Våre klimamål og -tiltak

Vi har satt oss som mål å redusere klimagassutslippene med 50 % innen 2030. For å nå dette målet, jobber vi med vitenskapsbaserte klimamål og handlingsplaner på tvers av våre forretningsområder.

Valmuen blomster i et lite brukt spor på Bjorli stasjon på Raumabanen. Foto: Arvid Bårdstu, Bane NOR

Reduksjon av klimagassutslipp 

Vi har store klimagassutslipp fra utbygging og drift. Ved å investere i jernbaneutbygging kan vi redusere utslippene på lang sikt, da flere vil velge tog fremfor andre transportformer.

Energibruk 

Jernbanen bruker mye elektrisk energi, og det er en risiko for kraftunderskudd i fremtiden. Likevel er jernbanen mer energieffektiv enn andre transportformer. I dag er 80 % av jernbanen elektrifisert, og målet er nullutslipp innen 2050.

Klimatilpasning 

Ekstremvær utgjør en risiko for jernbanen, som vist under ekstremværet «Hans» i august 2023. Bane NOR jobber med å gjøre infrastrukturen mer robust mot slike hendelser. Innen 2025 skal jernbanen tåle mer flom og skred enn i 2023. Vi forbedrer vedlikeholdet og bruker data for å forebygge klimahendelser. Beredskapen mot værhendelser utvikles kontinuerlig.

Visste du at ett pendlertog fjerner 600 biler fra veien?

Les mer om jernbanens miljøfortrinn!

 

Indikatorer for forebygging:

  • Kartlegging av ras- og skredfare er gjennomført for alle strekninger per 2023, med oppfølging hvert sjette år.
  • Av 16.000 stikkrenner er ca. 50 % dimensjonert for 200-årsflom per 2023.

For mer informasjon om vårt klimaarbeid, se kapittel 2.2 i Bane NORs årsrapport 2023.

Klima- og bærekraftsrapporter

Klimarapport 2023

Det er utarbeidet et klimaregnskap for Bane NOR sin virksomhet for 2023 i henhold til «Corporate Sustainability Reporting Directive» (CSRD). Klimaregnskapet inkluderer Bane NOR SF og datterselskapet Bane NOR Eiendom AS med datterselskaper. 

Bærekraftsrapport 2022

Målbildet for arbeidet med bærekraft sammenfaller med
Bane NORs visjon: «Mer på skinner setter mindre spor». Se vår  Bærekraftsrapport med klimaregnskap 2022 (fra s. 39) og hvordan vi arbeider med klima i kjerneprosessene.