Ny teknologi skal forhindre ulykker på planoverganger

Hvert år skjer det i underkant av 700 uønskede hendelser på planoverganger her i landet. Nå tar vi i bruk elektronisk overvåkning på 39 av de mest ulykkesutsatte planovergangene.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 8. august 2024 klokken 13:00

Ny teknologi skal hindre ulykker på planoverganger

Bane NOR tar i bruk elektronisk overvåkning på 39 av de mest ulykkesutsatte planovergangene for å forhindre ulykker. Foto: Bane NOR

Bane NOR tar i bruk en nyutviklet teknologisk løsning som automatisk varsler togfører dersom noen står fast på planovergangen når bommene er gått ned. Dermed kan toget stoppe før det skjer en ulykke.

-  Vi benytter en kameraløsning som ved hjelp av kunstig intelligens (KI) analyserer bildene og varsler togfører hvis noe står fast mellom bommene, forteller Sverre Kjenne, konserndirektør Digitalisering og teknologi i Bane NOR.

Når det oppdages et hinder på en planovergang, så sendes det ut et nødanrop som går både til de som styrer togtrafikken (togleder) og togfører samtidig. Togfører får da stoppet toget i tide og kan forhindre en ulykke.

-  Kameraene gjør også at vi i etterkant kan gå inn å sjekke hva som har skjedd, sier Sverre Kjenne. 

Det har forekommet flere hendelser med kjøretøy på planoverganger med helbom de siste seks månedene. Dette vil vi unngå når vi tar i bruk den elektroniske overvåkningen.

Planovergang på jernbanen. Bommene er oppe.

Nerdrum planovergang på Kongsvingerbanen har fått den nye teknologien. Ida Taule Brentebråten, Bane NOR

Godt testet 

Varslingssystemet har vært testet i 15 måneder og omfatter også reell testing med tog for å se at de stopper i tide.

-  Vi hadde en driftspilot på Kongsvingerbanen i to måneder fra november til desember 2023 for å sjekke at den tekniske løsningen fungerer, sier Kjenne.

Både testen og piloten bekrefter at løsningen med kamera og nødanrop er stabilt og fungerer som forventet.

Installeres flere steder utover vinteren

I tillegg til innføringen på 39 planoverganger denne sommeren, er planen å ta i bruk den nye teknologien på ytterligere 25 sikrede planoverganger frem mot vinteren 2025. 

Vær oppmerksom

Samtidig som Bane NOR tar i bruk dette nye varslingssystemet er konserndirektør Sverre Kjenne opptatt av at det ikke skal føre til at folk tar flere sjanser.

 - Det aller viktigste er at folk følger reglene ved planovergangene. Ikke stol på flaks. Se og lytt etter tog før du krysser en usikret planovergang. Ikke kjør ut på planovergangen hvis det er rødt lys eller hvis det er kø på den andre siden. Hvis du blir fanget mellom bommene, skal du gi gass og kjøre dem ned. De er designet for lett å knekke, sier Kjenne.

Med det nye varslingssystemet håper han å forhindre kollisjon hvis et kjøretøy har blitt fanget mellom bommene, eller av andre grunner har kjørt seg fast på planovergangen.

Portrettbilde av mann

Sverre Kjenne, konserndirektør Digitalisering og teknologi i Bane NOR. Aksel Jermstad, Bane NOR.

Planoverganger med den nye teknologien

     

 

 

Navn

Bane

Delstreking

 

Dato produksjon

 

 

 

 

 

Otta Stasjon

Dovrebanen

Otta stasjon

 

Driftsatt

Raufoss I

Gjøvikbanen

Eina - Gjøvik

 

I løpet av august

Raufoss II

Gjøvikbanen

Eina - Gjøvik

 

I løpet av august

Raufoss III

Gjøvikbanen

Eina - Gjøvik

 

I løpet av august

Dal

Hovedbanen

Dal stasjon

 

Driftsatt

Nerdrum

Kongsvingerbanen

Lillestrøm - Fetsund

 

Driftsatt

Disenå

Kongsvingerbanen

Disenå stasjon

 

Driftsatt

Sander

Kongsvingerbanen

Sander stasjon

 

Driftsatt

Gjermshus

Kongsvingerbanen

Kongsvinger - Åbogen

 

Driftsatt

Skotterud II

Kongsvingerbanen

Skotterud stasjon

 

Driftsatt

Magnor

Kongsvingerbanen

Magnor stasjon

 

Driftsatt

Vikersund I

Randsfjordbanen

Vikersund stasjon

 

Driftsatt

Rasta

Rørosbanen

Opphus - Koppang

 

Driftsatt

Tynset Sikr.

Rørosbanen

Tynset stasjon

 

Driftsatt

Daler (II)

Sørlandsbanen

Daler stasjon

 

Driftsatt

Semsportene

Sørlandsbanen

Hokksund - Vestfossen

 

Driftsatt

Råstad

Vestfoldbanen

Stokke - Sandefjord

 

Driftsatt

Hasle

Vestfoldbanen

Stokke - Sandefjord

 

I løpet av august

Sandefjord

Vestfoldbanen

Sandefjord stasjon

 

I løpet av august

Kjellberg

Vestfoldbanen

Sandefjord - Lauve

 

Driftsatt

Viksfjord

Vestfoldbanen

Lauve - Larvik

 

I løpet av august

Nykirke

Vestfoldbanen

Nykirke - Skoppum

 

Driftsatt

Tønsberg

Vestfoldbanen

Tønsberg stasjon

 

Driftsatt

Stokke

Vestfoldbanen

Stokke stasjon

 

Driftsatt

Jeløygata

Østfoldbanen Vestre Linje

Moss stasjon

 

Driftsatt

Feste

Østfoldbanen Vestre Linje

Moss - Dilling

 

Driftsatt

Larkollveien

Østfoldbanen Vestre Linje

Dilling stasjon

 

Driftsatt

Snarveien

Østfoldbanen Vestre Linje

Fredrikstad - Lisleby

 

Driftsatt

Lisleby

Østfoldbanen Vestre Linje

Lisleby stasjon

 

Driftsatt

Skjeberg

Østfoldbanen Vestre Linje

Skjeberg stasjon

 

Driftsatt

Gjellestad

Østfoldbanen Vestre Linje

Ingedal - Berg

 

Driftsatt

Kråkstad

Østfoldbanen Østre Linje

Kråkstad stasjon

 

Driftsatt

Tomter

Østfoldbanen Østre Linje

Tomter stasjon

 

Driftsatt

Askim

Østfoldbanen Østre Linje

Askim stasjon

 

Driftsatt

Løken

Østfoldbanen Østre Linje

Askim - Mysen

 

Driftsatt

Rakkestad

Østfoldbanen Østre Linje

Rakkestad stasjon

 

Driftsatt

Drømtorp

Østfoldbanen Østre Linje

Ski - Kråkstad

 

I løpet av august

Spydeberg

Østfoldbanen Østre Linje

Spydeberg stasjon

 

Driftsatt

Mysen

Østfoldbanen Østre Linje

Mysen stasjon

 

I løpet av august

 


Publisert: 8. august 2024 klokken 13:00