Vil prioritere punktlighet og ruste opp jernbanen
Bane NOR og Jernbanedirektoratet ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan (NTP), for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
Publisert: 3. oktober 2023 klokken 15:38
(Nederst i saken kan du laste ned våre innspill til Nasjonal transportplan).
Passasjerer og næringsliv er avhengig av et forutsigbart togtilbud. Derfor foreslår Bane NOR og Jernbanedirektoratet å prioritere tiltak som kan gjøre jernbanen mer pålitelig i neste Nasjonale transportplan.
Den store trafikkøkningen de siste årene, og stadig mer krevende værforhold, øker slitasje og hverdagsfeil på jernbanen. Uværet «Hans» og styrtregnet i august førte til store ødeleggelser på vei og jernbane. Dette har forsterket vårt budskap om å prioritere vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane og gjøre den mer robust.
– For alle som bruker toget, enten man er pendler eller vareeier, er det viktigste at toget kommer og går når det skal. Prioriteringen av vedlikehold og fornyelse er nøkkelen for å lykkes med dette, og er derfor vårt viktigste innspill til regjeringen, sier Henning Bråtebæk, konstituert konsernsjef i Bane NOR.
Det aller meste av trafikken på jernbanenettet i Norge kjører på gammel infrastruktur.
– I vår «InfraStatus»-rapport er det beskrevet hvilket konkret behov jernbanen har for vedlikehold fremover. Rapporten viser at 21 % av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene. En manglende satsing på dette nå, vil gjøre det betraktelig dyrere å rette opp i feilene som vil oppstå i fremtiden, understreker Henning Bråtebæk.
Prioriterer persontrafikk rundt byene
De neste tiårene vil flere trenge transport i og rundt de største byene, mer gods skal fraktes over lange avstander, Norges klimagassutslipp skal reduseres og det blir viktig å verne om sårbar natur og begrense arealbruken. I tillegg kommer de klimaskapte utfordringene med mer ekstremvær.
- Vi mener at jernbanen i svært stor grad kan løse mange av disse utfordringene. Toget er utslippsfritt og kan frakte veldig mange mennesker og store mengder gods på en areal- og energieffektiv måte, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Dette skriver Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet om saken
Fire hovedprioriteringer
Bane NOR og Jernbanedirektoratet har foreslått fire hovedprioriteringer for neste Nasjonale transportplan:
- Ta vare på det vi har
- Fullføre det som er satt i gang
- Styrke kapasiteten for gods på lengre strekninger
- Styrke togtilbudet rundt de store byene
Vi vil fullføre påbegynte prosjekter
Vi vil også prioritere å gjøre ferdig våre påbegynte utbygginger. De siste årene er det satt i gang en rekke større og mindre prosjekter som gir store forbedringer i togtilbudet over hele landet.
– Vi mener vi får mest jernbane igjen for pengene og et best mulig togtilbud ved å prioritere å ta vare på det vi har og fullføre det som er satt i gang, avslutter Henning Bråtebæk.
Tirsdag 3. oktober leverte Bane NOR og Jernbanedirektoratet våre felles forslag til prioriteringer i neste Nasjonal transportplan for perioden 2025 til 2036.
Foreslåtte prioriteringer i første seksårsperiode
Oppdraget er å prioritere innenfor tre økonomiske rammer: lav ramme, videreføring av dagens ramme og høy ramme. I videreføring av dagens ramme foreslås følgende prioritering:
- Betydelig økning av vedlikehold og fornyelse sammenliknet med dagens nivå
- Økt kapasitet for kombigods på strekningene Oslo – Narvik og Oslo – Trondheim
- Flere tog i Oslo – navet
- To tog i timen på Trønderbanen
- ERTMS på hele jernbanenettet
Utbyggingsprosjekter som er satt i gang
2024:
- Oppgradering av tunnelen gjennom Ulriken på Bergensbanen, slik at det blir mulig med tog hvert 15. minutt mellom Arna og Bergen
- Elektrifisering av Trønderbanen, som vil bidra til en klimavennlig togtransport mellom Trondheim og Stjørdal
- Elektrifisering av Meråkerbanen mellom Norge og Sverige
2025:
- Fire tog i timen og redusert reisetid mellom Oslo og Tønsberg
- Dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker og nye Horten stasjon ferdigstilles
- Dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen ferdigstilles
- Oppgradering av Drammen stasjon
2025/2026:
- Nye lokaltog med mer plass om bord mellom Oslo og Lillestrøm, mellom Oslo og Spikkestad og mellom Stabekk og Ski.
2027:
- To regiontog i timen mellom Oslo og Hamar, med tre tog i rushtid
2030:
- Bygging av dobbeltsporet mellom Sandbukta og Såstad, og ny jernbanestasjon i Moss sentrum
VĂ¥re innspill til Nasjonal Transportplan
Her er Jernbanedirektoratet og Bane NORs felles innspill til Nasjonal transportplan for 2025-2036.
Publisert: 3. oktober 2023 klokken 15:38