Togtilbudet i Trøndelag blir bedre – men det tar tid

For å kunne få to avganger i timen på Trønderbanen må vi gjennomføre flere tiltak. Vi må ruste opp plattformer på stasjonene, forlenge og bygge nye krysningsspor og bygge om signalanlegget. Fra 2029 blir det to tog i timen.

  • Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 14. oktober 2024 klokken 18:20

Støren stasjon Foto: Halvard Hovtun / SJ Norge

Kronikk skrevet av: Bettina Sandvin, konserndirektør Utbygging i Bane NOR og Solveig Paule, avdelingsdirektør for sektorsamordning i Jernbanedirektoratet. 
Innherred med byene Steinkjer, Verdal og Levanger utgjør et regionalt tyngdepunkt i nordenden, mens Trondheim er et tyngdepunkt for arbeidsmarkedet og næringslivet i hele landsdelen. For å knytte disse regionene enda bedre sammen trenger vi et velfungerende transportsystem, hvor folk kan reise og næringslivet kan transportere varer på en miljøvennlig og effektiv måte. Derfor har Jernbanedirektoratet og Bane NOR anbefalt at tiltakene for økt kapasitet på Trønderbanen blir prioritert i Nasjonal transportplan.
I Trøndelag er det store forventninger om et enda bedre togtilbud med flere avganger på Trønderbanen, det skulle bare mangle. Vi forstår at skuffelsen er stor når vi vi ikke kan realisere halvtimesfrekvenser hele dagen på strekningen Melhus–Trondheim–Stjørdal og i rushperiodene til og fra Steinkjer, før i 2029. 
Regjeringen foreslår i sitt forslag til statsbudsjett for 2025 å starte planlegging av elektrifisering av strekningen Stjørdal–Steinkjer. 
I dag går det to tog i timen morgen og ettermiddag i rush-retningene på Trønderbanen. Vi har satt inn nye tog med plass til mange flere passasjerer og i tillegg kommer det en tilbudsforbedring i form av tog hver time i de mest trafikkerte periodene i helgene fra desember 2024. 
Ut over Trønderbanens tog er det mellom Støren og Steinkjer også stor godstrafikk, og øvrige regiontog og fjerntog som krever plass på sporet. 
Vi må i tillegg ha sportilgang for å drive vedlikehold. Det er mange avhengigheter som må på plass for å sikre at infrastrukturen har tilstrekkelig kapasitet og er robust nok til å levere et betydelig bedre togtilbud. Utbyggingen skal dessuten helst skje uten at det går utover den daglige driften av togtrafikken. 
Underveis i prosjektet for flere avganger på Trønderbanen har Bane NOR avdekket flere svakheter knyttet til kapasitet i den eksisterende infrastrukturen. Dette må utbedres og bygges ut før vi når målet om to tog i timen. Vi må gjennomføre omfattende modernisering og opprusting av stasjonene med nye plattformer og overgangsbruer, forlenge eksisterende kryssingsspor, bygge fire nye kryssingsspor, bygge om signalanlegget, bygge nye blokkposter i signalanlegget som tillater flere tog på strekningen, og bygge om til dobbeltspor fra Marienborg til Lademoen gjennom Trondheim.  
Bane NORs liste over større tiltak inneholder 20 punkter som alle er nødvendige for å sikre flere avganger, punktligheten på strekningen, unngå saktekjøring som fører til kø, og innstilte avganger. Av disse tiltakene er 12 ferdig planlagt, mens det gjenstår planlegging og regulering av åtte nye tiltak. Selve byggeprosessen tar nødvendigvis også noe tid, derfor er ferdigstillelse nå satt til 2029. Samtidig vil vi, underveis i prosjektet, jakte på muligheter til å forbedre togtilbudet etter hvert som tiltakene blir gjennomført.  
Vi har vært nøye med å kommunisere at målet om ferdigstillelse innebærer usikkerhet, og at vi derfor ikke har kunnet garantere for en eksakt dato. Nå har planleggingen kommet lengre, og Bane NOR estimerer at vi kan ta ut full effekt av utbyggingen i 2029. Når dette er fullført, vil togtilbudet på Trønderbanen bli betydelig bedre. Vi får to tog i timen i hele driftsdøgnet mellom Melhus og Stjørdal og i rushperioder til/fra Steinkjer. Sørover fra Melhus mot Støren får vi ett tog i timen hele driftsdøgnet. 

Her er de store tiltakene: 

1. Støren (spor, plattformer, overgangsbru og signal) – ferdig planlagt
2. Ler (plattform og overgangsbru) – ferdig planlagt (lyst ut, tilbudsfrist desember 2024) 
3. Melhus (kryssingssspor, plattform, nedleggelse planovergang og bygging av vendespor) – ferdig planlagt (lyst ut, tilbudsfrist desember 2024) 
4. Funksjonelt dobbeltspor (Marienborg-Lademoen- signal og sporarbeider) – ferdig planlagt
5. Skansen (spor og plattform) – ferdig planlagt 
6. Lademoen (plattform, spor og veikulvert) – ferdig planlagt
7. Stjørdal (spor, plattform, kulvert for gående og syklende) – ferdig planlagt (vil bli lyst ut januar/februar 2025) 
8. Alstad (nytt kryssingsspor) – ferdig planlagt (vil bli lyst ut november 2024) 
9. Ronglan (nytt kryssingsspor) – ferdig planlagt (vil bli lyst ut november 2024) 
10. Østborg (nytt kryssingsspor og veibru) – ferdig planlagt (vil bli lyst ut november 2024) 
11. Verdal (plattformer og spor) – ferdig planlagt (lyst ut, tilbudsfrist oktober 2024) 
12. Sparbu (nytt kryssingsspor, plattform, spor og overgangsbru) – ferdig planlagt (lyst ut, tilbudsfrist oktober 2024) 
13. Heimdal stasjon (samtidig innkjør-signal) – planlegging ferdig høst 2025 
14. Selsbakk (samtidig innkjør-signal) – planlegging ferdig høst 2025 
15. Leangen (samtidig innkjør-signal) –planlegging ferdig høst 2025 
16. Hell-Værnes (Fullføre dobbeltspor) – hovedplan foreligger fra tidligere. Detaljplan er neste fase, kontrakt er ikke lyst ut ennå 
17. Åsen (plattform, spor og samtidig innkjør) – rådgiverkontrakt hovedplan ble inngått juli 2024 
18. Bergsgrav (plattform, spor og samtidig innkjør) – rådgiverkontrakt hovedplan ble inngått juli 2024 
19. Røra (plattform, spor og samtidig innkjør) – rådgiverkontrakt hovedplan ble inngått juli 2024 
20. Steinkjer (mellomplattform og overgangsbru) – rådgiverkontrakt hovedplan vil inngås november/desember 2024

Publisert: 14. oktober 2024 klokken 18:20