Alle banestrekninger åpne for normal drift
Vi har ryddet spor og veksler på alle linjer og stasjoner på Østlandet som ikke har vært i bruk mandag og tirsdag. Alle banestrekninger er åpne for normal drift. Det vil ta tid før togene kjører som normalt. Se togselskapenes app/nettside for mer informasjon.
Publisert: 5. januar 2025 klokken 15:40
Oppdatert: 8. januar 2025 klokken 15:48
Vi har hatt alt av mannskaper og maskiner ute og ryddet vekk snø og is fra de jernbanesporene og vekslene som ikke var i bruk mandag og tirsdag. Dette arbeidet er avsluttet, og alle strekniner på Østlandet er åpne.
Fra tirsdag 7. januar kl. 2130:
Fra onsdag morgen blir det kjørt flere tog igjen på Østlandet, men ikke full trafikk. Det blir dessverre fortsatt noen innstillinger, men det blir kjørt tog på alle linjer og flere avganger enn mandag og tirsdag.
Tirsdag 7. januar kl. 21.30: På grunn av varsel om svært mye snø og vind på deler av Øst- og Sørlandet mandag og tirsdag, og oransje farevarsel fra Meteorologisk institutt, ble togtrafikken redusert på Østlandet ved at flere tog ble innstilt.
Onsdag morgen øker vi gradvis trafikken. Etter det store snøfallet gjenstår det forsatt en del snørydding på stasjoner og de sporene der det ikke har gått trafikk.
Fra søndag 5. januar:
Det er ventet lokalt 30-40 cm snø og sterk vind på deler av Østlandet i morgen. Fra mandag morgen vil det bli kjørt tog på alle toglinjene, men noen tog blir dessverre innstilt på grunn av de store snømengdene som er ventet kombinert med sterk vind mandag formiddag.
17. januar i fjor førte store mengder snø og vind til at kollektivtransporten i Oslo- området fikk store utfordringer. Utover dagen kom trafikken i gang igjen på alle Bane NOR sine togstrekninger, men med store forsinkelser og innstillinger. Fordi det var mange tog i trafikk, vind og snøfokk som satte sporvekslere og signalanlegget ut av drift på tross av sporvekselvarme, og mye snø foran parkeringsplasser for tog, så ble mange tog stående fast og i veien for hverandre da trafikken startet opp igjen.
- Vi vil forsøke å unngå at dette skjer igjen, og ha færre tog i trafikk når vi nå ser at det er varslet store mengder snø, snøfokk og sterk vind fra midt på dagen i morgen. I stedet for å stanse all trafikk, så kommer vi heller til å tynne den ut slik at det går tog. Det er viktig for oss at passasjerene kan komme seg dit de skal med toget også når det snør svært mye, som det er meldt fra i morgen formiddag. Når vi kjører færre tog slipper vi også flere brøytemaskiner til i sporet, sier Berge.
De reisende finner oppdatert informasjon om sin reise hos sitt togselskap.
Godt forberedt på ekstremt vintervær
Sist vinter var preget av perioder med langt mer snø og kulde enn normalt på særlig Sør- og Østlandet, noe som skapte problemer for jernbanen, men også for fly, T-baner og busser. Gjennom sommeren og høsten har vi jobbet med ulike tiltak for å forsterke vinterberedskapen vår for situasjoner med ekstremt snøfall.
Vi har kjøpt inn 12 nye store skinnegående arbeidsmaskiner med kraftig brøyteutstyr ( LT18), som er satt i drift for å rydde vekk snø fra jernbanen i hele landet. De nye maskinene kommer i tillegg til de brøytemaskinene Bane NOR har fra før, som blant annet inkluderer ploger, traktorer og hjullastere med freser. I tillegg har vi kjøpt inn vogner med kraftig snøfres i Stor- Oslo. Alt snøryddingsutstyr er vedlikeholdt og står nå klart til bruk.
- Til sammen gir dette en betydelig økt brøytekapasitet som skal sikre at flest mulig av togene på Øst- og Sørlandet kommer og går når de skal også når det snør mer enn normalt. Vi er bedre forberedt enn i fjor på ekstremt vintervær, men når svært mye snø skal fjernes mange steder på en gang kombinert med sterk vind, så kan det dessverre alltid oppstå utfordringer, sier Berge.
Mer mannskap på vakt
Foran morgendagen er bemanningen styrket og klar på hele Øst- og Sørlandet. Vi har mer mannskap på vakt for å styrke snøberedskapen. Vi har flere førere på jobb, som også vil gi oss bedre kapasitet på snøryddingsmaskinene våre. I forkant av vinteren gjennomførte vi også grundig trening og opplæring av vårt mannskap i bruk av ulike typer vinterutstyr. Vi har også økt kapasiteten på vedlikehold av arbeidsmaskiner til snørydding.
Snøkoordinatorer
Bane NOR har egne snøkoordinatorer som har koordineringsansvaret for snøryddingen og ansvaret for å innhente status på alt som gjennomføres av snørydding på spor, planoverganger og parkeringsområder for togene. I år har vi også en ny digital kartløsning som vil sikre bedre oversikt over hvor det er ryddet snø. I tillegg bistår snøkoordinator togleder med prioriteringer i vanskelige situasjoner. Andre faggrupper vil også få konkrete oppgaver ved større snøfall.
Vi er også klare for at togselskapene skal kunne benytte våre tuneller som varmestue for togene om natta hvis det blir behov for å tine dem for snø og is.
Vi har selvfølgelig også tatt høyde for at vi har godt med mannskaper til å rydde bort snø fra plattformer, parkeringsplasser og våre øvrige arealer på stasjonene, så folk kommer seg fram også når det snør ekstra mye.
Publisert: 5. januar 2025 klokken 15:40
Oppdatert: 8. januar 2025 klokken 15:48