Vil vi nå Norges klimamål med den nye NTP’en?

En klar målsetting for transportplanen (NTP) for de neste 12 årene er at den skal bidra til å oppfylle Norges klimamål. Er tiltakene i planen radikale nok til at vi oppnår målet?

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 14. august 2024 klokken 08:08

Oppdatert: 14. august 2024 klokken 08:13

Boder og folk på et bytorg.

Folk og boder overalt - Arendalsuka er i full gang. Arendalsuka/Mona Hauglid

Dette spørsmålet stiller vi på et av Bane NORs seminarer på Arendalsuka. Hvorfor spør vi om det nå etter at NTP (Nasjonal transportplan) er vedtatt? Jo fordi NTP for 2025-2036 sier noe om partienes transportpolitikk de neste 12 årene, selv om det er i statsbudsjettene de endelige prioriteringene blir gjort. Her er det mulig å ta radikale grep for å få ned klimagassutslipp fra transport for å nå Norges klimamål. 

- Vi kommer ikke til å nå klimamålene uten en radikal omlegging av transportpolitikken, derfor er det behov for å prioritere tiltak som bidrar til kutt i klamagassutslippene i kommende budsjetter, understreker Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR. 

Samferdselssektorens rolle i det grønne skiftet

Bane NOR og jernbanen har en viktig rolle i vår tids aller viktigste oppgave - vi skal bidra til det grønne skiftet og løse transportbehovet på en klimavennlig måte. Samtidig skal vi ta hensyn til natur og klima når vi bygger ut jernbanen. Jernbanen står for kun 0,3 prosent av utslippene fra transport, og beslaglegger lite areal sammenlignet med en 4-felts motorvei. 

 - Jeg mener derfor at den viktigste prioriteringen i tiden som kommer er økt vedlikehold og fornyelse av jernbanen - det virker, det ser vi på alle banestrekninger der vi har jobbet systematisk over år – samt utvikle persontogtilbudet rundt byene. Dette var også vårt innspill til NTP i neste tolvårsperiode, avslutter konsernsjefen.  

Vi har invitert Miljødirektoratet, veidirektøren, TØI (Transportøkonomisk institutt)  og stortingspolitikere til debatt om temaet på Arendalsuka.

Vi forventer ikke at alle er enig i våre synspunkter, det kan bli interessant! 

Velkommet til debatt i samferdselsteltet, Rådhusgaten 10 i Arendal kl. 10.30 - 11.15:

Vil vi nå Norges klimamål med den nye NTP?(åpnes i ny fane)

Er vi forberedt på ny flom, ny hard vinter og en ny sikkerhetssituasjon? Dette er et av flere spørsmål vi stiller på våre seminarer under Arendalsuka.

Under årets Arendalsuke arrangerer vi seminarer om samferdsel og beredskap, og behovet for vedlikehold og fornyelse for å sikre en pålitelig infrastruktur. Vi stiller spørsmål ved om den nye Nasjonal transportplan (NTP) er tilstrekkelig for å nå klimamålene, og vi utfordrer byutviklingsambisjoner knyttet til høyhus. Gjenbruk av Randklev bru vil bli presentert som et eksempel på bærekraftig praksis, og vi vil diskutere hvordan universell utforming gjør jernbanen tilgjengelig for alle.  

Vårt program under Arendalsuka inkluderer arrangementer som direkte tar for seg disse temaene. Vi ser frem til å bidra med vår ekspertise, delta i debatter, og engasjere oss i dialog om viktige temaer. Sjekk under om det er noen seminarer du vil få med deg. Alle seminarene strømmes.

Våre seminarer

Tirsdag 13. august:

Samferdsel og beredskap: - er vi forberedt på en ny flom, ny hard vinter og ny sikkerhetssituasjon?(åpnes i ny fane)

CSRD - erfaringer og synspunkter på bærekraftsrapporteringen så langt(åpnes i ny fane)

 Onsdag 14. august:

Vil vi nå Norges klimamål med den nye NTP?(åpnes i ny fane)

Har Oslo lave ambisjoner for høye hus?(åpnes i ny fane)

Vi er medarrangør på disse seminarene

Tirsdag 13. august:

Er NTP verktøyet for å sikre tillit til jernbanen?(åpnes i ny fane)

Et møte med den digitale framtida - rapportlansering og et upolert blikk på kollektivtrafikken(åpnes i ny fane)

 

 


Publisert: 14. august 2024 klokken 08:08

Oppdatert: 14. august 2024 klokken 08:13