Dobbeltsporet i Bergen ble Årets anlegg
Dobbeltsporet Arna-Bergen er kåret til Årets anlegg 2024 av byggenæringens eget organ Byggeindustrien.
Publisert: 3. april 2025 klokken 21:40
Oppdatert: 3. april 2025 klokken 21:59

Med prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i spissen feiret denne glade gjengen fra Bane NOR og ulike samarbeidspartnerne prisen for Årets anlegg 2024. Foto: Ingvild Eikeland, Bane NOR
Glade og stolte over prisen
Vant på godt samarbeid
Juryleder Per-Arne Horne understreker at prisen Årets Anlegg er en helhetspris der man vurderer flere ulike kriterier og at vinneren må vise til gode resulter innen mange ulike områder, som blant annet seriøsitet, samarbeid i byggeprosessen, innovasjon, god byggeskikk/arkitektur, HMS og miljø samt god kvalitet på totalproduktet.
– Dobbeltspor Arna-Bergen er en meget verdig vinner, sier Per-Arne Horne.
Horne trekker frem at prosjektet ble ferdig både innen tid og kost, og at man har hatt et godt samarbeid mellom partene i gjennomføringen.
– Det har vært et prosjekt hvor man i fellesskap har fått frem et solid resultat, sier jurylederen.
Det er også verdt å merke seg at mesteparten av den nye tunnelen er drevet med tunnelboremaskin (TBM), og det er benyttet en løsning med støpt fastspor. Juryen trekker blant annet frem kompleksiteten i det som er bygget i sin begrunnelse. Her har man bygget mye nytt samtidig som man har rehabilitert en gammel tunnel. Det har blant annet også vært krevende med avvikling av eksisterende trafikk parallelt med gjennomføring av prosjektet og ikke minst er arbeidet gjennomført uten alvorlige ulykker. Prosjektet ble ferdigstilt tidligere enn planlagt, for en totalkostnad lavere enn styringsrammen og partene har levert på bestilt kvalitet.
Et historisk og stort prosjekt
Dobbeltsporet mellom Arna og Bergen er det mest omfattende byggeprosjektet på Bergensbanen siden den åpnet i 1909, for mer enn 115 år siden.
Hoveddelen av jernbanetraseen fra Arna til Bergen går gjennom ett av byens syv fjell, Ulriken, der gammelt og nytt tunnelløp til sammen utgjør det nye dobbeltsporet gjennom fjellet. Den opprinnelige Ulriken tunnel hadde 60-årsjubileum i 2024, og ble oppgradert før den ble knyttet sammen med den nye tunnelen i mai 2024. Da var det nesten 10 år siden byggestarten på Nye Ulriken tunnel.
Innovative løsninger
Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som er boret med tunnelboremaskin. Tunnelen er også Norges første jernbanetunnel med støpt fastspor.
Et omfattende kryssingsspor i en fjellhall nær Arna knytter tunnelene sammen slik at togene kan veksle mellom tunnelene. Det største tverrsnittet i fjellhallen er på over 300 kvadratmeter.
Prosjektet har hatt utstrakt bruk av 3D-modeller i både prosjekterings- og byggefase. Man utviklet også en egen modell basert på spillteknologi for å testkjøre det nye signalanlegget digitalt under prosjekteringen.
Systematisk HMS-arbeid og få skader
Utbyggingen har foregått på trange arbeids- og riggområder i tettbygd strøk og i et travelt byområde. Det har vært full passasjer- og godstrafikk tilnærmet hele tiden, og det har også vært flere andre tilgrensende prosjekter. Dette har stilt store krav til koordinering og kontinuerlig søkelys på sikkerhet.
Gjennom prosjektperioden har både entreprenør og byggherre arbeidet forebyggende ved å gjennomføre ulike HMS-kampanjer på byggeplassene og i nærområdene, og man har også hatt faste månedlige tema for HMS-arbeidet.
Det har vært 11 fraværsskader, såkalte H1-skader, på prosjektet i løpet av 10 år. Den mest alvorlige hendelsen med fravær skjedde i 2015 da en person knekket en ankel.
Ved hendelser som kunne blitt mer alvorlige, har prosjektet hatt som fast rutine å utarbeide læringsark. Flere av disse hendelsene har resultert i endring i arbeidsmetoder og arbeidsinstrukser.
God effekt og høy punktlighet etter bygging
Strekningen Arna-Bergen er svært tett trafikkert. Dobbeltsporet på strekningen har bedret trafikkavviklingen både for gods- og persontrafikken, lagt til rette for økt hastighet, mer fleksibilitet og passasjeravganger hvert kvarter mellom Arna og Bergen.
Punktligheten for dobbeltsporet for 2024 var 99,3 prosent, noe som også er fjorårets beste resultat på jernbanen.
Hovedentreprenørene for delprosjektene:
- JV Skanska-Strabag – Nye Ulriken tunnel
- Skanska - Nye Arna Stasjon
- Azvi – Jernbaneteknikk i begge tunnelløp og rehabilitering av den gamle tunnelen
- Baneservice – Nygårdstangen godsterminal og dobbeltspor Bergen-Fløen
Rådgivere:
- Norconsult
- COWI
Andre sentrale aktører:
- Hitachi (signalanlegg)
- Vassbakk & Stol
Publisert: 3. april 2025 klokken 21:40
Oppdatert: 3. april 2025 klokken 21:59