Togparkeringen på Sundland ferdig

Den nye togparkeringen på Sundland i Drammen er ferdig bygget. Prosjektet er ferdigstilt på rekordtid.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 23. oktober 2024 klokken 10:51

Parkeringsplass for tog uten tog

Dronefoto av togparkeringen på Sundland. Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR

Sundland verksted er et ærverdig bygg hvor Mantena og Stadler tar imot de fleste togene i Norge for ombygging og reparasjoner.  Nå har vi også bygget parkeringsplasser for tog på området. I tillegg har vi oppgradert sporområdet som ligger rundt det gamle verkstedet. Det var veldig slitt, og er nå oppgradert teknisk og har blitt mye bedre. Før togene kan ta i bruk de nye parkeringsplassene gjenstår kun noe signalarbeid.

 - Prosjektet har vært veldig komplisert. Vi er stolte over at vi likevel har gjennomført det i rekordfart på under to og et halvt år. Vi har også gjort mye arbeid på Sundland skifteområde, og alt arbeidet er gjort mens det har vært tilnærmet normal drift i verkstedet, sier Hanne Anette Stormo, prosjektsjef i Bane NOR.

Personer i gult arbeidstøy klipper spor på perrong.

Det var administrerende direktør i Baneservice, Kjersti Kanne, som fikk æren av å klippe snora på den nye togparkeringen i Drammen - flankert av Hanne Stormo, prosjektsjef i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

På budsjett og tid

Byggestart var sommeren 2022. Prosjektet ble lagt inn under Drammen-Kobbervikdalen, fordi togparkeringen naturlig henger sammen med byggingen av nytt dobbeltspor og ombyggingen av Drammen stasjon.

− Rammen for prosjektet var på 1,5 milliard kroner, og prognosen tilsier at vi lander på cirka 1 milliard. En del av besparelsen skyldes utsettelsen av ERTMS, men vi har også levert alle kontraktene under budsjett, forteller Hanne Anette Stormo, prosjektsjef i Bane NOR, fornøyd.

Prosjektet har hatt to entrepriser, begge med Baneservice, som igjen har brukt Caverion og Kaare Mortensen Buskerud som underentreprenører.

Fornøyd gjeng i gult arbeidstøy

Denne fine Bane NOR-gjengen har ført prosjektet i mål. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Sikkerhet og miljø

- Vi har hatt veldig få skader på folk, noe vi er veldig glade for, forteller Stormo.

Prosjektet BREEAM-sertifiseres, og resultatet forventes til våren. Prosjektet har gjenbrukt mye av sporene fra Skamarken, både skinner og sviller. Det er også gjenbrukt mye stedlige masser på togparkeringen. 

Som en kuriositet var prosjektet det andre i Norge som fikk på plass en dobbel kryssveksel i kompositt. Å bruke en slik komposittveksel gjør at man trenger mindre plass, og den har god varighet og er bra for miljøet.


Publisert: 23. oktober 2024 klokken 10:51