Hvorfor er toget forsinket?
Det er mange grunner til at toget ditt kan bli forsinket. Det kan være feil på toget, feil i sporet, værforhold eller at toget ditt rett og slett må vente på et annet tog som er forsinket.
De fleste tog kommer og går når de skal, men på en del linjer opplever passasjerene for ofte at toget er forsinket. Vi forstår at forsinkelser og innstillinger er frustrerende. Spesielt når du skal rekke jobb eller andre avtaler.
Grovt sett kan vi dele årsakene til forsinkelser i fire. Det er:
Veldig mange tog blir forsinket fordi andre tog er forsinket. Dette var faktisk den største grunnen til forsinkelser i 2024. Det er fordi vi kjører veldig mange tog på en stort sett enkeltsporet jernbane. Det betyr at det kun er noen få steder der det er møteplasser hvor togene kan kjøre forbi hverandre hvis det er feil i sporet eller på toget. Blir ett tog forsinket, må møtende tog vente, og da blir det toget også forsinket.
Vi strever aller mest med punktligheten i rushtid når det er tett med tog og plattformene er fulle av reisende. Når det er ekstra mange passasjerer som skal av og på, kan det være vanskelig å holde toget i rute, selv på dager når alt annet går som det skal.
Jernbanen er en av de sikreste transportformene vi har. Det er fordi vi har veldig høye krav til sikkerhet og nøyaktighet. Hvis det er en feil i infrastrukturen, stor eller liten, får toget rødt lys og må stoppe.
Jernbanen består av veldig mange forskjellige komponenter som kan være en kilde til feil. Vi har signalanlegg, teleanlegg, kontaktledningsanlegg og over 4200 km med skinnegang med mye forskjellig utstyr i sporet. Bare signalanlegget til Oslo S har over 160 000 relekontakter. Noen ganger må vi søke etter feil som kommer og går, blant titusenvis av feilkilder.
I tillegg er jernbanen gammel og slitt, og har i mange år fått for lite penger til vedlikehold og fornyelse. Vi har infrastruktur som har rukket å fylle 100 år og fortsatt er i bruk. Med flere tog og passasjerer slites den aldrende infrastrukturen raskere enn vi klarer å fikse den. Det fører dessverre til en del feil som gir forsinkelser.
En annen utfordring er gamle togsett, og mangel på tog eller personell. Toget kan også være forsinket ut fra området der det står parkert.
Feil på tog er dessverre et økende problem, både for godstog og persontog. Utfordringen er størst for de eldste togtypene, som lokaltoget type 69 som kjører på Østfoldbanen, og type 72 som brukes på Hovedbanen og Jærbanen.
Som navnet tilsier, er disse togene fra 1969, og 1972. Som med en veteranbil fra samme årstall, vil du merke alderen på kjøretøyet selv om du driver med omfattende vedlikehold.
Vinterforhold med mye snø og is kan gi problemer for både jernbanespor og tog. Når det snør over store områder, tar det tid å få ryddet vekk snøen. I tillegg legger det seg ofte is i sporvekslene. Da får toget rødt lys til vi har fikset problemet.
Togene sliter også i kulda når is og snø legger seg på koblinger og i dørene(åpnes i ny fane), og togene må inn på verksted for å tine.
Mer ekstremt vær fører også til flom, ras og skred som kan ødelegge skinnegangen. Da må vi rydde opp i og under sporet, og sikre bakken, skråninger og fjellsider før vi kan la togene kjøre igjen.
Ganske ofte må vi stanse togtrafikken eller kjøre saktere fordi det er meldt om folk eller dyr i sporet. Noen ganger oppstår det også underfundige hendelser som gjør at togtrafikken må stoppe opp. Som da det var en papegøye løs på Oslo S, eller en andefamilie skulle krysse sporet.
Jobber sammen for å få flere tog i rute
Vi jobber sammen med togselskapene for å få flere tog i rute, men dette arbeidet vil ta tid. Infrastrukturen og togene er gamle og slitte, og vi kjører i dag veldig mange tog på en stort sett enkeltsporet jernbane.
Hva skal til for å få flere tog i rute?
- Mer vedlikehold og fornyelse av dagens gamle jernbane
- Vi gjør enda mer for å sikre jernbanen mot flom og ras
- Flere kryssingsspor der tog kan møtes og kjøre forbi hverandre
- Nye strekninger med dobbeltspor gir flere tog i rute
- Vi bytter ut de gamle signalanleggene med et nytt digitalt signalanlegg
- Vi overvåker stadig mer av jernbanen med sensorer, for å finne feil før de oppstår
- Norske tog og togselskapene får nytt togmateriell, og øker innsatsen på vedlikehold av gamle tog
- Vi forbedrer ruteplanen, så vi får færre følgeforsinkelser
- Ny rikstunnel gjennom Oslo vil gi færre togforsinkelser i hele landet
Skrevet av Hedda A. Nossen Ekstern lenke
Hei, det er jeg som er Hedda, og det er jeg som har skrevet denne saken. Har du tips til lignende historier, eller har du forslag andre temaer vi burde se nærmere på? Send gjerne et tips til redaksjonen.