Ny veileder for klimagassberegninger i infrastrukturprosjekter

Tog er en utslippsfri, arealbesparende og energieffektiv transportform, men det har konsekvenser for klima og miljø å bygge ut jernbane. Nå skal det bli enklere å beregne klimagass i store infrastrukturprosjekter.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 19. september 2024 klokken 15:12

Dronefoto av anleggsplassen til nye Horten stasjon med tilhørende parkeringsplass.

Gode og sammenlignbare beregninger av utslipp blir et viktig verktøy for å sikre god dokumentasjon av utslippskutt. Foto: Aerial Geo Survey AS, Bane NOR

I Bane NOR har vi store ambisjoner for utslippskutt i prosjekter, men frem til nå har vi ikke hatt gode metoder for å beregne utslipp. Samfunnsmålet om å redusere klimagassutslippene med 55 prosent fram mot 2030 innebærer at vi i bygg- og anleggsbransjen må gå hardt til verks med utslippskutt.


Bredt samarbeid     

Bransjen har over tid etterlyst en mer omforent praksis for hvordan klimagassberegninger skal gjøres i infrastrukturprosjekter. Nå har Bane NOR, Nye Veier og Statens vegvesen, sammen med representanter fra Asplan Viak, Vianova og Skanska og en rekke konsulenter, entreprenører og andre byggherrer utviklet en  «Veileder for klimagassberegninger i infrastrukturprosjekter».(åpnes i ny fane) Hensikten er at veilederen skal bidra til bedre kvalitet på utslippsberegningene og dermed bedre dokumentasjon av hvordan vi følger opp for å nå målene våre.

Viktig verktøy

-Dette har vært et viktig arbeid for oss, fordi vi ønsker å spille en aktiv rolle i omleggingen til det grønne skiftet, i samarbeid med resten av bransjen. Selv om det jobbes godt med mange konkrete tiltak i utbyggingsprosjektene, så må vi erkjenne at det gjenstår en del før vi blir grønnest i klassen. Den nye veilederen blir et viktig verktøy for å sikre god dokumentasjon av Bane NORs arbeid med utslippskutt, sier Bettina Sandvin, Utbyggingsdirektør i Bane NOR.   

Levende dokument

I arbeidet med veilederen har det vært gjennomført to høringsrunder og flere arbeidsmøter hvor innspill og problemstillinger har vært til diskusjon. Veilederen er et levende dokument som skal oppdateres jevnlig, og har status som anbefaling. Bane NOR, Nye Veier og Statens vegvesen tar sikte på å tilpasse etablerte beregningsverktøy i henhold til veilederen i fremtiden.

I første versjon ble tilgjengeliggjøring av innholdet prioritert framfor layout og funksjonalitet. Fremtidige versjoner vil bli mer brukervennlige.

Byggherrene som forvalter veilederen, tar gjerne imot innspill og forbedringsforslag. En kontaktadresse finnes på hjemmesiden til veilederen, www.infraklima.no(åpnes i ny fane).


Publisert: 19. september 2024 klokken 15:12