Alle nyheter
Les de siste nyhetene om vårt arbeid i hele landet.
Søkeresultat
Viser 1 - 12 av 39 treff
-
Ingen helsefare i Maurtubekken og Myrerbekken
Helseetaten har i samarbeid med helsemyndighetene i Bydel Søndre Nordstrand og Bane NOR vurdert om det er noen helsefare knyttet til lek i nærheten av bekkene på Åsland.
-
Kartlegging av miljørisiko
Vi har kartlagt miljørisikoen og iverksatt flere tiltak etter at det ble avdekket at sigevannet fra tunnelboremassene fra Blixtunnelen inneholdt forhøyede konsentrasjoner av sulfat og uran.
-
Follobanens ene tunnelløp stenges 15. april for å skifte strømlinene
Bane NOR skal skifte strømlinene i Blixtunnelen, og stenger derfor det ene tunnelløpet fra og med 15. april.
-
Bane NOR skal skifte strømlinene i Blixtunnelen
Nå går vi ut i markedet for å skaffe en entreprenør som kan bistå oss i arbeidet.
-
Ingen endring i vannkvaliteten på Åsland
Prøvetaking av drikkevannsbrønner på Åsland viser verdier godt under WHOs anbefaling for uran. Det er heller ikke registrert skader på vannlevende organismer i bekkene som får tilsig av vann fra masser fra tunnelboringen på Follobanen.
-
Uran og sulfat i steinmasser fra Follobanen
Det ble tatt ut store steinmasser fra tunnelen på Follobanen. Massene ble kjørt til deponier i Oslo, Nordre Follo og Vestby. Det har vist seg at de inneholder små mengder uran og sulfat.
-
Styrets rapport etter Follobanehendelsen i 2022
Styret i Bane NOR bestilte tidligere i år en ekstern evaluering av åpningen av Follobanen. Oppdraget gikk til PwC, og mandag 26. juni ble evalueringen behandlet i styremøtet.
-
Terrenget i «nye» Middelalderparken tar form
Bane NOR er i full gang med å gjøre anleggsområdet i Middelalderparken om til bydelspark og historisk formidlingssted i verdensklasse. Parkens kjerneområde skal etter planen tas i bruk neste sommer.
-
Fra anlegg til friluftsområde
Follobanens anleggsområde på Åsland skal bli natur- og friluftsområde. Turgåere vil overta et område med bekker mellom nyplantede busker, vekster og nye turstier.
-
Intern analyserapport etter hendelsen på Follobanen
Den direkte årsaken til at Follobanen ble stengt 19. desember i fjor er mangler i utførelse av skjøter og endeavslutninger, og vanndrypp på en isolator. Det konkluderer våre interne undersøkelser. I tillegg peker vi på organisatoriske forhold som viktige læringspunkter.
-
Hva var feil med Follobanen?
Her finner du en foreløpig rapport som analyserer mulige årsaker til problemene med strømforsyningen på Follobanen. Det er trolig ikke én enkelt hendelse som er årsak, men en kombinasjon av flere forhold.
-
Blixtunnelen: En trygg reise
To parallelle tunneler på Follobanen bidrar til høy sikkerhet. Mellom tunnelløpene er det 55 rømningsveier til et trygt område. Tirsdag skal sikkerheten testes.