Ut på togtur, ganske sjelden sur

Du står på plattformen en gråkald morgen. Brå vindkast pisker isete regndråper inn under paraplybremmen. Du speider ut i mørket, i håp om å se de første glimtene av lys fra det kommende toget.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 7. februar 2022 klokken 11:00

Oppdatert: 24. februar 2023 klokken 02:00

Foto tatt ombord i et tog i fart og med utsikt til togsporene utenfor

Ombord har du orkesterplass til togspor og passerende tog. Foto: Simen Slette Sunde, Bane NOR

Hjemmekontoret

Du kan jo stå der i et mørklagt kjøkken en gråkald morgen, mens brå vindkast pisker regndråper mot ruta. Surklingen fra kaffetrakteren blander seg med skrålet fra barna som slåss om plassen på badet. Du ser refleksjonen av ditt eget ansikt i vinduet. Posene under øynene, den matte fargen av hjemmekontor i gustne kinn, en muggen smak i munnen, en samtidig følelse av tomhet og tyngde i kroppen. En stølhet i rygg og hofter fra den vaklevorne kontorstolen, der du nå tilbringer dine tilmålte arbeidsdager, isolert fra omverdenen.

Du hører din bedre halvdel bønnfalle barna om å oppføre seg, mens harkene fra trakteren, trommingen av isregnet mot ruta, og subbingen av egne føtter langs kjøkkengulvet, blir lydsporet til nok en hjemmekontordag.

Bilkøen

Du kunne startet dagen med å børste av bilen. Skrape vekk det tynne, men ofte gjenstridige islaget fra rutene. Gnikke speilene fri for kalde krystaller, og sette deg inn i en fryseboks av en doning. Svinge ut på en glatt vei med ustø kurs mot nærmeste bilkø.

Eller kanskje du har garasje og forhåndsoppvarmer bilen med svindyre kilowattimepriser. Da kan du sitte mer behagelig i den stillestående rekken av trøtte asfaltpendlere, mens toget suser forbi.

Everybody say «vedlikeholdsetterslep»

En tekniker i Bane NORs gule vernedrakt står og stirrer tankefullt på 844 brytere som dekker tre av fire vegger rundt henne. Bak noen av bryterne finnes det gammel og utdatert teknologi, mens noe er litt nyere. Flere systemer fra forskjellige tiår skal «snakke» sammen og fungere sammen. En lang periode ble det knapt bevilget penger til jernbanen i Norge. Det førte til et milliardstort etterslep på vedlikehold. Selv om det jevnlig jobbes for å sette jernbanen i stand, er fortsatt 90 prosent av våre anlegg over 60 år gamle.

Teknikeren ser mot de 844 bryterne, og gyver løs på oppgaven. Hun formelig kjenner utålmodigheten fra folk som frysende venter på togstasjoner i mils omkrets, som håper at trafikken snart skal komme i gang igjen. Sånne dager er tunge. Når togene stanser, er det for at feil ikke skal gå utover din sikkerhet. Det er likevel vondt når jernbanen blir et problem for folk i hverdagen, istedenfor å være den gode, grønne transportløsningen vi er så stolte av.

Vi ønsker oss flere gode dager

Heldigvis går over 90 prosent av alle avganger i tide, og sammen med togselskapene jobber vi for å bli bedre når det er flest avganger og flest passasjerer. Punktligheten skal bli bedre i rushtiden.

Vi håper å se deg snart, med ønske om gode, raske og behagelige togturer!

Simen Slette Sunde,
Rådgiver i Bane NOR og togpendler


Publisert: 7. februar 2022 klokken 11:00

Oppdatert: 24. februar 2023 klokken 02:00