Informasjon til anleggsnaboer på Nordby: Åpner 3. mars
Mandag 3. mars åpner den nye undergangen ved Nordby holdeplass for gående og syklende. Det gjenstår fortsatt istandsetting og avsluttende arbeider.
Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30
Oppdatert: 28. februar 2025 klokken 13:24

Fra innspurten med arbeidene i undergangen i slutten av februar. Foto: Tom-Ola Thorvaldsen, Bane NOR
På denne siden:
Undergangen tas i bruk
Mandag 3. mars klokka 11.15 åpner den nye undergangen for gående og syklende. Samtidig blir planovergangen sperret av og stengt. Alle som kommer fra østsiden og skal ta toget, må derfor beregne litt lengre gåtid.
Fra klokka 11 blir det en enkel markering av åpningen hvor statssekretær Cecilie K. Kroglund fra Samferdselsdepartementet er til stede sammen med blant andre representanter fra Ullensaker kommune, Nordbytunet vel, Bane NOR, Vy og entreprenøren RIAS. Barn fra Nordby barnehage klipper snora.
De nærmeste ukene vil det fortsatt gjenstå noe aktivitet knyttet til omlegging av vann og avløp, sluttarbeider og etter hvert istandsetting av området rundt undergangen.
Støyende arbeid 11. og 12. mars
Vi varsler støyende arbeid på dagtid ved Nordby stasjon tirsdag 11. og mandag 12. mars. Arbeidet vil pågå mellom klokka 07 og 19.
Spuntveggen som ble etablert ved byggingen av ny undergang, skal trekkes opp og fjernes. Dette er nylig gjort på vestsiden og skal nå gjøres på østsiden av sporet. Arbeidet innebærer maskinstøy og noe impulsiv støy, men total støybelastning forventes å bli mindre enn under spuntarbeidene i fjor.
Slutt på tutingen
Slik det er i dag, må lokfører gi signalet «tog kommer» når toget nærmer seg planovergangen på Nordby. Til glede for naboene vil denne rutinen opphøre når undergangen åpner og planovergangen stenges, opplyser fagsjef Olav A. Pettersen i Bane NOR.
Tuting vil heretter bare forekomme hvis lokfører vurderer at det har oppstått en risikosituasjon, f.eks. hvis noen oppholder seg i nærheten av sporet.
Fra natt til torsdag 1. mai fram til natt til tirsdag 6. mai er Hovedbanen stengt på strekningen mellom Jessheim og Dal. I denne perioden vil de tekniske anleggene på planovergangen bli fjernet. Samtidig vil det foregå arbeid med vedlikehold og fornyelse en rekke steder på strekningen.
Forsinket åpning
I den opprinnelige planen hadde Bane NOR et mål om at publikum skulle ta undergangen i bruk like før jul, men datoen ble altså 3. mars.
– Det er flere grunner til at vi ble forsinket. Det er komplisert å jobbe i et trangt område hvor vi må ta hensyn til trafikkert jernbane, myke trafikanter og nære naboer. Første prioritet er å ivareta sikkerheten. Prosjektet må også legge om vann- og avløpsledninger som krysser under jernbanen, noe som har vist seg mer komplisert enn vi hadde tatt høyde for, forteller prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR.
– Vi beklager forsinkelsen som oppstod. Samtidig gleder vi oss nå over å sluttføre prosjektet og tilby trafikantene på Nordby en ny, trygg atkomst under sporene, framholder prosjektlederen.
– Takk for tålmodigheten!
– Vi beklager de ulempene som arbeidene har ført med seg, og vi takker nærmiljøet og naboene våre for tålmodigheten. Dette er et verdifullt bidrag til gjennomføringen av dette viktige tiltaket, sier Ronny Eirik Hansen.
Nordby har gjennom mange år vært den planovergangen i Norge hvor det registreres flest farlige hendelser der myke trafikanter krysser mens bommene ligger nede. Byggingen av en undergang er derfor et høyt prioritert og viktig tiltak. Arbeidene utføres på oppdrag fra Bane NOR av entreprenøren RIAS.
Holdeplasser ved buss for tog
Dersom det oppstår et avvik som innebærer at togene blir erstattet med buss for tog i høst, stopper bussene i Trondheimsveien. Dette er på grunn av anleggsarbeidet. Busser i retning Dal bruker holdeplassen Kremmerhuset, mens busser i retning Jessheim benytter holdeplassen Skogtun. Reisende fra østsiden av Hovedbanen henvises til Jessheim stasjon.
Dette gjorde vi i august: To hundre tonn trygt til værs
Mens togene tok fem døgns pause på nordre del av Hovedbanen 16.-22. august, gjorde Bane NOR en rekke jobber på strekningen. På Nordby gikk et 200 tonns kranløft etter planen.
Da arbeidsperioden startet fredag kveld, ble sporet gravd over og spuntvegger av stål ble presset ned i grunnen der undergangen skal komme. På forhånd var ei bruplate på 200 tonn støpt ferdig på stedet, og natt til mandag 19. august ble denne løftet på plass.
– Denne plata fungerer som ei midlertidig jernbanebru fram til den blir toppen av kulverten. Etter hvert fjerner vi massene under brua, før vi støper sideveggene og bunnen av kulverten, sier prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR Utbygging.
Puten av komprimerte masser som bruplata hviler på, er etablert med millimeterpresisjon, og det krevdes også stor nøyaktighet ved selve løftet. I forkant tok det én uke å montere den svære spesialkrana som utførte operasjonen.
– Planleggingen av løftet har pågått et års tid, og det var veldig godt å se at alt gikk som det skulle, sier prosjektlederen, før han legger til:
– Dessverre fikk vi en hendelse i etterkant som førte til noen små setninger, og vi måtte gjøre utbedringer og beregninger for å være helt sikre på at brua var stabil før vi satte togtrafikken på. Men selv om vi hadde utfordringer underveis, greide vi å lande trygt og i tide med det som skulle gjøres, framholder Ronny Eirik Hansen, som sender en takk til alle som stod på i disse hektiske dagene.

Natt til mandag 19. august ble denne plata på 200 tonn løftet på plass ved Nordby. Først skal den fungere som ei midlertidig jernbanebru, senere blir den toppen av den nye kulverten som skal bygges. Lars Baastad, Bane NOR
Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30
Oppdatert: 28. februar 2025 klokken 13:24