Bane NORs konsernstrategi

Vår konsernstrategi er langsiktig og utviklet for at vi skal kunne oppfylle samfunnsoppdraget om å levere en pålitelig og bærekraftig jernbane for Norge.

Bild kvinne i arbeidsklær inne i en tunnel.

Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR

Vi er eid av staten ved Samferdselsdepartementet og vi baserer strategien vår på det årlige oppdragsbrevet som vi får fra departementet og Nasjonal Transportplan (NTP).

Oppdragsbrevet beskriver styringssignaler og rammebetingelser for våre oppgaver.

Nasjonal transportplan (2025-2036) er regjeringens transportpolitikk og langsiktige plan for utforming av transportsystemet.

Prioriteringene i NTP har innvirkning på de kommende statsbudsjettene, og hvilke tiltak vi kan sette i gang.

Skal være enkel og dynamisk

Konsernstrategien viser en rød tråd fra overordnede mål i transportsektoren til prioritering av tiltak på alle nivåer i organisasjonen.

 Konsernstrategien skal være enkel og retningsgivende og legge grunnlaget for effektiv ressursutnyttelse. Strategiprosessen er dynamisk for å kunne ta innover seg eventuelle endrede rammebetingelser.

Bane NORs visjon

Visjonen "Mer på skinner setter mindre spor" representerer vårt fremtidsbilde for å bidra til et mer bærekraftig og effektivt transportsystem i Norge.

Visjonen peker på vår samfunnsrolle og betydningen av jernbanen i det grønne skiftet ved at jernbanen skal ta en stadig større del av transporten i Norge.

Den innebærer også at vi skal levere et velfungerende, pålitelig og sikkert transportsystem med høy punktlighet og regularitet.

Bane NORs mål

Bane NORs mål er identiske med de sektorpolitiske målene:

  • Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet
  • Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål
  • Nullvisjon for drepte og hardt skadde
  • Effektiv bruk av ny teknologi
  • Mer for pengene

     

Vi må lykkes med Mål Sånn gjør vi det

1. Punktlighet

Enklere reisehverdag​
og økt konkurranseevne​ for næringslivet
Øke innsatsen på vedlikehold og fornyelse, og sikre mer forutsigbar togframføring.

2. Grønt taktskifte

Bidra til oppfyllelse av​ Norges klima- og miljømål Redusere naturpåvirkning og CO2-utslipp, og øke arealeffektivitet.
3. Sikkerhet Nullvisjon for drepte​ og hardt skadde Ha en sikker jernbane og sikker arbeidshverdag.
4. Digitalisering Effektiv bruk av​ ny teknologi Øke faktabasert innsikt, god dataflyt og effektiv oppgaveløsing.
5. Optimalisering Mer for​ pengene Standardisere prosesser, øke produktiviteten og være en profesjonell kjøper.

Bane NOR har fem innsatsområder for å nå disse målene:

Vi har identifisert hva som er viktigst å lykkes med, og derfor prioritere, for å bidra til at sektoren skal nå disse målene.

Punktlighet – for å bidra til en enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet  

Med det mener vi:

Øke innsatsen på vedlikehold og fornyelse, og sikre mer forutsigbar togframføring. 

Grønt taktskifte – for å bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål 

Med det mener vi:

Redusere naturpåvirkning og CO2-utslipp, og øke arealeffektivitet. Vi skal fokusere på å drifte og bygge jernbane på en natur- og klimavennlig måte.

Sikkerhet – for å oppnå nullvisjon for drepte og hardt skadde 

Med det mener vi:

Ha en sikker jernbane og sikker arbeidshverdag.

Digitalisering – for å bidra til effektiv bruk av ny teknologi  

Med det mener vi:

Øke faktabasert innsikt, god dataflyt og effektiv oppgaveløsing.

Optimalisering – for å få mer for pengene 

Med det mener vi:

Standardisere prosesser, øke produktiviteten og være en profesjonell kjøper.

Sammen mot målet 

Med sammen mot målet vektlegger vi god samhandling både internt og med sektoren. Dette innebærer å bruke hverandres kompetanse og skape et felles engasjement. Vår felles innsats i dag legger grunnlaget for morgendagens jernbane for reisende, samfunnet og miljøet. Verdiene våre Åpen – Ansvarlig – Lagspiller, hjelper oss å sette retning og veileder oss i vår samhandling med hverandre og de rundt oss.

Illustrasjon av Bane NOR SFs organisasjon: styre, konsernsjef, 4 konsernfunksjoner og 5 divisjoner

Bane NOR SF er organisert med konsernsjef, fire konsernfunksjoner og fem divisjoner. Illustrasjon: Bane NOR