Robothunder, grønne lommer og korridorer til Italia: Dette visste du ikke om bærekraftig godstranport

Å få mer gods fra veien og over på skinner er et viktig tiltak for både klima og trafikksikkerhet. Men de fleste av oss har ikke noe forhold til godstransport. Her får du derfor de viktigste tiltakene vi jobber med innen godstransport, til beste for folk flest og for miljøet.

Godstog på vei sørover gjennom Namdalen

Godstog på vei gjennom Namdalen Foto: Njål Svingheim, Bane NOR

Det at vi flytter gods fra lastebiler og over i godstog har en stor verdi. Tunge lastebiler slipper ut store mengder mikroplast i lufta selv om de er elektriske, og hadde vi sluttet å transportere gods med tog hadde du fort merket forskjellen. Da hadde veiene vært fylt av store lastebiler fulle av gods til inn- og utland.  Faktisk er det slik at lastebiler bruker mer energi enn tog selvom de er elektriske. Jo flere lastebiler vi fjerner fra veien, jo bedre er det for oss.

Grønt på grønt

I tillegg til å få mer gods av veiene er det vel så viktig å optimalisere godsterminalene våre der vi kan. Som et steg mot utslippskuttene i 2030, jobber vi aktivt med å gjøre alle terminalene våre grønnere - på flere måter. 

Nygårdstangen i Bergen, som nå står ferdig, er faktisk Norges grønneste godsterminal. Terminalen er tilrettelagt for helt utslippsfri drift, og fra start til slutt har vi tenkt grønt. Vi har lagt vekt på bærekraft i alle ledd av byggingen, og den er et godt eksempel på hvordan godsdrift skal bli helelektrisk om kort tid. 

På sikt skal alle Bane NORs godsteminaler bli grønne og helelektriske. Arbeidet er i gang flere steder, blant annet på landets største godsterminal på Alnabru. I tillegg til en rekke grønne tiltak, som ladecontainere og å gå over til helelektrisk utstyr, jobber vi også med å gjøre terminalen fysisk grønnere. Fra gammelt av er godsterminaler veldig grå og industritunge, men vi jobber med å bryte dette opp med grønne flater der det går. Det inkluderer planter, gressflater og bikuber. Et annet tiltak er el-syklene på godsterminalen på Nygårdstangen som de ansatte bruker for å komme seg rundt på terminalen. Dette ønsker vi å videreføre på flere av godsterminalene. 

Tester populær robothund på godsterminal

Når vi oppgraderer alle godsterminaler, går bærekraft og ny teknologi hånd i hånd. Det mest spennende vi tester ut nå er den mye omtalte robothunden “Spot”. Spot har vært på besøk på Alnabru-terminalen, og etter hvert tenker vi at den vil patruljere terminalene på nattestid, for å sikre området og hindre at folk bryter seg inn. 

Det blir en slags robot-vakthund, som tatt rett ut av en sci-fi-film! Spot kan også drive med preventivt vedlikehold, hvor den kan oppdage feil på driften før de utvikler seg, gjennom syn, hørsel og varmestråling. Dette gjør at menneskene som jobber på terminalene kan fokusere på andre oppgaver, og vi hindrer skader. Dette er en del av femtidens terminaler. 

Fra Norge til Italia på skinner

De færreste tenker nok over hvordan italienske delikatesser blir transportert inn i landet. Eller andre europeiske varer, for den saks skyld. Her spiller også togtransporten en viktig rolle, for den sikrer mer bærekraftig transport gjennom Europa. 

Det kan vi takke ScanMed-korridoren for. Korridoren (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor) strekker seg fra Norge i nord til Italia i sør. Dette er et godt eksempel på hvordan vi i godstransporten stadig jobber for å bli mer effektive og å frakte mer gods lenger på en mer miljøvennlig måte. Med korridoren kan vi enklere frakte varer inn og ut av Norge og Europa. Det bidrar til et samlet og mer åpent jernbanemarked i Europa, som bidrar til å øke konkurranseevnen, utvikler infrastrukturen, forbedrer effektiviteten og sikrer mer rettferdige priser – og alt foregår på skinner. 

I tiden fremover fortsetter vi arbeidet med å helelektrifisere terminalene, skape flere grøntområder og teste ny teknologi som optimaliserer prosesser. Vi jobber for punktlighet og flere og lenger tog – slik at vi fjerner flere lastebiler fra veien og får gods dit det skal, nemlig på jernbanen. 

Lær mer om jernbanens miljøfortrinn og hva vi jobber med

Ett pendlertog fjerner 600 biler fra veien

Vi i Bane NOR jobber for at det skal bli enda lettere for deg å ta toget litt oftere. Hver gang du lar bilen stå, bidrar du til en grønnere hverdag. Men da må også tilbudet være bra nok til at du velger toget. For når alt går på skinner, er vi sammen om en mer bærekraftig fremtid!