Eierskap og styring
Styret har det overordnede ansvaret for foretaksstyringen i Bane NOR. Vi følger statens prinsipper for god eierstyring og selskapsledelse.
Bane NOR har valgt etterlevelse av Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse(åpnes i ny fane).
Styret skal påse at Bane NOR drives i samsvar med Bane NORs formål, vedtekter og retningslinjer fastsatt av foretaksmøtet.
Styret ansetter konsernsjefen, og fører tilsyn med konsernsjefens ledelse av Bane NOR. Styret er generalforsamling for Bane NOR SFs datterselskaper.
I saker som antas å være av vesentlig betydning for foretakets formål eller som i vesentlig grad vil endre virksomhetens karakter, skal saken skriftlig forelegges Samferdselsdepartementet før styret treffer vedtak.
Bane NORs vedtekter og foretaksmøter
Sist endret 13. mars 2023.
§1
Foretakets navn er Bane NOR SF.
§2
Foretakets formål er å utvikle og sørge for tilgjengelig jernbaneinfrastruktur og effektive og brukervennlige jernbaneinfrastrukturtjenester, inkludert knutepunkts- og terminalutvikling, som grunnlag for transport av personer og gods på det nasjonale jernbanenettet.
Foretakets virksomhet er planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning av jernbaneeiendom, samt annen virksomhet som står i naturlig sammenheng med dette. Foretaket mottar vederlag for de tjenestene som inngår i avtalene med Den norske stat v/Jernbanedirektoratet. Avtalene skal reflektere staten v/Samferdselsdepartementets avtale med foretaket. Foretaket skal, innenfor rammene av avtalene med staten, ha ansvar for porteføljestyring av sine prosjekter. Foretaket skal legge samfunnsøkonomiske lønnsomhetsvurderinger til grunn for sine prioriteringer og sin virksomhet.
Jernbane- og eiendomsvirksomheten skal sammen bygge opp om foretakets formål. Virksomheten skal drives på en kostnadseffektiv, sikker og miljøvennlig måte, og sikre god tilgjengelighet og kundeorienterte tilbud for alle grupper reisende og gods. Virksomheten skal drives etter forretningsmessige prinsipper.
Virksomheten kan drives av foretaket selv, av heleide datterselskaper, eller gjennom andre selskaper det har eiendeler i eller samarbeider med. Datterselskaper mv. skal drives i henhold til foretakets formål.
§3
Foretaket skal ha sitt forretningskontor i Oslo kommune.
§4
Bane NOR SF hører inn under Samferdselsdepartementet.
§5
Statens innskudd i Bane NOR SF er NOK 9 009 491 516.
§6
Foretakets styre skal etter foretaksmøtets bestemmelse bestå av fem til syv medlemmer valgt av Foretaksmøtet. Styremedlemmene velges for inntil to år. Representanter for de ansatte velges av og blant de ansatte i foretaket etter de reglene som gjelder for dette etter statsforetaksloven § 20 med tilhørende forskrifter
§7
Foretakets firma tegnes av styrets leder og ett annet styremedlem i fellesskap.
§8
Foretaket skal følge allmennaksjeloven §§ 6-16a Retningslinjer om fastsettelse av lønn og annen godtgjørelse til ledende personer i noterte selskaper, 6-16b Rapport om lønn og annen godtgjørelse til ledende personer i noterte selskaper og Forskrift om retningslinjer og rapport om godtgjørelse for ledende personer. Retningslinjer i samsvar med asal § 6-16a og forskriften skal legges frem for godkjennelse for ordinært foretaksmøte fra og med 2022. Retningslinjene skal også inneholde en redegjørelse om hvordan «Statens retningslinjer for lederlønn i selskaper med statlig eierandel» er fulgt opp i foretakets heleide datterselskaper. Lønnsrapport i samsvar med asal § 6-16 b og forskriften skal senest legges frem for ordinært foretaksmøte fra og med 2023.
§9
Ordinært foretaksmøte holdes hvert år innen utgangen av juni måned. På det ordinære foretaksmøtet skal følgende spørsmål behandles og avgjøres:
a) Fastsetting av foretakets resultatregnskap og balanse, herunder anvendelse av årsoverskudd eller dekning av årsunderskudd.
b) Fastsetting av konsernresultatregnskap og konsernbalanse.
c) Andre saker som etter lov eller vedtekter hører under foretaksmøtet.
§10
Foretaket kan kun ta opp lån gjennom statlige bevilgninger til driftskreditt.
§11
Foretaket har ikke egen inntjening/resultat som formål, og har ikke krav til avkastning på
egenkapitalen. Overskudd skal kun anvendes innenfor foretakets formål.
§12
Før styret treffer vedtak i saker som antas å være av vesentlig betydning for foretakets formål eller som i vesentlig grad vil endre virksomhetens karakter, skal saken skriftlig forelegges departementet, jf. statsforetaksloven.
Her kan du laste ned og se våre foretaksmøter.
Ordinært foretaksmøte 13. Juni 2024
Foretaksmøtet 16. juni 2023 og ekstraordinært foretaksmøte 13. mars 2023
Foretaksmøte 17.juni 2022
Ekstraordinært foretaksmøte 13.desember 2021 og foretaksmøte 21.juni 2021
Ekstraordinært foretaksmøte 16.oktober 2020 og foretaksmøte 23.juni 2020
Foretaksmøte 04.juni 2019
Foretaksmøte 4.juni 2018
Foretaksmøte 20.juni 2017
Oppdragsbrev for 2024
Oppdragsbrevet for 2024 fra Samferdselsdepartementet beskriver styringssignaler og rammebetingelser for våre oppgaver, så vel som transportpolitiske mål og krav til rapportering.
Rapporter
Her finner du års- og bærekraftsrapporter fra Bane NOR SF.
Dette er Bane NOR
- Vi er et statsforetak, eid av staten ved Samferdselsdepartementet, og opprettet som en del av Jernbanereformen 1. januar 2017.
- Vi har ansvar for den norske jernbaneinfrastrukturen. Bane NOR drifter, vedlikeholder og bygger jernbane over hele landet.
- Det inkluderer 4200 kilometer med spor, 335 togstasjoner og holdeplasser og over 4300 eiendommer.
- Vi er arbeidsgiver for cirka 5500 medarbeidere og har hovedkontor i Oslo.
- Bane NOR følger statens prinsipper for god eierstyring og selskapsledelse.
- Vi er organisert i fem divisjoner med ansvar for hver sine fagområder:
- Digitalisering og teknologi
- Utbygging
- Trafikk
- Drift og vedlikehold
- Eiendom
- Fire konsernstaber har fagansvar på tvers av divisjonene:
- Mennesker og kommunikasjon
- Strategi og bærekraft
- Økonomi og finans
- Etterlevelse og sikkerhet
- Bane NOR skal være et inkluderende og mangfoldig arbeidsmiljø.