Jordfeilen på Oslo S utbedret
Fra 12-tiden tirsdag 13. august, kjørte togene som normalt gjennom Oslo S etter at det oppstod forsinkelser og innstillinger på grunn av en jordfeil tirsdag morgen. Jordfeilen er utbedret.
Publisert: 13. august 2024 klokken 07:35
Oppdatert: 13. august 2024 klokken 12:17
Tirsdag morgen kom og gikk en jordfeil på Oslo S. Feilen ble funnet og utbedret, og togtrafikken ble gjenopptatt ca kl. 08:40. Det var følgeforsinkelser de første par timene, men fra 12- tiden har trafikken gått som normalt igjen gjennom Oslo S.
- Vi forstår at det er frustrerende for de reisende når toget ikke kommer og går når det skal. Jordfeilen tirsdag var en stående jordfeil som kom og gikk. Dette er den mest komplekse feilen i infrastrukturen vi har, og den er vanskelig å oppdage og finne når den skjer. I dag fant vi feilen slik at vi kunne rette den i løpet av morgenen, og det er veldig raskt, sier regiondirektør i Bane NOR, Lars Berge.
Hvorfor står togene når det er jordfeil?
Jordfeil kan oppstå alle steder der det finnes elektrisk utstyr. Når vi har en jordfeil, for eksempel på Oslo S, er det ikke trygt for togene å kjøre.
Jordfeil i en drivmaskin
Jordfeilen var i en drivmaskin på Oslo S, og skyldtes slitasje fordi den er svært mye i bruk. Bare det siste året har denne drivmaskinen og tilhørende sporveksel hatt mer enn 37 000 omdreininger. Når vi får en jordfeil i dette området på Oslo S, kan feilen ligge i en av 32 sporveksler med tilhørende 2-3 drivmaskiner.
Systemet på Oslo S ble bygget for nesten 50 år siden, og har vokst veldig i omfang siden da. Samtidig har trafikken økt mye, med langt flere togavganger og reisende. Det betyr at vårt gamle system utsettes kontinuerlig for en voldsom belastning. Jordfeil er ofte et resultat av slitasje og alder. Jordfeil kan for eksempel komme fordi det har kommet vann i en sporvekseldrivmaskin, blitt feil på en kabelskjøt, og en morken pakning på et signal kan være nok til å utløse jordfeil.
- Derfor har vi en plan for å erstatte den gamle teknologien, men det tar tid. Et nytt og digitalt signalanlegg (ERTMS) på Oslo S vil medføre færre komponenter med mulighet for feil, det igjen vil føre til en reduksjon i antall feil, selv om det aldri vil være noen garanti for at jordfeil blir historie, sier Berge.
I påvente av nytt signalanlegg har vi utviklet jordfeilovervåkingen og sporvekselovervåkingen vår for å kunne oppdage feil før de skjer, og for å kunne finne og rette feil raskt. Disse to systemene jobber vi med å videreutvikle. Vi videreutvikler også hele tiden hvordan vi vedlikeholder systemene. Før vi tok i bruk disse nye systemene tok det lengre tid enn i dag å finne og rette en jordfeil som kommer og går.
Publisert: 13. august 2024 klokken 07:35
Oppdatert: 13. august 2024 klokken 12:17