Godt forberedt på ekstremt vintervær

Fjorårets vinter var preget av flere dager med store mengder snø, kulde og vind. På Øst- og Sørlandet førte det til større utfordringer med å holde jernbanen åpen enn ved normalt vintervær. Vi har derfor forberedt oss ekstra godt i forkant av årets vinter.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 12. desember 2024 klokken 11:03

Stor gul snøbrøytemaskin på jernbanen

En av de nye kraftige brøytemaskinene som er kjøpt inn i år. Foto: Bane NOR

Sist vinter var preget av perioder med langt mer snø og kulde enn normalt på særlig Sør- og Østlandet, noe som skapte problemer for jernbanen, men også for fly, T-baner og busser. Gjennom sommeren og høsten har vi jobbet med ulike tiltak for å forsterke vinterberedskapen vår for situasjoner med ekstremt snøfall.

Vi har kjøpt inn 12 nye store skinnegående arbeidsmaskiner med kraftig brøyteutstyr ( LT18), som blir satt i drift for å rydde vekk snø fra jernbanen i hele landet. De nye maskinene kommer i tillegg til de brøytemaskinene Bane NOR har fra før, som blant annet inkluderer ploger, traktorer og hjullastere med freser. I tillegg har vi kjøpt inn vogner med kraftig snøfres i Stor- Oslo. Alt snøryddingsutstyr er vedlikeholdt og står klart til bruk foran vinteren.

-  Til sammen gir dette en betydelig økt brøytekapasitet som skal sikre at flest mulig av togene på Øst- og Sørlandet kommer og går når de skal også når det snør mer enn normalt. Skulle vi få dager med ekstremt vintervær også i vinter, så er vi bedre forberedt på det i år, sier regiondirektør i Stor- Oslo i Bane NOR, Lars Berge.

Mann i gul arbeidsjakke.

Lars Berge, regiondirektør for Stor-Oslo i Bane NOR. Foto: Hedda Nossen, Bane NOR.

Mer mannskap på vakt

For kommende vintersesong har vi styrket bemanningen på steder der det erfaringsmessig kommer mye snø. På Sør- og Østlandet vil vi ha mer mannskap på vakt for å styrke snøberedskapen. Flere førere vil gi oss bedre kapasitet på snøryddingsmaskinene våre. Samtidig har vi gjennomført grundig trening og opplæring av vårt mannskap i bruk av ulike typer vinterutstyr. Vi har også økt kapasiteten på vedlikehold av arbeidsmaskiner til snørydding.

17. januar i år førte store mengder snø og vind til at kollektivtransporten i Oslo- området fikk store utfordringer. Utover dagen kom trafikken i gang igjen på alle Bane NOR sine togstrekninger, men med store forsinkelser og innstillinger. I forkant av årets vinter har vi i Bane NOR sammen med Vy utarbeidet felles planer for avvikling av trafikken hvis vi får et like stort snøfall i vinter.

- Et viktig læringspunkt for oss var at vi på lignende dager med ekstremt vintervær må redusere trafikken ved å innstille noen tog. I stedet for å stanse all trafikk, så kommer vi heller til å tynne den ut slik at det går tog. Det er viktig for oss at passasjerene kan komme seg dit de skal med toget også på dager med ekstremt vintervær. Når vi kjører færre tog slipper vi også flere brøytemaskiner til i sporet, sier Berge.

Bergensbanen

Når det er kolonnekjøring over fjellet er Bergensbanen som regel åpen. Her sørger vår store brøytemaskin Beilhack for å holde snøen unna sporet.  Den kan fjerne opptil 14 000 tonn med snø i timen. Beilhacken har som vanlig vært gjennom omfattende vedlikehold og service, og er klar til dyst. Bane NOR har også kjøpt inn en ny Beilhack, som etter planen tas i bruk i løpet av februar.

Vi har som vanlig ekstra beredskap på høyfjellet (Myrdal-Haugastøl), og faste mannskaper er stasjonert på Finse gjennom vinteren.

Snøkoordinatorer

 Bane NOR har egne snøkoordinatorer som har koordineringsansvaret for snøryddingen og ansvaret for å innhente status på alt som gjennomføres av snørydding på spor, planoverganger og parkeringsområder for togene. I år har vi også en ny digital kartløsning som vil sikre bedre oversikt over hvor det er ryddet snø. I tillegg bistår snøkoordinator togleder med prioriteringer i vanskelige situasjoner. Andre faggrupper vil også få konkrete oppgaver ved større snøfall.

Vi er også klare for at togselskapene skal kunne benytte våre tuneller som varmestue for togene om natta hvis det blir behov for å tine dem for snø og is.

Vi har selvfølgelig også tatt høyde for at vi har godt med mannskaper til å rydde bort snø fra plattformer, parkeringsplasser og våre øvrige arealer på stasjonene, så folk kommer seg fram også når det snør ekstra mye.

Slik har Vy forberedt seg foran vinteren(åpnes i ny fane)

 


Skrevet av

  • Anne Kirkhusmo

Publisert: 12. desember 2024 klokken 11:03