Kunde- og trafikkinformasjon
De reisende skal få riktig, lik, rask og nyttig informasjon som gjør det mulig å ta gode valg for reisen. Enkelt språk og smarte løsninger på skjerm, i app og over høyttaleranlegg, sikrer god informasjon til de reisende.
På denne siden:
Om hovedtjenesten
De reisende ønsker informasjon slik at de kan ta gode valg for reisen sin. Informasjonen gis i våre egne informasjonskanaler på stasjonen samt noen digitale kanaler.
God informasjon gir forutsigbarhet for alle både når alt er i rute, men også når det oppstår avvik fra normal drift. Vi jobber hver dag for å informere raskt og presist om trafikken, slik at vi svarer til forventningen de reisende har til oss.
Leveranser
Her finner du det du trenger å vite om våre leveranser, det vil si hva vi informerer om, hvor vi gir informasjon og hvordan vi gir råd til de reisende dersom det er endringer i togavviklingen, ruteplanen eller driften vår. Leveransene kan deles inn i leveranser av kundeinformasjon, kundesenter og tilrettelegging for alternativ transport. Vi har tre målgrupper og det er de som reiser med tog, togselskapene og Entur og andre eksterne aktører.
Leveranser til de togreisende
Vår viktigste oppgave er å gi god informasjon til de reisende i alle situasjoner som kan oppstå. Når alt er i rute og driften normal er monitorer og anvisere på stasjonene våre de viktigste kanalene til å hjelpe de reisende med:
- Å finne riktig tog og bekrefte avgangstid og destinasjon
- Bekrefte at toget er i rute
- Hvilket spor på stasjonen toget går fra og hvordan du finner frem dit
- Å vise hvor du skal plassere deg ved sporet for å komme raskt til "din" plass på toget.
I tillegg til informasjonen på stasjonene bruker stadig flere reisende appen vår NÅ. Den gir sanntidsinformasjon om alle togreiser i hele landet og er en svært praktisk og nyttig kilde for alle som reiser med jernbane i Norge.
Informasjonskalene våre sørger for at kundene finner den informasjonen de trenger. Vi bruker mange ulike typer informasjonselementer som linjekart, monitorer, anvisere, høyttalere, nettsiden vår og NÅ-appen.
Gjør deg kjent med hva merkingen på perronger betyr
Mange vet ikke at landets togstasjoner har et system som hjelper deg til å stå på riktig sted når toget kommer. Se etter dette neste gang du tar toget!
Når togene ikke går som planlagt er det vår oppgave å informere om avvik så tidlig og tydelig som mulig slik at de reisende er i stand til å ta riktige valg for sin reise. Vi vet at det er de reisende som blir hardest rammet av alle avvik fra normal drift.
Avvikene som kan oppstå er blant annet forsinkelser, innstilte tog/togstrekninger og sporendringer. Når det oppstår avvik tilstreber vi alltid å ha med prognose, som er vårt beste anslag for når et problem er løst og trafikken er i gang igjen. Vi informerer gjennom egne kanaler som hovedtavle, høyttaler, anvisere, monitorer, NÅ-appen, trafikkmeldinger på banenor.no og togkart. I tillegg formidles informasjon i Entur og i togselskapenes apper og web-løsninger.
Se oppståtte avvik og trafikkmeldinger
Når togene ikke går som planlagt er det vår oppgave å informere om avvik så tidlig og tydelig som mulig slik at de reisende er i stand til å ta riktige valg for sin reise. Vi vet at det er de reisende som blir hardest rammet av alle avvik fra normal drift.
Planlagte avvik er de periodene det ikke kan gå tog fordi Bane NOR skal utføre arbeid på jernbanen. Det er vårt ansvar å informere de reisende slik at de får mulighet til å planlegge turen sin med utgangspunkt i informasjonen de får om eksempelvis start, varighet med mer. Vi informerer gjennom egne kanaler som monitorer, NÅ-appen, banenor.no, reiseinformasjonsplakater, plakater, bannere, holdeplassoppslag og faste og midlertidige skilt på stasjonen. I tillegg formidles informasjonen gjennom presse og i media samt i Entur og togselskapenes apper og web-løsninger.
Veifinning
Vi skal hjelpe de reisende med å finne veien dit de skal. Vi har to veifinningskonsepter. Vi viser hvor du bør stå på perrongen for å komme raskest mulig inn på toget til “din plass” og viser vei til alternativ transport ved planlagte og oppståtte avvik. Her brukes både permanent skilting på stasjonen og midlertidige skilting ved avvikshåndtering.»
Se planlagte avvik og arbeid på jernbanen
Kundesenteret er kontaktpunktet vårt for togselskapene og de reisende. Her tar vi imot informasjon og svarer på spørsmål på telefon og chat. Kundesenteret fungerer også som sentralbord for kontakt med ansatte i Bane NOR.
Togselskapene og Entur tilbyr også informasjon om togtrafikken til de reisende gjennom sine egne apper og web-løsninger.
Leveranser til togselskaper, Entur og andre eksterne aktører
Det er Bane NOR som leverer masterdata om togtrafikk i Norge og om Bane NOR sin infrastruktur. Informasjonen tilrettelegges og gjøres tilgjengelig for togselskapene, Entur og andre eksterne aktører.
Det er Bane NOR sitt ansvar å legge til rette for at togselskapene kan kjøre alternativ transport når det ikke kan kjøres tog. Se siden Tilrettelegging for alternativ transport for mer informasjon.
Kontaktinformasjon
Victor Hansen
Direktør Kunde- og trafikkinformasjon