Dobbeltsporlykke på Eidsvoll
Litt etter klokka 19 søndag 15. oktober kjørte det første persontoget over Minnevika jernbanebru etter en arbeidsperiode på ni dager. Dermed er Bane NOR i mål med 13,5 km nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll.
Publisert: 15. oktober 2023 klokken 22:07
En glad gjeng fra Bane NOR fikk selskap av Eidsvoll-ordfører Hege Svendsen som passasjerer på den historiske turen med et fullstappet tog 329.
– Dette var stort å få være med på. Jeg har fulgt prosjektet hele veien, og alt har jo gått på skinner. Det har det også gjort her i dag. Dette har vært en merkedag ikke bare for prosjektet, men også for Eidsvoll, sa ordføreren.
Samarbeid
Det var den nordligste delen av prosjektet som nå ble koblet inn og tatt i bruk, en strekning på ca. 4,5 kilometer fra nord for Eidsvoll stasjon fram til Langset. Dermed er det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Kleverud, som ligger syd i Stange.
– I fjor bygde vi om de jernbanetekniske anleggene inne på Eidsvoll stasjon og tok i bruk strekningen syd for stasjonen. Den togpausen vi nettopp har lagt bak oss, var mindre omfattende, men likevel et utfordrende lappeteppe av aktiviteter, forteller prosjektsjef Andrew Croucher i Bane NOR.
God planlegging og grundige forberedelser er alfa og omega for å komme i mål, men uansett vil det alltid forekomme uforutsette hendelser:
– Denne gangen sporet et arbeidstog av og skadet et sporkryss på Langset, som vi heldigvis rakk å bytte. Vi hadde også en oljelekkasje fra en pakkmaskin som ble eksemplarisk håndtert. I tillegg ble innspurten litt hektisk fordi vi måtte utbedre feil knyttet til signal- og sikringsanleggene, opplyser prosjektsjefen.
– Når slike ting skjer, må aktører fra ulike faggrupper og entreprenører være løsningsorienterte og trekke i samme retning. Det har virkelig vært tilfelle her. Jeg vil sende en stor blomst til alle som har bidratt, ikke minst alle de dyktige folkene i våre egne rekker. Innsatsen har vært formidabel, sier Andrew.
Styrker jernbanen
Prosjektet er en viktig byggestein på veien mot dobbeltspor Oslo-Hamar og en styrking av jernbanen som den mest bærekraftige transportåren på strekningen. Utbyggingen vil gi kortere reisetid, plass til flere tog og bedre punktlighet.
Utbyggingen avsluttes i samsvar med opprinnelig tidsplan, og prosjektet ligger an til å oppnå en innsparing på nesten 1,4 milliarder (2023-kroner) som vil komme andre forbedringstiltak og prosjekter i Bane NOR til gode.
Publisert: 15. oktober 2023 klokken 22:07