har vært egne entrepriser i regi av Siemens Mobility Norge og Ground Transportation Systems Norway AS. Baneservice AS har vært underentreprenør for jernbanetekniske arbeider på begge hovedentreprisene.
Helhetspris
Juryleder Per-Arne Horne viser til at «Årets anlegg» er en helhetspris der man vurderer en rekke ulike kriterier, og at Venjar-Langset kan vise til gode resultater innen mange ulike områder, som blant annet seriøsitet, samarbeid i byggeprosessen, innovasjon, god byggeskikk/arkitektur, HMS og miljø og ikke minst en god kvalitet på totalproduktet.
Han forteller at prosjektet har utmerket seg på flere måter, ikke minst med at man ble ferdige før tiden og under budsjett, samt uten alvorlige ulykker.
– Dette har de ulike aktørene fått til gjennom et tett samarbeid som har skapt et meget godt resultat, sier Horne til Byggeindustrien(åpnes i ny fane).
I sin vurdering trekker juryen blant annet frem et godt samarbeid mellom de involverte for å finne de beste løsningene, en bred samhandlingsprosess med mange involverte og aktivt samarbeid for å unngå konflikter, god kompetanse på alle sider av bordet, vilje og evne til å bidra med opplæring både av lærlinger og studenter ved universitetet - samt at prosjektet inneholder et komplisert bruprosjekt med utfordrende fundamentering. Totalt er dyrkbare arealer økt med inntil 100 dekar i prosjektet.
Takket alle
– Når jeg står her, tenker jeg på alle de bra folka. Alle som har bidratt – fra jernbindere til maskinførere, fra ingeniører til kantinepersonale, hos entreprenører og leverandører, hos rådgiver og byggherre. Alle har en aksje i det vi har fått til på prosjektet. Tusen takk til alle sammen, sa prosjektsjef Andrew Croucher i Bane NOR da han mottok prisen.
I sin takketale var også Croucher innom noen av de ulike områdene hvor prosjektet har høstet gode resultater, før han framholdt:
– Det jeg er aller mest stolt og glad over, er at vi jobbet over 2,2 millioner arbeidstimer ute på anlegget uten personskader av betydning. Det er det aller, aller viktigste vi har oppnådd!
Croucher avsluttet med å minne om prosjektets overordnede mål:
– Vi har bygd dette prosjektet for å gi plass til flere tog, kortere reisetid og færre forsinkelser. Vi har bygd for å styrke jernbanen som den mest bærekraftige og behagelige transportåren mellom Innlandet og Oslo. Vi har bygd for framtida, og vi har bygd for at flere skal ta mere tog, sa prosjektlederen mens han smilte fra øre til øre.
Prisene «Årets anlegg», «Årets bygg» og «Årets trebyggeri» deles ut i et samarbeid mellom Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Byggenæringens landsforening og fagbladet Byggeindustrien. De to andre prosjektene som var nominert til Årets anlegg, var Nydalsbrua og Granåsen idrettspark, som begge ligger i Trondheim.
Publisert: 14. mars 2024 klokken 08:02