Fulgte drømmen inn i fjellet
Her er historien om jenta fra byen mellom de syv fjell, som fascinert av norsk natur og fjell til slutt havnet opp med en jobb inne i tunnelen som nå bygges på Østlandet - nærmere bestemt Drammenstunnelen.
Publisert: 21. september 2020 klokken 09:51
Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:00
På en varm og strålende sommerdag følger vi med Marie Rekve (28) inn i den kjølige og fuktige fjelltunnelen som bygges i Drammen. Hva lokket henne til en jobb her?
– På vei til hytten vår på Voss måtte vi kjøre gjennom 39 tunneler for å komme oss til fjells, så det kan være noe av grunnen til at jeg endre opp med tunneler som jobb, smiler ingeniørgeolog Marie.
Hun jobber ved Bane NORs utbyggingsprosjekt i Drammen og har deler av arbeidsdagen sin inne i tunnelen som bygges akkurat nå som en del av InterCity-satsingen på Østlandet.
Marie møter oss med hjelm, hodelykt og hørselvern, jakke og bukse med refleks og ekstra beskyttelse, hansker, vernebriller og en redningspakke over skuldra. Hun går med lette steg mot tunnelen i de høye vernestøvlene.
Kartlegger fjellet
Alt vernetutstyret må til for at hun skal komme seg inn til steinveggen, der flammende drammensgranitt skal granskes. Og det er her ved veggen som drives stadig lenger innover hun bruker kunnskapen sin; geologi.
– Innebærer din jobb rett og slett å finne sprekker og svakhetssoner i fjellet? undrer vi.
– Ja, du kan si det sånn, sier Marie.
– Eller du kan si at jeg kartlegger kvaliteten på bergmassen ved å blant annet se etter sprekker, sprekkesett, sprekkefylling, for eksempel leire mellom sprekkene, vann i tunnelen, spenninger og svakhetssoner i fjellet, legger hun til med et glimt i øyet.
Men kunnskapen hun bruker i jobben sin, var ikke planen hennes å få da hun trådte sine første dager på NTNU i Trondheim.
Endret studieretning
– Planen min var ikke å bli ingeniørgeologi etter videregående. Veien ble vel litt til mens jeg gikk, sier Marie, og røper at hun begynte på Petroleumslinjen da hun startet på sin høyere utdanning.
Da var det olje og hav som så ut til å bli en trygg og sikker karrierevei videre, men det målet ble raskt erstattet av stein. For å jobbe med geologi lokket mer...
– Der fant jeg ganske snart ut at en linje som het Tekniske geofag var mye mer spennende! Så jeg byttet studieretning - og like etterpå kom oljekrisen. Så det ble en ekstra bekreftelse for meg på at jeg hadde tatt det riktige valget, smiler Marie.
Slag i slag fra første dag
Hvordan havnet så Bergens-jenta opp i Bane NOR og ett av landets største jernbaneprosjekter?
– Jeg skrev prosjekt- og masteroppgaven for Jernbaneverket om Ulriken tunnel i Bergen. Da jeg fikk bli med på befaring inn i tunnelen og fikk omvisning på TBMen (tunnelboremaskinen) som drev Nye Ulriken tunnel, kjente jeg på at det her var noe jeg ville jobbe med!
Dermed gikk det i slag i slag for Marie, med traineeprogrammet til Bane NOR, med jobbing på Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, Follobanen og nå Drammen–Kobbervikdalen.
Sjekker kvaliteten på arbeidene
Hva er så det viktigste oppdraget for en ingeniørgeolog i et utbyggingsprosjekt?
Marie forteller at hun skal følge opp at entreprenøren bygger det den skal, og at de leverer den kvaliteten som det er stilt krav til i kontraktene.
– Når jeg er ute i tunnelen bestemmer jeg sikringen i tunnelen sammen med entreprenør, som er Veidekke Anlegg her i Drammen. Så jobber jeg videre med systematisk ferdigstillelse for å sjekke at Veidekke har fullført arbeidene etter kontrakten vi har inngått, forklarer Marie.
Stolt i gule klær
Når Marie skal trekke fram hva hun setter mest pris på i jobben sin, nøler hun ikke;
– Jeg setter utrolig stor pris på kombinasjonen med å få jobbe på kontor og ute på anlegg. Det er noe eget med å ta på seg Bane NORs gule vernetøy og bevege seg inne i en rå bergtunnel med enorme borerigger og få komme helt frem på stuff for å kartlegge kvaliteten på berget, sier ingeniørgeologen.
– Jeg er også veldig heldig som får jobbe med et utrolig bra team på anlegget her, og prøver å ta til meg så mye jeg kan av all den erfaringen til kolleger med fartstid fra tidligere prosjekter!
Publisert: 21. september 2020 klokken 09:51
Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:00