Dobbeltspor Arna-Bergen

Vi har bygget en ny tunnel fra Arna til Bergen, gjennom fjellet Ulriken. Etter rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen utgjør de to tunnelene til sammen dobbeltsporet gjennom fjellet.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Bergensbanen
Fotografi sett fra luften av fjellparti med inntegnet tunneltrase

Markeringene viser hvor de to tunnelene går gjennom fjellet Ulriken. Ny tunnel har stiplet, rød linje, mens den opprinnelige har heltrukket, grå linje. Illustrasjon: Norconsult, Bane NOR

På denne siden:

Hva har vi bygget og hvorfor?

Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert. Byggingen av dobbeltspor på strekningen har bedret situasjonen både for gods- og persontrafikken. Dobbeltsporet legger også til rette for økt hastighet og mer fleksibel ruteplanlegging.

Ny tunnel på 7,8 km. gjennom Ulriken utgjør størstedelen av traseen fra Arna til Bergen. Den nye tunnelen ble tatt i bruk i desember 2020, og går fra Arna stasjon til Fløen på bysiden i Bergen.

I desember 2022 åpnet nye Arna stasjon og kryssingssporet mellom tunnelene.

Den nyrehabilterte, gamle tunnellen og dobbeltsporet videre fra Fløen inn til Bergen stasjon ble fullført og åpnet i mai 2024.

Milepæler i prosjektet

Relaterte prosjekter

Prosjektet har bygget tunneldelen av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen. Siste etappe av traseen mellom Fløen og Bergen stasjon ble fullført av prosjekt Nygårdstangen-Bergen-Fløen.

    Prosjektet har fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og modernisert Nygårdstangen godsterminal. Etter utbyggingen kjører det passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og godskapasiteten på terminalen er doblet.

Bane NOR Kundeservice

Adresse

Pb 4350, 2308 Hamar

Åpningstider

Mandag til fredag
kl. 08:00 - 19:00

Lørdag/søndag/helligdager
kl. 09:00 - 15:00

Jul- og nyttårsaften
kl. 08:00 - 12:00

Nyheter fra prosjektet

Siste innspurt før dobbeltsporet åpner

I april har vi de siste arbeidsperiodene med stengt bane før dobbeltsporet skal være klart for full trafikk fra 1. mai. Da tar vi siste innspurten med testing før vi setter i drift signalanlegget slik at det kan kjøre tog i begge tunnelene i Ulriken.

Vellykket stengeperiode

I de åtte ukene Bergen stasjon var stengt for passasjertog i høst, fikk vi utført mye arbeid og er dermed et stort steg nærmere å fullføre dobbeltsporet til Arna.