Dobbeltspor Arna-Bergen
Vi har bygget en ny tunnel fra Arna til Bergen, gjennom fjellet Ulriken. Etter rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen utgjør de to tunnelene til sammen dobbeltsporet gjennom fjellet.
På denne siden:
Hva har vi bygget og hvorfor?
Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert. Byggingen av dobbeltspor på strekningen har bedret situasjonen både for gods- og persontrafikken. Dobbeltsporet legger også til rette for økt hastighet og mer fleksibel ruteplanlegging.
Ny tunnel på 7,8 km. gjennom Ulriken utgjør størstedelen av traseen fra Arna til Bergen. Den nye tunnelen ble tatt i bruk i desember 2020, og går fra Arna stasjon til Fløen på bysiden i Bergen.
I desember 2022 åpnet nye Arna stasjon og kryssingssporet mellom tunnelene.
Den nyrehabilterte, gamle tunnellen og dobbeltsporet videre fra Fløen inn til Bergen stasjon ble fullført og åpnet i mai 2024.
Milepæler i prosjektet
Gjennomføring
- Byggestarten var i august 2014, 50 år etter at den gamle tunnelen og Arna stasjon åpnet i 1964.
- Sprengning av første del av den nye tunnelen og diagonaltunneler for passering, til sammen 1275 meter: november 2014-oktober 2015.
- Oppstart for tunnelboremaskinen Ulrikke: januar 2016. Film av tunnelboremaskinen i drift(åpnes i ny fane).
- Tunnelboremaskinen kom ut i Fløen 29. august 2017. Film fra gjennomboringen(åpnes i ny fane).
- Sprenging av 16 rømningstunneler mellom de to tunnelene: september 2017-april 2018.
- Første støping på det som var Norges første fastspor på jernbanen skjedde 26. november 2019. Det 7 kilometer lange fastsporet ble fullført i mars 2020.
- Nye Ulriken tunnel åpnet for trafikk i desember 2020. Film fra åpningen av nye Ulriken tunnel(åpnes i ny fane).
- Ombygging og oppgradering av Arna stasjon skjedde i to omganger i perioden 2017-2022. Del 1 åpnet i mai 2019, mens del 2 ble bygget om i 2021-22.
- Kryssingssporet inne i tunnelen, og alle sporene på Arna stasjon åpnet 11. desember 2022. Film fra åpningen av nye Arna stasjon(åpnes i ny fane).
- 1. mai 2024 åpnet dobbeltsporet på hele strekningen fra Bergen stasjon til Arna.
Relaterte prosjekter
Prosjektet har bygget tunneldelen av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen. Siste etappe av traseen mellom Fløen og Bergen stasjon ble fullført av prosjekt Nygårdstangen-Bergen-Fløen.
Prosjektet har fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og modernisert Nygårdstangen godsterminal. Etter utbyggingen kjører det passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og godskapasiteten på terminalen er doblet.
Kontaktinformasjon
Hans-Egil Larsen
Prosjektdirektør Utbygging Portefølje Vest
Torbjørn Søderholm
Prosjektsjef Arna-Fløen
Ingvild Eikeland
Kommunikasjonsansvarlig, Utbygging Portefølje Vest
Ole Magne Kjellevold
Nabokontakt
Bane NOR Kundeservice
Pb 4350, 2308 Hamar
Bane NORs kundeservice svarer på meldinger per telefon, e-post og Facebook(åpnes i ny fane)
Mandag til fredag
kl. 08:00 - 16:00
(bestilling av assistanse på telefon er åpen til kl. 19.00)
Lørdag/søndag/helligdager
kl. 09:00 - 15:00
Jul- og nyttårsaften
kl. 08:00 - 12:00
Nyheter fra prosjektet
Bygger grønn redningsplass i Fløen
På jernbanetomten i Kalfarveien 99 skal det lages en redningsplass for evakuering fra jernbanen og tunnelene i Ulriken. Bane NOR vil gi plassen en grønn utforming og gjøre den tilgjengelig for folk i nærområdet i det daglige.