Politi for tog

Det er forbudt å krysse en planovergang når tog er ventet. Nå skal politiet vise at rødt er rødt.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 25. september 2020 klokken 14:19

Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01

Et tog kjører i full fart over en planovergang. Sikkerhetsbommene ligger nede

Svujs, svujs, svusj. Et tog i Vys fargeprakt suser videre mot Jessheim. Adrian Nielsen

Nede på holdeplassen tidlig en morgen, står refleksvestene og uniformene så pent på rad: Politiet, Vy og Bane NOR.

– Er det politi for tog, spør en forbipasserende?

– Det hadde blitt dyrt, mener Kenneth Warming.

Warming er politiførstebetjent og avsnittsleder i Ullensaker lensmannsdistrikt. Han har i mange år bodd like ved planovergangen på Nordby like utenfor Jessheim.

– Vi er klar over at mange går under bommen, særlig skoleungdom. Det er også tilfeller der bilister gir på litt ekstra når de ser at det begynner å blinke rødt.

Og når det skjer, sitter kanskje lokfører Richard Gaathaug i Vy bak spakene på rute L13 mellom Dal og Drammen.

– Det gir ikke en god følelse å se folk på skinnene. Selv om toget står stille, kan det oppstå en farlig situasjon, for eksempel hvis noen faller, eller av andre grunner ikke kommer seg ut av sporet, sier han.

Det hender Gaathaug får anledning til å snakke vett i folk han tar på fersk gjerning. De blir gjerne litt spake, unnskyldende, men kan også reagere med å nekte for at de i det hele tatt har gjort noe problematisk.

– De sier gjerne at de bare skulle rekke ett eller annet, for det meste toget, forklarer lokføreren.

Til ungdommen

Det hutres og floker slås blant de uniforms- og refleksvestkledde på Nordby planovergang. Brått er den kalde, kjipe høsten her, mens fottøy og jakkevalg er et etterslep fra varmere tider.

Med dagslyset dukker pendlere og skoleungdom opp, og skal si jessheimfolket viser seg fra sin mest disiplinerte side!

– Folk oppfører seg aldri bedre enn når vi opptrer synlig, forklarer førstebetjent Warming.  – Gjennomfører vi en sivil kontroll, vil vi nok se et annet bilde.

Barne- og ungdomsskoleelever står pent og venter mens bommene ligger nede.

Betjentene Ine Vidung og Tiril Sjaastad utfører en slags kuldeutdrivende gymnastikk på østsiden av planovergangen. En eldre kvinne henvender seg til dem. Hoderystende uttrykker hun bekymring for dagens ungdom.

– De bruker ikke sykkellykt. I gamle dager lærte da alle det?

Betjentene nikker forståelsesfullt og forteller hvorfor de står der de står.

– Det er godt initiativ, mener kvinnen. – Det er mange, særlig ungdommer, som ikke tar lys og bommer på alvor.

Hjelp, snuten!

Toget 08:03 til Drammen nærmer seg. Når lyset skifter fra hvitt til rødt smeller føreren av en stasjonsvogn klampen i bånn i et forsøk på å nå over før bommene går ned. Idet vedkommende oppfatter en uniformskledd skikkelse i venstre øyekrok, byttes gasspedalen raskt ut med en nærliggende pedal og bilen bråstopper foran bommen.

Sjåføren får seg en liten alvorsprat med førstebetjent Warming, men det blir med en advarsel denne gangen.

– Typisk, sier førstebetjent Warming når stasjonsvognen fortsetter sin ferd, tilsynelatende mer varsomt denne gangen.

Betjentene Vidung og Sjaastad nikker bekreftende.

–  Det er mye rart folk gjør når de får øye på oss. Mobiler kastes, setebelter kommer på i rekordfart.

Det er faktisk ulovlig

Hver eneste måned finner det sted nestenkollisjoner mellom tog og kjøretøy på norske planoverganger. Hver eneste dag går folk under bommen for å rekke dette og hint. Og det mange ser ut til å glemme, eller ikke være klar over, er at dette faktisk er forbudt for både myke og harde trafikanter.

– Det er ikke bare livsfarlig, men også forbudt å krysse en planovergang når lyset er rødt og bommene nede. Du kan faktisk bli ilagt en saftig bot, forteller Monica Eneroth i Bane NOR.

Hun er sikkerhets- og kvalitetsrådgiver for blant annet Hovedbanen og er sendt ut denne morgenen for å drive folkeopplysning.

– Jeg tror det er veldig nyttig at Bane NOR, Vy og politiet viser at vi står samlet om dette budskapet.


Publisert: 25. september 2020 klokken 14:19

Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01