Historisk dag på Gjøvikbanen
Som et av de første landene i Europa har Norge tatt i bruk nyeste versjon av det digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik.
Publisert: 19. november 2024 klokken 14:56
Det var en historisk dag på Gjøvikbanen lørdag 16. november da Bane NOR tok i bruk det heldigitale signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System) på strekningen mellom Roa og Gjøvik. Bane NOR ligger langt fremme med utvikling av det felleseuropeiske signalsystemet, som også gjør det enklere å drifte tog over landegrensene. ERTMS på Gjøvikbanen er en viktig milepæl for fornyelse av jernbanens signalanlegg.
- Med ERTMS i drift på denne strekningen har vi et godt grunnlag for den videre fornyelsen av signalanleggene i resten av landet. Dette gir både oss i Bane NOR og de andre berørte aktørene verdifull driftserfaring og trygghet for den videre utrullingen som skal skje de neste årene, sier Sverre Kjenne, konserndirektør Digitalisering og teknologi i Bane NOR.
Med ERTMS går vi over til et data- og kommunikasjonsbasert signalsystem. Kort sagt flytter vi dagens lyssignaler fra sporet og inn i togene. Det gir mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil.
- Digitaliseringen av signalsystemet på Gjøvikbanen er et viktig skritt for Bane NOR i modernisering av jernbanenettet. Når vi nå er i drift på Gjøvikbanen legger vi grunnlaget for mer kapasitet og bedre punktlighet som alle togreisende får glede av. Siemens Mobility er stolte av å være en partner til Bane NOR i dette prosjektet, og ser frem til at denne teknologien nå rulles ut på resten av jernbanenettet, sier administrerende direktør Birger Steffensen i Siemens Mobility.
Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter alle jernbanestrekninger i landet. Det vil si over 4000 kilometer spor og mer enn 300 stasjoner.
- Som leverandør av signalsystemer til Bane NORs store byggeprosjekter siden 2012, er vi i Hitachi Rail stolte av å være en del av Bane NORs digitaliseringsstrategi med leveranse av Traffic Management System (TMS). Det er en viktig milepæl som Bane NOR og leverandørene sammen nådde den 16. november. Vi er veldig glade for at passasjerene med dette får bedre forutsigbarhet og kapasitet i togtilbudet. Vi ser frem til å videreutvikle ERTMS-løsningen sammen med Bane NOR i årene som kommer, sier Jean Saupin, administrerende direktør i Hitachi Rail GTS Norge.
ERTMS vil bidra til en sikker jernbane med redusert vedlikeholdsbehov og legger også til rette for økt kapasitet på sporet. På Gjøvikbanen kommer effekten for togpassasjerene fort. Fra ruteendringen 15. desember blir det timesavganger mellom Oslo og Gjøvik.
- I Alstom er vi stolte over å ha bidratt til den første store milepælen for installering av ERTMS i Norge, med Alstom ETCS Onboard technology i togene på Gjøvikbanen. Nå ser teamet vårt fram til et fortsatt godt samarbeid med Bane NOR og alle eiere av rullende materiell, om videre digitalisering av norsk jernbane, sier Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Norge.
Planen for utrulling av ERTMS er til revisjon
Gjeldende Nasjonal signalplan, som gir en oversikt over rekkefølgen og årsangivelse for utrulling av ERTMS, er til revisjon. Ny plan sendes på høring ved årsskiftet og vil foreligge i oppdatert versjon i løpet av første kvartal 2025.
ERTMS i Norge frem til nå
Allerede i 2015 ble Østre linje på Østfoldbanen tatt i bruk som erfaringsstrekning med en tidlig utgave av ERTMS. Det er hentet mye erfaring fra denne versjonen i dagens utgave. Versjonen som nå er tatt i bruk på Gjøvikbanen legger grunnlaget for videre utvikling og innføring av ERTMS på landets øvrige jernbanenett. Etter hvert som dette signalsystemet utvikles videre, vil strekningene som allerede har fått ERTMS oppgraderes fortløpende.
Publisert: 19. november 2024 klokken 14:56