Rydder opp i øst – gjør klar for snøstorm i vest

På Østlandet fortsetter opprydding og brøyting av store snømasser. I vest står folk og maskiner klare til å møte en hvit vegg av vind og nedbør.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 18. januar 2024 klokken 13:58

Et tog med plog brøyter seg gjennom snøen.

På Østlandet er det nå plattformer og arealene på stasjonene som måkes. I tillegg brøytes sidesporene inn til verkstedene, der det står mange tog som Vy ønsker å få ut i trafikk. Foto: Jon-Andreas Sognnæs, Bane NOR

Torsdag morgen var alle strekninger på Sør- og Østlandet åpne, men mange tog var forsinket. Beredskapen har vært høy siden tirsdag, og det ble måkt gjennom hele døgnet onsdag. Den innsatsen pågår fortsatt – og vil måtte fortsette i flere dager.

Er toget i rute? Her er oversikt over avvik og endringer på jernbanen. For informasjon om gods, kontakt ditt godstogselskap.

På Lillestrøm var mer enn 20 personer ute i sporet på onsdag med et mål for øye: å holde skinnegangen åpen. Problemet var at sporet føyket og snødde igjen like raskt som de fikk spadd unna. Slik var det også mange andre steder på Østlandet.

Nå ruster Vestlandet seg for like store snømengder. Her er det kalt inn alt av tilgjengelig mannskap, mens maskinparken til Bane NOR er klar for en hard og lang arbeidsøkt.

– Vi er forberedt på det som kommer. Men vi går noen tøffe døgn i møte, det er hevet over enhver tvil, sier kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Bane NOR.

Han understreker at folk må være forberedte på forsinkelser og innstillinger.

– Har du planlagt en togtur de nærmeste dagene, anbefaler vi at du sjekker togselskapenes apper eller nettsider, sier Korslund.

På Østlandet er det nå plattformer og arealene på stasjonene som måkes. I tillegg brøytes sidesporene inn til verkstedene, der det står mange tog som Vy ønsker å få ut i trafikk. Samtidig jobbes det på spreng for å holde sporveksler fri for snø og is.

Hva er en sporveksel?

En sporveksel er en innretning i skinnegangen som beveges mellom to spor, slik at togene kan kjøre over fra ett spor til ett annet, og dermed skifte retning. Det er viktig at sporveksler ikke er fulle av snø og is. Da er det en risiko for at de fryser fast og ikke kan brukes.

Det har vært et problem på Gardermobanen og noen andre strekninger det siste døgnet. I tillegg har togselskapene slitt med ising på togene.

I det kalde været har vi holdt Oslo S tilgjengelig hele døgnet. Folk som er inne når stasjonen blir stengt, og ønsker varme og tak over hodet, får være der gjennom natta. Når stasjonen stenges, følger vi med på kameraene ved inngangsdører og slipper de som ønsker det inn i varmen. 


Publisert: 18. januar 2024 klokken 13:58