20 får opplæring, med lønn, for å bli togledere

Kampen var hard om opplæringsplassene med over 600 søkere. 2. september startet de 20 utvalgte opp på den rykende ferske direkte-utdanningen for å bli togledere.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 18. september 2024 klokken 13:21

En gruppe mennesker

De 20 nyansatte på direkteutdanningen har variert yrkesbakgrunn. Foto: Marie Lødrup Svensli

− Vi har fått inn en gjeng med veldig gode elever. Det er folk med veldig forskjellig bakgrunn her. Det er alt fra nødetater til forsvaret til manusforfattere fra film og TV, til de med variert jernbanebakgrunn, forteller Simen Haldorsen Solholm som er opplæringsleder for trafikk på Bane NOR Jernbaneskolen. Han har jobbet frem opplæringsløpet som startet denne høsten. Toglederne har ansvar for å styre togtrafikken på en banestrekning.

Bakgrunn for den nye utdanningen

− Tradisjonelt har kravet til å bli togleder vært at du først utdanner deg til og får erfaring som trafikkstyrer. Over tid ser vi at vi ikke klarer å rekruttere nok folk på denne måten alene. Videre vil direkteutdanningen nå ut til et større utvalg som igjen gir oss et større mangfold i Trafikk, dette vet vi vil styrke oss på flere måter. I 2024 startet vi for første gang en direkteutdanning for togledere på Jernbaneskolen i Oslo, forteller Jørgen Pedersen, fungerende konserndirektør for Trafikk i Bane NOR. Direkteutdanningen foregår i tillegg til den eksisterende grunnutdanningen for de med trafikkstyrer-kompetanse.


Fra konduktør til togleder

Stian Moan Folde har vært konduktør i sju år i VY og SJ.
Bilde av person

Stian Moan Folde. Foto: Marie Lødrup Svensli, Bane NOR


− Jeg var egentlig ikke på jobbjakt, men da muligheten for å søke på direkteutdanningen dukket opp, var jeg ikke i tvil om at jeg ville søke. Jeg trivdes godt som konduktør, men det var togleder som var drømmejobben, forteller Folde. Faren hans jobbet for jernbanen i 44 år på Marienborg. Som gutt var han med far på jobb og var alltid fasinert av rommet til toglederne.
− I jobben som togleder virker det som jeg får brukt mine personlige egenskaper og kan hjelpe andre. Det er spennende å få hele togkabalen til å gå opp, synes Folde.

Fra pilot til togleder

Charlotte Johnsen har vært pilot i 17 år i Sun Class (tidligere MyTravel og Thomas Cook).
Bilde av kvinne.

Charlotte Johnsen. Foto: Marie Lødrup Svensli, Bane NOR

Da hun så annonsen, kontaktet hun en lokfører hun kjente, som ga henne kontaktinformasjon til en togleder som hadde mange års erfaring. 
−  Det var utrolig kjekt å høre om jobben og det gode arbeidsmiljøet. Work-life-balance og arbeidsmiljø er viktig for meg, sier Johnsen.
− Dessuten er det spennende med variert arbeid. Å løse ting er alltid tilfredsstillende, og det må en togleder gjøre hele tiden, sier Johnsen. Hun trekker også fram forutsigbarhet i arbeidsplanen, en sikker arbeidsplass og muligheten for å jobbe i Bergen som faktorer som spilte inn.

Bra med variert bakgrunn

− Jeg var til stede første dag og opplevde en flott og motivert gjeng med varierende yrkesbakgrunn. Dette vil gi gode bidrag inn i opplæringen, sier Tom Kristian Dahle som er leder for toglederne og togledersentralene.
Bilde av mann.

Tom Kristian Dahle. Foto: Karoline Vårdal, Bane NOR

− Det har vært lagt ned et stort arbeid fra flere for å få på plass direkteutdanningsløper for togledere. Parallelt er det også jobbet med kriterier for utvelgelse og testing av kandidater. Uten den innsatsen, og tro på denne retningen, ville vi ikke vært i gang, sier Dahle.

Sikret jobb

Utdanner du deg til togleder ved Bane NORs Jernbaneskole, er du sikret lønn og jobb fra første skoledag. Og ikke bare det, men elever som kommer langveis fra får dekket kost og losji i Oslo. Primære arbeidssteder vil være Oslo, Bergen, Trondheim eller Drammen.

Fakta om utdanningen

Direkteutdanningens opplæringsløp varer i ca. 16 måneder, og består av fire moduler. Den teoretiske opplæringen for togledere foregår både ved Jernbaneskolen på Grorud, samt ved Campus Nyland, en del av Jernbaneskolen opplæringslokaler. Her er det både vanlig klasseromsundervisning, i tillegg til trening i en simulator hvor man kan øve på krevende arbeidsoppgaver i trygge omgivelser. Trafikkstyringssentralene står for den praktiske delen av opplæringen. 

Kravene for opptak

Det er krav om bestått 3-årig videregående skole eller fagbrev for å ta utdanningen. I tillegg er det ønskelig med gode IT-kunnskaper, god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk, og gode engelskkunnskaper. Det er krav om å oppfylle helsekravene og bestå en hel rekke arbeidspsykologiske tester.

Hva gjør en togleder?

Som togleder har du hovedansvaret for å styre trafikken på en banestrekning fra en trafikkstyringssentral. 

Hva gjør en trafikkstyrer/togekspeditør?

Som trafikkstyrer kontrollerer og styrer du togtrafikken på egen stasjon, og gir trafikkinformasjon til de reisende.

Skrevet av

  • Anne Mette Storvik

Publisert: 18. september 2024 klokken 13:21