Oppdatering om Nordlandsbanen

På skadestedet i Finneidfjord, hvor et persontog sporet av torsdag, forberedes det krevende kranløftet av det forulykkede toget. Dette tar tid, og søndag ble arbeidene satt på pause grunnet bevegelse i fjellet. Banen blir stengt i flere dager framover.

  • Nordlandsbanen
  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49

Oppdatert: 27. oktober 2024 klokken 18:15

Gravemaskin på tilhenger, personer i vernetøy, borerigg som gjør grunnundersøkelser.

Lørdag pågikk grunnundersøkelser og andre forberedelser til de svært tunge kranløftene som må til for å berge det forulykkede toget. Foto: Bane NOR

Det var et persontog på vei fra Trondheim til Bodø som sporet av etter et steinras. Lokføreren i toget mistet livet i den tragiske hendelsen.

–  Denne ulykken berører oss alle sterkt, og våre tanker går til de pårørende og de som er berørt av ulykken, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.

Bevegelse i fjellet

Geologer observerte søndag bevegelse i fjellpartiet over rasstedet. Arbeidet ble stoppet, og alle ble umiddelbart trukket ut av området. Det betyr at området ikke er sikkert, og at arbeidet med bergingen av toget må vente til vi vet det er trygt for mannskapet. Sikkerheten kommer først. 

Det er særlig én bergnabb som det er besluttet å fjerne før arbeidet kan fortsette. Vi planlegger nå hvordan dette skal gjennomføres, men selve jobben kan tidligst starte når det blir dagslys mandag.

Arbeidet med sikringen av lokomotiv og togsett begynte lørdag ettermiddag. De to bakerste vognene som sto i sporet, ble trukket til Bjerka stasjon.

Før arbeidet ble satt på vent søndag, pågikk forberedelser til løftingen av lokomotivet og de to avsporede vognene. Det er bratt og ulendt, og vi må være sikre på at det blir gjort på en forsvarlig måte. Vi bruker derfor tiden vi trenger til å skaffe nok kunnskap og gjøre gode vurderinger.

Kranene er på plass og er klare til å bli montert og til å bli tatt i bruk, men det er altså fortsatt usikkert når løftene kan starte.

Videre jobbes det med å sikre at vi har nok materiell (skinner, sviller, teknisk infrastruktur) på plass slik at vi kan utbedre skadene på sporet raskest mulig. Før vi får full oversikt over skadeomfanget, må toget berges.

Det er med andre ord ennå ikke mulig å anslå når E6 og Nordlandsbanen kan gjenåpnes. For jernbanens del vil en prognose for åpning komme mandag ettermiddag.

SJ melder at det ikke er togavganger mellom Mosjøen og Bodø(åpnes i ny fane), og det settes ikke opp alternativ transport. Persontogene går kun mellom Trondheim og Mosjøen. Nattogene mellom Trondheim og Bodø blir innstilt i begge retninger uten alternativ transport.

Pressemelding fra Statens vegvesen:   E6 i Hemnes åpnes tidligst tirsdag – gjennomfartstrafikk nord-sør oppfordres sterkt til å kjøre via Sverige.(åpnes i ny fane)

Rassikring på jernbanen

Vi vet at jernbane og vei er utsatt for ras i Norge. Bane NOR gjør geologiske undersøkelser og vurderinger, og vi utfører ulike tiltak på grunnlag av dette. I tillegg til spesifikke tiltak gjør vi også dette fortløpende:

  • kontrollerer jevnlig
  • får faglige råd
  • gjør sikringstiltak
  • følger kontinuerlig med på værsituasjonen
  • gjør jevnlige kontroller av stikkrenner og sideterreng
  • har rutiner for hva vi gjør med store nedbørsmengder, for eksempel saktekjøring og stenging før ekstremvær slår til.

Rasstedet

Bane NOR kjenner godt til det aktuelle området og tidligere hendelser som har skjedd, og vi har utført mange sikringstiltak på bakgrunn av dette. Blant annet er det etablert en fanggrøft og montert geoduk, nett, murer og bolter. Vi kartla området senest for to år siden og kontrollerte sideterrenget på denne strekningen tidligere i år. Det var da ingen punkter som ble merket med behov for oppfølging.

I 2022 gjorde Norsk geologisk institutt (NGI) en skredkartlegging av hele Nordlandsbanen. Der ble det ikke vurdert behov for tiltak på dette stedet fordi det allerede var gjort en rekke tiltak her.

Tidligere har det vært en periode med saktekjøring på strekningen. Dette ble opphevet for tre år siden etter vurderinger fra eksterne geologer av de tiltakene som var gjort.

Politiet og Statens havarikommisjon skal undersøke ulykken og årsaken til den. De har vært på stedet sammen med geolog og Bane NORs egen Undersøkelse- og analyseenhet.

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR var på ulykkesstedet fredag sammen med blant andre samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Kirsten McDonagh, Bane NOR


Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49

Oppdatert: 27. oktober 2024 klokken 18:15