Kostnadene øker etter funn av mer kvikkleire
Å bygge moderne dobbeltspor gjennom Moss blir dyrere og mer tidkrevende enn forventet. Bane NOR jobber med å bedre grunnforholdene for å trygge innbyggere, togpassasjerer og ansatte.
Publisert: 11. mai 2021 klokken 11:39
Oppdatert: 5. mars 2023 klokken 15:17
Tirsdag 11. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Her står det at de vil fortsette satsingen på nytt dobbeltspor i Moss.
Sammen med ny Follobane skal prosjektet i Moss gi dobbelt så mange togavganger til regionen, kortere reisetid og et mer punktlig og forutsigbart togtilbud. I tillegg økes kapasiteten for mer klimavennlig godstransport på bane.
Har styrket bemanningen
Stortinget er tidligere varslet om at utbyggingen av prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad vil koste mer enn forventet og ta lengre tid. Dette skyldes både korona og et krevende leverandørmarked. Den viktigste grunnen er imidlertid funn av større områder med kvikkleire i Moss.
– Vi setter sikkerheten først, så dette får naturligvis konsekvenser. Vi har alltid visst at grunnforholdene i deler av byen er vanskelige, og har planlagt ut fra det. Etter byggestart i 2019 ble det gjennomført flere undersøkelser. Da ble det klart at problemet er større enn vi først trodde, sier Stine Undrum, konserndirektør utbygging i Bane NOR.
Prosjektet har styrket organisasjonen etter de nye kvikkeleirefunnene, og har nå flere fagpersoner med geologisk spisskompetanse. De kartlegger situasjonen og skal iverksette tiltak som styrker stabiliteten i området.
– Det er ikke Bane NOR som har skapt de vanskelige grunnforholdene her, men vi jobber for å løse problemet, sier Undrum.
Sikkerhetsfokus gir lengre byggetid
Åpningen av det nye dobbeltsporet og stasjonen i Moss utsettes med drøyt halvannet år, fra slutten av 2024 til høsten 2026.
I tillegg utvides kostnadsrammen for prosjektet med 7,4 milliarder kroner til om lag 17,9 milliarder. Styringsrammen – som prosjektet jobber etter – er økt med 5,3 milliarder kroner til om lag 14,9 milliarder.
– Dette speiler den krevende jobben vi har foran oss. For oss er det viktigste i Moss trygghet for innbyggerne, fremtidige togpassasjerer og de ansatte som jobber for jernbanen, sier Undrum.
Fakta om prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad:
- 10 kilometer med nytt dobbeltspor.
- Skal gi dobbelt så mange togavganger.
- Ny reisetid på 30 minutter mellom Moss og Oslo.
- Som del av planleggingen ble det gjort grunnundersøkelser i 2015/2016.
- Byggestart var i 2019.
- Nye grunnundersøkelserble gjennomført i 2019/2020.
- Undersøkelsene viste mer kvikkleire enn først antatt.
- Prosjektet har ny styringsramme på 14,9 milliarder kroner.
- Utbyggingen skal være ferdig høsten 2026.
Kontaktpersoner for pressen:
Stine Undrum, konserndirektør utbygging i Bane NOR, mob: 975 29 310.
Simen Slette Sunde, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR, mob: 958 08 483.
Publisert: 11. mai 2021 klokken 11:39
Oppdatert: 5. mars 2023 klokken 15:17