Utsettelse i Vormtråkk-innspurten
Eidsvoll kommune har bedt om mer tid for å sluttføre avtalen om driftsansvaret for turvegen Vormtråkk. Dette betyr blant annet at eidsvollingene må vente litt med å legge søndagsturen til den gamle jernbanebrua på Minnesund.
Publisert: 4. november 2024 klokken 10:52
Høsten 2023 tok Bane NOR i bruk nordre del av dobbeltspor-utbyggingen Venjar-Eidsvoll-Langset, totalt 13,5 km. Dette er en viktig brikke på veien mot flere avganger, kortere reisetid og bedre punktlighet mellom Oslo og Hamar.
I reguleringsplanen for prosjektet ble det fastsatt å etablere en turveg på strekningen Eidsvoll stasjon-Langset. Denne turvegen, Vormtråkk, følger traseen for det gamle enkeltsporet på mye av strekningen, inkludert den gamle jernbanebrua på Minnesund.
På Langset blir Vormtråkk koblet sammen med eksisterende turvei som fortsetter langs Mjøsa oppover mot Espa. I motsatt retning får eidsvollingene en rask og sikker sykkelrute mellom Minnesund og Eidsvoll stasjon. Vormtråkk vil inngå i Nasjonal sykkelrute nr. 7, Pilgrimsruta, mellom Trondheim og Oslo/Halden.
Trenger mer tid
Reguleringsplanen slo fast at Bane NOR skulle opparbeide Vormtråkk og sette jernbanebrua i stand, mens Eidsvoll kommune skal overta driftsansvaret for turveien.
Søndre del av Vormtråkk, mellom Eidsvoll stasjon og Doknesgutua, ble åpnet i fjor sommer. Resten har Bane NOR gjort ferdig etter at dobbeltsporet ble åpnet, og etter planen skulle resten av strekningen fram til Langset åpnes nå i november.
– Vi gleder oss veldig til å ta Vormtråkk i bruk, noe jeg vet vi deler med kommunen og veldig mange eidsvollinger. Eidsvoll kommune har imidlertid anmodet om mer tid for å lande avtalen om driftsansvaret, sier kommunikasjonssjef Stine Strachan i Bane NOR Eiendom.
Kommunedirektør Anne Olen Aasen i Eidsvoll kommune supplerer:
– Det er dialog mellom kommunen og Bane NOR om fordeling av vedlikeholdsansvar for jernbanebro og turvei med mer. Det foreligger avtaleutkast som partene nå gjennomgår og vurderer. Saken vil legges frem for politisk behandling før avtaleinngåelse, sier Aasen.
Ingen brøyting
Dette betyr at inntil en driftsavtale er underskrevet, vil jernbanebrua fortsatt være avsperret. På resten av strekningen gjenstår pr. i dag noen restarbeider, men her vil sperringene bli fjernet om kort tid, sannsynligvis før helga 9.-10. november.
– Det er sikkerhetshensyn som gjør at vi ikke kan åpne brua før avtalen er på plass. Hvis det blir mye snø til vinteren og brua ikke brøytes, blir det kort avstand opp til kanten på brua, noe som for eksempel er en risiko hvis brua benyttes av skiløpere, sier Strachan.
– Selv om resten av strekningen sørover snart blir tilgjengelig, blir det inntil videre ikke gjennomgående brøyting og strøing av turvegen. Bane NOR vil kun utføre brøyting for å imøtekomme egne behov for tilkomst til et teknisk hus og andre installasjoner, påpeker hun.
– Vis respekt for sperringene
Strachan understreker at Bane NOR og kommunen har en god og saklig dialog, og forteller at kommunen vil utarbeide en tidslinje for sluttføringen av arbeidet med avtalen.
– Trolig kan nok ikke turvegen åpnes over Minnesundbrua før tidligst utpå vårparten, men når vi kommer så langt ønsker Bane NOR uansett å bidra til at dette blir en liten festdag. Dette ser vi virkelig fram til, sier Strachan, som inntil videre har en siste oppfordring til eidsvollingene:
– Vi vil anmode publikum om å respektere de sperringer og skilt som er satt opp. Dette gjelder spesielt Minnesundbrua, men også resten av Vormtråkk i de dagene som gjenstår fram til anleggsområdet blir opphevet.
– I høst har vi hatt noen tilfeller hvor folk har forsert og til og med ødelagt gjerder for å ta seg inn, og dette vil vi på det sterkeste advare mot. Kombinasjonen av mørke, anleggstrafikk og uventede møter med myke trafikanter innebærer stor risiko, og vi vil for all del ikke at det skal skje en ulykke nå, avslutter Strachan.
Skrevet av
- Olav Nordli
Publisert: 4. november 2024 klokken 10:52