På vakt mot solslyng i sommervarmen

Denne uka meldes det om stekende sol i deler av landet. For å unngå solslyng er vi ekstra på vakt og kontrollerer skinnegangen for å unngå stopp i trafikken.

  • Vedlikeholdsarbeid
  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 12. juni 2023 klokken 14:29

Illustrasjonsfoto

Øker temperaturen med én grad, øker samtidig presset med flere tonn på skinnegangen. Foto: Bane NOR

Jernbaneskinner er av stål. De trekker seg sammen når det er kaldt og utvider seg i varmen. Fordi sporet ligger fast, oppstår det et stort trykk når skinnene varmes opp. Når stålet vrir seg, kalles det solslyng. Det kan føre til at jernbanen må stenges for reparasjon. Ulykker skjer sjelden, fordi skinnegangen overvåkes og vedlikeholdes. 

I Norge er innlandet mest utsatt for solslyng. Grunnen er store temperaturforskjeller: Når sola steiker på de varmeste sommerdagene, kan skinnetemperaturen være over 50 grader. Vinteren kan gi temperaturer ned mot minus 45 grader. Øker temperaturen med én grad, øker samtidig presset med flere tonn på skinnegangen. Strekninger med mange krappe kurver er særlig utsatt.

I disse dager pågår det vedlikehold av jernbanesporene flere steder. Slike justeringer kan føre til at skinnene forskyver seg i varmen. Derfor styrker vi kontrollen etter arbeidene, så vi i størst mulig grad unngår solslyng.


Publisert: 12. juni 2023 klokken 14:29