Alle nyheter

Les de siste nyhetene om vårt arbeid i hele landet.

Søkeresultat

Viser 1 - 12 av 23 treff

Filtrert på:

  • Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen
Fjern filter
  • Trønder- og Meråkerbanene blir elektriske i 2025

    Nå er det klart at Trønder- og Meråkerbanene ikke blir klare for elektriske tog før i desember 2025. Samtidig setter vi togtrafikken på Meråkerbanen på pause fra 15. august 2024 til 1. februar 2025 for å sikre en mer effektiv gjennomføring av arbeidet som gjenstår.

    Trønderbanen bygges om til elektrisk drift. Her fra Hansbakken utenfor Trondheim
  • Status – og veien videre

    Bane NOR gjør Trønder- og Meråkerbanen klar for grønn og elektrisk togdrift. Arbeidet utføres i etapper, slik at effekten kan tas ut så tidlig som mulig. I alt skal det investeres 2,1 milliarder kroner for å elektrifisere 120 km bane. Her får du siste nytt om status for arbeidet.

  • Full fart for elektrifiseringen

    50 år etter forrige elektrifisering i Trøndelag er vi nå godt i gang med kontraheringen av arbeidene som skal gi togene på Meråker- og deler av Trønderbanen kjørestrøm.

    Bilde av deler av prosjektgruppen stående på Hansbakken bru ved Ranheim i Trøndelag.
  • Bedre bruer over grønnere spor

    Mens oppgraderingen til elektrisk drift på 120 km med spor i Trøndelag fortsetter for fullt på langs, er mange viktige jobber på tvers nå unnagjort.

    Bildet viser den nye overgangsbrua på Kopperå
  • Waterloo i leira og grevling i taket

    Tilbaketog, dykkersyke, mystiske sjakter og Knutsen & Ludvigsen. Stavne–Leangenbanen i Trondheim er en av Norges minst kjente jernbanestrekninger, men den har likevel mye spennende historie å by på. Og nå blir den elektrisk.

    Svart/hvitt-bildet viser jernbanespor i Olav Trygvasons gate  den 10. mai 1945
  • Kranselag på Hell

    En ny milepæl er nådd for elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag. Tirsdag 21. juni ble det markert at bygningen som skal huse de tekniske installasjonene som skal forsyne Trøndelag med strøm til jernbanen nå har fått "tett bygg". Neste fase er de bygningstekniske installasjonene før de elektromekaniske komponentene blir montert.

    Bildet viser at delprosjektlederen som sier noen ord i forbindelse med markeringen av tatt tak på omformaerstasjonen
  • Elektrifiseringen er i rute

    Byggingen av grønne spor i Trøndelag er godt i gang. Ikke bare blir det en enda mer miljøvennlig måte å reise på, men det benyttes også miljøvennlige materialer i byggeprosessen.

    Ved Marienborg stasjon møtes dagens elektriske og dieseldrevne jernbane i Trøndelag. Dovrebanen bakerst i bildet ble elektrifisert i 1970, mens Stavne-Leangenbanen nærmest i bildet blir elektrifisert over 50 år senere. Bildet viser Stine Wist, prosjektsjef i Utbygging Midt, elektrifiseringsprosjekts leder Ola Grendal og delprosjektleder KL/AT Bente Roheim.
  • En milepæl er nådd for elektrifiseringen i Trøndelag

    Nå er det første fundamentet for feste av kontaktledningsmast boret på Marienborg stasjon. Dette markerer de første synlige tegnene på at det nå kommer grønne spor i Trøndelag.

    Det første fundamentet i elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen er på plass på Marienborg stasjon
  • Velkommen til ny bru på Hansbakken

    Nå er den nye brua på Hansbakken åpnet for ferdsel, men det gjenstår fremdeles noen arbeider som må tas i løpet av våren før alt er ferdig. I mellomtiden kan de som ønsker å krysse jernbanen til fots ved Hansbakken ta i bruk den nye, fine overgangsbrua.

    Bildet viser den nye overgangsbrua som er klar for gående passering selv om noen arbeider gjenstår. Delprosjektleder Stig Rune Bergly fra elektrifiseringsprosjektet i Bane NOR, prosjektleder for BMO Entreprenør Stina Gjøen Simensen og Magne Skrøvseth, som er anleggsleder for Farbu & Gausen er avbildet.
  • Elektrifisering av Stavne-Leangenbanen

    Bane NORs entreprenør NRC Group AS starter med å elektrifisere strekningen i siste halvdel av mars. Arbeidene i Tyholttunnelen er planlagt ut august, resten av strekningen til utgangen av 2022. Vi inviterer til digitalt informasjonsmøte 9. mars.

  • Full fart for grønne spor i Trøndelag

    Elektrifisering i Trøndelag legger til rette for mer miljøvennlige og stillegående tog. Arbeidet med å tilpasse for et enda mer klimavennlig tilbud på skinner vil dessverre gi togene redusert tilgang til jernbanesporet mellom Trondheim S og Stjørdal i helgene fra 29. april 2022. Det vil føre til noe bruk av buss i stedet for tog.

    Dette er et illustrasjonsbilde som viser arbeider fra oppgradering av anlegget som gir togene strøm på Kongsvingerbanen.
  • Skolebesøk og trafikksikkerhetsdag

    Det blir enda mer miljøvennlig med tog i Trøndelag når Trønder- og Meråkerbanen elektrifiseres de neste årene. Før alt er på plass er det en rekke arbeider som skal utføres, og vi tok turen for å snakke om trafikksikkerhet på to barneskoler som den kommende tiden får mer tungbiltrafikk på elevenes skolevei.

    Stig Rune Bergly, vår prosjektleder for overgangsbruene i elektrifiseringsprosjektet, viste seg å være en utmerket læremester ute ved bilene.
Abonner på RSS