Hva er solslyng?

Når sola steiker, utvider skinnene seg. Det kan føre til at togsporet utsettes for et voldsomt press, og stålet vrir seg. Det kalles solslyng og fører til at vi må reparere jernbanen før togene kan kjøre igjen.

  • Bane NOR forklarer
Portrett av Frode Teigen på plattform med togskinner i bakgrunnen

Frode Teigen forklarer at solslyng betyr at stålet i skinnene vrir seg. Foto: Bane NOR

Sommervarmen er deilig, men kan skape noen utfordringer for jernbanen.

Du har kanskje hørt om solslyng? Med varmen kommer faren for solslyng, som kan skape forstyrrelser i togtrafikken.

På ekstra varme dager utvider stålet i skinnene seg slik at sporet kommer ut av stilling – enkelte ganger så mye at togene ikke kan kjøre. Gamle og kurverike baner er særlig utsatt for solslyng, men vi er forberedt og sjekker stadig utsatte punkter langs jernbanen.

Stålet vrir seg

Jernbaneskinnene er av stål. De trekker seg sammen når det er kaldt og utvider seg i varmen. Skinnegangen som toget kjører på, holdes på plass av sviller. Fordi sporet ligger fast på svillene, oppstår det et stort trykk når skinnene varmes opp. Når stålet vrir seg, kalles det solslyng. 

Det kan føre til at jernbanen må stenges for reparasjon. Ulykker skjer sjelden, fordi vi overvåker og vedlikeholder skinnegangen.

Hvor er det oftest solslyng?

Dette er et problem i store deler av verden. I Norge er innlandet mest utsatt for solslyng. Grunnen er store temperaturforskjeller: Når sola steiker på de varmeste sommerdagene, kan skinnetemperaturen være over 50 grader. Vinteren kan gi temperaturer ned mot minus 45 grader.

Øker temperaturen med én grad, øker samtidig presset med flere tonn på skinnegangen. Strekninger med mange krappe kurver er mer utsatt for solslyng.

Skrevet av Hedda A. Nossen Ekstern lenke

Hei, det er jeg som er Hedda, og det er jeg som har skrevet denne saken. Har du tips til lignende historier, eller har du forslag andre temaer vi burde se nærmere på? Send gjerne et tips til redaksjonen.