Nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.

Illustrasjonsbilde av nye Horten stasjon.
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
For å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, bygger Bane NOR nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum, togparkering på Barkåker og oppgradering av Tønsberg stasjon.
Utbyggingen startet for fullt i første halvår 2020. Når dobbeltsporet står ferdig, vil det være mulig å kjøre fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo.
I vår karttjeneste(åpnes i ny fane) kan du se hvor dobbeltsporet, stasjonen og rømningstunnelene kommer.
Følg prosjektet på Facebook
Få oppdateringer på Facebook-gruppen til prosjekt.
Milepæler i prosjektet
I 2025 skal vi:
Nykirke - Skottås
- Tilbakeføring av eksisterende landbruksareal.
- Reetablere skiløype og fjerne midlertidig skiløype
- Fjerne riggarealer og anleggsveier
- Ferdigstille deponi
- Preservering av jernbaneteknisk anlegg langs dobbeltsporet.
Viulsrød
- Tilbakeføring av eksisterende landbruksareal
- Fjerne riggarealer og anleggsveier
Solerød - Barkåker
- Fjerne riggarealer og anleggsveier
- Ferdigstille deponi
- Preservering av jernbaneteknisk anlegg langs dobbeltsporet.
De signaltekniske arbeidene med ERTMS-signalanlegg fortsetter fra april 2025.
I 2026 skal vi:
Nykirke - Skottås
- Fullføre bygging av avgreningsspor til fremtidig Kopstad godsterminal
- Fullføre bygging av jernbanetekniske arbeider i innkoblingssone Nykirke
Solerød - Barkåker
- Fullføre bygging av jernbanetekniske arbeider i innkoblingssone Barkåker
- Tilbakeføring av eksisterende jernbane
Dette har skjedd i prosjektet
- 2012: Konseptutredning IC Oslo-Skien
- 2014: Vedtatt planprogram og oppstart av konsekvensutredning.
- 2016: Anbefaling av korridor legges fram og kommunedelplan blir vedtatt i oktober.
Vi varsler oppstart av reguleringsplanarbeid. - 2017: Reguleringsplanen utarbeides og er ute på høring.
- 2018: Reguleringsplanen vedtas. KS2. Forberedelser som hogst/arkeologi
- 2019: Investeringsbeslutning vedtatt i Stortinget. På høsten kontraheres to totalentrepriser.
- 2020: Offisiell byggestart - grunnarbeider.
- 2021: Driving av fjelltunell, bygging av betongkonstruksjoner og generelle grunnarbeider.
- 2022: Offisiell byggestart - jernbaneteknikk.
- 2023: Ferdigstilt av Tangentunnelen. Ferdigstilt grunnarbeider i Kopstad, Skottås og Gråmunktunnelen. Ferdigstilt betongkonstruksjoner. Tilbakeført Kopstadveien, Fv 310.
- 2024:
Nykirke-Skottås: opparbeidet vi nytt landbruksareal. Gjort ferdig Kopstadtunellen. Ferdigstilt jernbanetekniske arbeider utenom innkoblingssoner i nord og sør; ferdigstille teknisk hus og telehytter, sporbygging, kontaktledningsanlegg og elkraft- og teleinstallasjoner.
I stasjonsområdet ferdigstilte; vi grunnarbeider og adkomstområde, publikumsområder og parkeringsområdet. Nedrigget hovedriggområdet. Ferdigstilt jernbaneteknikk; sporbygging, tekniske hus, kontaktledningsanlegg og elkraft- og teleinstallasjoner.
På Solerød-Barkåker ferdigstilt vi jernbaneteknikk; sporbygging, tekniske hus, kontaktledningsanlegg og elkraft- og teleinstallasjoner.
Bygd avgreiningsspor til togparkeringen.
Nabo til jernbanen?
Naboinformasjon
Det pågår arbeider flere steder langs det nye dobbeltsporet. Vi oppdaterer jevnlig med informasjon slik at naboer og andre interesserte kan følge prosjektet.
Planer og dokumenter
Her finner du en oversikt over planer og dokumenter som er viktige for gjennomføringen av byggeprosjektet.
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Relaterte prosjekter
Bane NOR planlegger og bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen. Satsingen skal gi flere avganger, større pålitelighet og kortere reisetid på strekningen. For å kunne tilby flere tog, trengs det flere plasser til togparkering. I Tønsberg skal det bygges togparkeringsanlegg ved Barkåker. I tillegg må Tønsberg stasjon oppgraderes for å få full effekt av det sammenhengende dobbeltsporet som er under utbygging.
For å kunne tilby flere tog på Vestfoldbanen, trengs det flere plasser til togparkering. I Tønsberg skal vi bygge togparkeringsanlegg ved Barkåker.
Nå skal Tønsberg stasjon oppgraderes, for å kunne hente ut full effekt av det sammenhengende dobbeltsporet mellom Tønsberg og Oslo, som er under bygging.
Vil du varsle oss?
Send oss et varsel
Opplever du støy eller annet som du reagerer på, kan du sende oss et varsel her
Kontaktpersoner

Rebekka Bredesen
Kommunikasjonsrådgiver

Rune Bårdsen Røer
Prosjektsjef

Jon Brekke
Prosjektleder, UNB01 og UNB02

Emilie Aas
Prosjektleder UNB10

Pernille Krafft
Nabokontakt (åpningstid kl. 09-15)
Kontaktinformasjon
Nabokontakt
Postadresse: Postboks 4350, 2308 Hamar.
Kundesenteret:
Telefon:
(+47) 477 70 098
Åpningstider:
Mandag til fredag
kl. 08:00 - 16:00
Lørdag/søndag/helligdager
kl. 09:00 - 15:00
Jul- og nyttårsaften
kl. 08:00 - 12:00
Nyheter fra prosjektet
Utredet høytsvevende mulighet
I et samprosjekt mellom flere avdelinger på Bakkenteigen, har kommende ingeniører utredet muligheten for å frakte reisende mellom studiestedet og det som skal bli Horten stasjon.

Buss for tog i påsken
På grunn av arbeidene på Tønsberg stasjon og utbyggingen av dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker, vil det gå buss for tog i påsken.

Full pott av arbeidsmaskiner
Aldri har det vært flere arbeidstog i aksjon samtidig enn da Nykirke-Barkåker prosjektet fikk besøk av elever og lærere fra Signo kompetansesenter.
