Sikrer jernbanen mot flom og ras – på gjengrodde stier
Stein, grus og kvister graves ut av gamle dreneringsrør. Nye vannveier støpes, så regnet kan renne fritt. Stadig større deler av jernbanen blir sikret mot oversvømmelser og ras.
Publisert: 10. juni 2024 klokken 09:14
Naturkreftene er store og sterke, og den 4200 kilometer lange jernbanen kan ikke sikres mot alt.
Likevel jobbes det med tiltak som skal sørge for at togene kan gå, selv under voldsomt vær. I området rundt Hønefoss er vi godt i gang med å sørge for god drenering langs skinnegangen.
Holdt stand under ekstremværet
Ved Soknabruket står Bane NORs driftsleder Johnny Lundh med verneskoene godt plantet i en gjørmepøl.
– For to år siden hadde vi en skikkelig opprensking og gjennomgang på Randsfjordbanen mellom Hønefoss og Hokksund. Så kom ekstremværet Hans i fjor sommer. Strekningen holdt stand, forteller Lundh.
Sammen med tilstandskontrollør Truls Berg tar han en kikk på det gode arbeidet som er gjort. Her har entreprenør Veidekke restaurert en gammel steinsatt stikkrenne, på oppdrag fra Bane NOR.
Sånn fungerer dreneringen
Skinnegangen går på en underbygning av masser (jord, stein), pukk (grov grus) og sviller. Denne underbygningen går mange steder noen meter opp fra bakken, og blir som en «mur» gjennom terrenget.
Derfor må vi ha dreneringsrør under jernbanen. Da kan regnvann renne fritt under sporet gjennom rørene, istedenfor å samle seg opp ett sted og vaske vekk underbygningen. Det kan igjen føre til ras.
Steinkister fra gamle dager
Mange steder på den norske jernbanen er det ikke plastrør under jernbanen, men såkalte «steinkister». De ble bygget i gamle dager og fungerer akkurat som dreneringsrør. Her er det viktig med vedlikeholdes så de ikke blir gjengrodde og tettes av kvist, grus, blader og jord. Noen steder må det også støpes nye innløp til steinkistene, slik at vannet lettere samles opp og kan føres under jernbanen gjennom dreneringsanlegget.
Dette gjøres for å sikre god driftssikkerhet på jernbanen, så togene kan gå trygt og utslippsfritt i rute.
Graver opp gamle stikkrenner
Deretter går turen til Viul, på Roa-linja mellom Hønefoss og Roa.
Nå er det denne strekningen som rustes opp. Arbeidet var egentlig planlagt i fjor, men så kom ekstremværet «Hans» og forkludret både planer og jernbane.
Konsekvensene var en 60 meter lang strekning på Viul der alt av sviller, pukk og masser ble måkt vekk av de enorme vannmengdene. Uten underbygning var det bare sporet som hang igjen i løse lufta, omtrent 10 meter over bakken.
– Vi har et vedlikeholdsetterslep på Roa-linja. Vi gjør vårt for å fornye så mye av jernbanen som mulig, og i sommer skal vi grave opp gjengrodde stikkrenner og støpe nye innløp, forteller Lundh.
Fikser 55 steder før vinteren
Alle dreneringsrør og steinkister er kartlagt og sjekket. De som er i dårligst stand tas først, så blir resten rustet opp etter tur. Planen er å bli ferdig med hele den 32 kilometer lange banen i løpet av sommeren og høsten.
– Foreløpig har entreprenør Mesta fått tatt fem av de 55 stedene vi skal renske og ha flomforebyggende tiltak. Dette arbeidet pågår fram til snøen kommer. Da er vi forhåpentligvis ferdig, forteller tilstandskontrollør Truls Berg.
Flomsikrer sporet til tømmerterminalen
Driftsleder Johnny Lundh kikker fornøyd på jobben som er gjort på Viul, før han setter seg i bilen og haster videre til tømmerterminalen på Follum. Den ligger på et sidespor kalt Hens-linja, som går fra Hønefoss stasjon opp til industriområdet Follum.
Her ble det bygget opp en midlertidig flomvoll under Hans i fjor. Den holdt så vidt vannet fra den nærliggende elva unna sporområdet. Likevel ble det noen skader i grunnen, som nå er utbedret. I tillegg bygges det opp en mur som skal flomsikre sporet inn til den viktige tømmerterminalen. Det er entreprenør Øynebråten som gjør jobben på oppdrag fra Bane NOR.
– Skulle det komme like mye regn som under Hans, skal vi nå kunne håndtere det, uten skader på jernbanen, forteller Lundh.
Skrevet av
- Simen Slette Sunde
Publisert: 10. juni 2024 klokken 09:14