Årets store jernbaneprosjekter - slik forbedrer vi jernbanen
En storsatsing på Bergensbanen, Sørlandsbanen og Hovedbanen med å skifte ut kjørestrømanlegget, økt innsats med ras- og skredsikring og åpning av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen er blant de største tiltakene våre i år for å bedre punktligheten på jernbanen.
Publisert: 18. desember 2024 klokken 08:00
Økt trafikk de siste årene på en gammel og nedslitt infrastruktur med over 90 prosent enkeltspor gir flere feil og følgeforsinkelser. I år har også vinterens ekstremvær, flere større hendelser, manglende togsett, flere feil på tog og signalfeil ført til forsinkelser og innstillinger. Bane NOR jobber sammen med hele jernbanesektoren for å bedre driftsstabiliteten på jernbanen.
Har brukt 8, 8 milliarder på vedlikehold og fornyelse
Vi har brukt 8, 8 milliarder kroner på vedlikehold og fornyelse av jernbanens infrastruktur i år, og over tid så dobler vi produksjonen vår på dette området i tråd med regjeringens prioriteringer.
Et av de største fornyelsesarbeidene som startet i år var byggingen av et nytt kontaktledningsanlegg mellom Hønefoss og Haugastøl på Bergensbanen. Dagens anlegg har vært i drift siden begynnelsen av 1960- tallet. Spenningskvaliteten er dårlig og infrastrukturen nedslitt, og derfor moderniserer og fornyer vi anlegget gjennom Hallingdal.
- Over tid vil dette bedre punktligheten på Bergensbanen. Men mens vi gjennomfører slike fornyelsestiltak vil kundene i kortere i perioder oppleve at det er buss for tog på deler av strekningen fordi vi må ha tilgang til sporet for å kunne gjøre jobben, sier konserndirektør for Drift og vedlikehold i Bane NOR, Henning Bråtebæk.
Arbeidene med å skifte ut kjørestrømanlegget gjennom Hallingdal fortsetter til neste år. I år har vi også skiftet ut strømanlegget på Sørlandsbanen mellom Kristiansand og Nordagutu. I løpet av de siste par årene har vi skiftet ut strømanlegget mellom Stavanger og Kristiansand. I tillegg er samme type arbeid utført på Hovedbanen mellom Oslo og Lillestrøm i år.
Forbereder oss på mer ekstremt vær
Klimaet har endret seg, og ras-, flom- og skredsikring er et av de områdene vi prioriterer høyest. I år har vi jobbet med å styrke drenering og stikkrenner i hele landet slik at vann som kommer fra sideterreng blir ledet gjennom vår fylling og under jernbanen.
Dette er viktige tiltak som bidrar til å ivareta driftsstabiliteten på jernbanen. I år har vi brukt om lag 1 milliard kroner på tiltak som gjør jernbanen mer robust for klimaendringene, og det er mer enn noen gang.
- Vi ser at klimaet endrer seg, så vi må dimensjonere annerledes på grunn av økende nedbørsmengder både sommer og vinter i hele landet. Vi etablerer større grøfter og tar i bruk større stikkrenner, og dimensjonerer nå for 200 års- flom, sier Bråtebæk.
Dobbeltspor gir bedre punktlighet
I mai i år åpnet dobbeltsporet mellom Arna og Bergen etter nesten ti års utbygging. Effekten er flere lokaltog, økt kapasitet for godstrafikk og flere tog i rute. Etter at dobbeltsporet åpnet har 99, 3 prosent av togene på strekningen vært i rute.
Vi jobber nå med å bygge dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune og til Hamar. På Vestfoldbanen bygger vi dobbeltspor mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen og mellom Nykirke og Barkåker. I Moss bygger vi dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad. Alle tiltakene vil føre til flere tog i rute og gi økt kapasitet når dobbeltsporene åpner.
Bane NOR har også ansvaret for å lage ruteplanen på jernbanen. Vi har laget en mer robust ruteplan for 2025. Simuleringene våre viser at det er mer rom i ruta, noe som også kan bidra til at togene får bedre punktlighet.
Andre større fornyelsestiltak
Å bytte ut slitte skinner, sviller og pukk er også et av våre satsningsområder. I år har vi gjennomført disse tiltakene på deler av Hovedbanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen.
Vi legger også inn nye sporveksler flere steder. Det styrker infrastrukturen, og vil bidra til at kundene opplever at flere tog er rute.
Vi prioriterer også planovergangene på jernbanen. I år har vi lagt ned mer enn 90 planoverganger, blant annet Nordby planovergang på Hovedbanen, som er den planovergangen som har hatt flest nestenulykker. Foruten å fjerne så gjøres det tiltak på planoverganger for å få de sikrere, blant annet ved bruk av ny teknologi.
- Over tid vil passasjerene oppleve flere tog i rute og færre innstillinger. Arbeidet med å bedre punktligheten på jernbanen er komplekst og ingen kvikkfiks, men vi har tro på at alle tiltakene i hele sektoren vil gi resultater over tid, sier Bråtebæk.
Tiltak for å få flere tog i rute i 2024
- Utskifting av kjørestrømanlegget på deler av Bergensbanen, Sørlandsbanen og Hovedbanen
- Ras- og skredsikring i hele landet
- Dimensjonerer grøfter og stikkrenner for 200- årsflom
- Åpning av dobbeltsporet Arna – Bergen
- Utskifting av skinner, sviller og pukk på deler av Hovedbanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen
- Nedleggelse av rundt 90 usikrede planoverganger
- Innføring av ny teknologi på en rekke planoverganger – hinderdeteksjon
- Forsterket vinterberedskap
Skrevet av
- Anne Kirkhusmo
Publisert: 18. desember 2024 klokken 08:00