Prioriterer vedlikehold og fornyelse i forslaget til statsbudsjett
I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen å bruke mer på vedlikehold og fornyelse enn på nye investeringer, noe som er i tråd med våre innspill til Nasjonal Transportplan.
Publisert: 7. oktober 2024 klokken 13:48
6,6 milliarder kroner er satt av til drift og vedlikehold, og 5,5 milliarder kroner er øremerket fornyelse av jernbanenettet i forslaget, en økning på 2,9 milliarder fra i fjor.
- Vi er fornøyde med at regjeringen ønsker å prioritere vedlikehold og fornyelse av jernbanen. Det er et stort vedlikeholdsetterslep som påvirker driften, i tillegg til at vi oftere opplever ekstremvær som fører til ras og oversvømmelser. Mer penger til opprusting og fornyelse av jernbanen vil bidra til å bedre punktligheten. Men det vil ta tid, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.
Fellesprosjektet Arna – Stanghelle starter opp
Regjeringen har i forslaget til statsbudsjett foreslått 300 millioner kroner til forberedende arbeider på fellesprosjektet Arna-Stanghelle. Over lang tid har jernbanestrekningen Arna-Stanghelle vært utsatt for skred, og flere ras har gitt store ødeleggelser og stoppet togtrafikken i lange perioder.
- Regjeringens forslag vil bidra til en sikker og mer effektiv tog- og veitrafikk på denne strekningen og legge til rette for flere reisende og gods på jernbane, sier Eriksen.
Planlegging av rikstunnelen prioriteres
Det foreslås oppstart av planlegging av ny rikstunnel gjennom Oslo. Jernbanen gjennom Oslo er overbelastet hele døgnet, noe som begrenser kapasiteten for frakt av personer og gods.
- Over tid har vi opplevd en økning i person- og godstrafikk på jernbanen. Dette har ført til en overbelastning på jernbanenettet som fører til feil og forsinkelser. En ny rikstunnel vil bidra til å fjerne flaskehalsen gjennom Oslo og sørge for en mer effektiv togtrafikk, i tillegg til at vi får tatt ut effekten av andre investeringer i hele jernbanenettet, forteller Eriksen.
Et bedre togtilbud rundt de store byene nødvendig
I årene fremover vil befolkningsveksten være størst i de mest befolkningstette områdene, og behovet for transport inn og ut av de store byene vil øke.
- Forslag om å starte opp planlegging av dobbeltspor fra Haug i Råde til Seut i Fredrikstad, og elektrifisering mellom Stjørdal og Steinkjer, vil sammen med oppstart av planlegging av Rikstunnelen og økte bevilgninger til vedlikehold og fornyelse, på sikt gi et bedre togtilbud rundt de store byene. Nå avventer vi behandlingen av forslaget til statsbudsjett for 2025 i Stortinget, og videre oppfølging i Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet, avslutter konsernsjefen.
Samferdselsdepartementet sitt budsjettforslag(åpnes i ny fane)
Publisert: 7. oktober 2024 klokken 13:48