Seriøs og ansvarlig leverandørkjede
Vi tar tydelig lederskap i arbeidet med å bevisstgjøre leverandørene våre, fremme et seriøst arbeidsliv og bekjempe arbeidslivskriminalitet. Vi skal sikre at seriøsitetskravene våre blir etterlevd gjennom god dialog og nødvendig oppfølging.
På denne siden:
Langsiktig verdiskaping
Vår innsats skal bidra til ansvarlige og seriøse leverandører og like konkurransevilkår, noe som vil føre til langsiktig verdiskaping.
- Vi stiller spissede seriøsitetskrav i tråd med forventninger fra staten gjennom sierskapsmeldingen, og for å ivareta samfunnsansvaret vårt.
- Vi benytter anerkjente og bransjetilpassede datasystemer og leverandørdatabaser, som HMSREG og StartBANK, for å følge opp seriøsitet.
- Vi følger opp kravene i praksis og gjennomfører kontroller og revisjoner.
- Vi samarbeider med andre byggherrer og oppdragsgivere, Skatteetaten og a-krimsentre, og deler informasjon på tvers for å fremme seriøsitet og bekjempe arbeidslivskriminalitet.
- Vi har dialog med leverandører for å sikre felles forståelse for risiko og muligheter, forvaltning og utvikling.
- Vi avviser leverandører og krever utskiftning av underleverandører når det er grunn til det.
Etiske retningslinjer
Som offentlig byggherre og oppdragsgiver har vi et særlig ansvar for å opptre etisk og forsvarlig.
Vi skal overholde kravene fra samfunnet rundt oss, men også kravene vi stiller til oss selv. Vi forventer at leverandørene og samarbeidspartnerne våre opptrer like etisk og ansvarlig som oss.
Etiske retningslinjer i Bane NOR
Bane NORs samfunnsoppdrag er å utvikle, bygge, drifte og forvalte det nasjonale jernbanenettet.
I vårt arbeid vil de etiske retningslinjene veilede oss i hva som er etisk forretningsadferd.
Seriøsitetskrav i kontrakter
- Vi stiller tydelige og spissede seriøsitetskrav i kontraktene våre, som fremmer et ansvarlig næringsliv og seriøst arbeidsliv. Kravene bygger på grunnleggende standarder, konvensjoner og lovgivning.
- Omfanget av seriøsitetskravene avhenger av kontraktstype.
- Seriøsitetskravene skal videreføres i leverandørkjeden. Det er hovedleverandørens ansvar å sørge for at samtlige seriøsitetskrav inngår i avtaler med alle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle arbeid under kontrakten.
Sjekk hvilke krav vi stiller i kontraktene våre
Ansvar for utvikling av en attraktiv bransje
For å bygge og drifte fremtidens jernbaneinfrastruktur trengs høy jernbanefaglig kompetanse og kapasitet. Utover jernbanetekniske fag er det også nødvendig å styrke kapasiteten og kompetansen innen de generelle bygg- og anleggsfagene.
Byggherrer, entreprenører og leverandører har et felles ansvar for å gjøre bygg- og annleggsbransjen seriøs og attraktiv. Vi stiller krav utover de lovpålagte, for å legge til rette for et godt, attraktivt og faglig sterkt arbeidsmiljø som tiltrekker seg unge arbeidstakere.
Alle entreprenørene våre skal være tilknyttet en lærlingeordning og benytte lærlinger ved utførelse av kontraktsarbeid. Som standard stiller vi krav til 7 prosent lærlinger i alle kontrakter.
Vi samarbeider blant annet med bransjeforeningene under for å øke rekrutteringen til bransjen.
Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) representerer entreprenørbedrifter og er tilsluttet NHO Byggenæringen og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
Maskinentreprenørenes forbund (MEF) er en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon som representerer litt over 2400 små, mellomstore og store anleggsbedrifter.
Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) er en uavhengig bransjeforening for de rådgivende ingeniørfirmaene, som samler kunnskapsbedrifter innen rådgivning, planlegging og ledelse i byggebransjen.
Samferdselsrådet er en rådgivende gruppe som skal fremme samarbeidet i samferdselssektoren. Det består av ledelsen i Bane NOR, Nye Veier og Statens vegvesen, representanter fra fylkeskommunene/Kommunenes sentralforbund og LO, ledelsen i bransjeorganisasjonene NHO Byggenæringen, EBA, MEF, RIF, og Arkitektbedriftene i Norge.
Rådet prioriterer felles utviklingstiltak, aktuelle samarbeidsprosjekter og å belyse saker av felles bransje- og sektorinteresse, som å legge til rette for økt andel faglærte, lærlinger og nyutdannede ingeniører i drift og anleggsprosjekter.
Aktsomhetsvurderinger
Aktsomhetsvurderinger er en arbeidsmetode vi bruker for å kartlegge, forebygge, gjøre rede for og følge opp hvordan faktiske og potensielle negative konsekvenser av virksomheten skal håndteres. Vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger av leverandørkjeden vår etter åpenhetsloven, og fokuserer på leverandørenes påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Aktsomhetsvurderingene våre er i samsvar med OECDs retningslinjer(åpnes i ny fane).
Aktsomhetsvurderingene er en kontinuerlig prosess som består av følgende seks trinn:
- forankre ansvarlighet
- kartlegge negative konsekvenser
- iverksette tiltak
- følge opp tiltakene
- kommunisere med berørte interessenter
- gjenopprette
Vi kartlegger risiko for negative konsekvenser i hele leverandørkjeden hvert kvartal. Basert på risiko iverksetter vi tiltak og oppfølging. Hvis det oppstår skader, skal vi stanse, forebygge eller avbøte skadene, sørge for å gjenopprette der det er påkrevd, og rapportere inn hva vi har gjort. Vi plikter etter åpenhetsloven(åpnes i ny fane) å offentliggjøre vår redegjørelse for aktsomhetsvurderinger årlig. Redegjørelsen finner du på siden vår om menneskerettigheter og åpenhetsloven.
Menneskerettigheter (åpenhetsloven)
Bane NOR har både plikt til å overholde menneskerettighetene og å følge åpenhetsloven for å sikre gjennomsiktighet og ansvarlighet i sin virksomhet.
Verktøy for å fremme seriøsitet og bekjempe arbeidskriminalitet
De ulike kravene vi stiller til seriøsitet i kontraktene våre, gir oss verktøy til å følge opp at kravene faktisk etterleves. Under finner du lenker til noen av de viktigste.
Krav til medlemskap i StartBANK
StartBANK-nettverket gir leverandører mulighet til å konkurrere på like vilkår, og fremmer bruk av seriøse aktører.
Krav til bruk av HMSREG
HMSREG er et elektronisk verktøy som er utviklet for å motvirke arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Krav til signering av skattefullmakt
Bane NOR har en avtale med Skatteetaten for å bekjempe useriøse aktører i bygg, anlegg og renhold.
Krav til egenrapportering av lønns- og arbeidsvilkår
Gjelder for alle våre leverandører av bygg-, anlegg- og renholdstjenester.
IDD – integritetssjekk
I forbindelse med anskaffelser utfører vi bakgrunnssjekker av de aktuelle leverandørenes integritet (IDD-sjekk). Sjekkene inkluderer en grundig vurdering av leverandørenes finansielle stabilitet og sosiale integritet. Sjekkene gjelder også for underleverandører leverandørene vil benytte seg av i oppdraget.
Formålet med disse bakgrunnssjekkene er å bekrefte at all informasjon leverandørene har oppgitt i tilbudene sine er korrekt og fortsatt gyldig.
En bakgrunnssjekk kan utføres på hvilket som helst tidspunkt i anskaffelsesprosessen før kontraktsignering.
Hvis en bakgrunnssjekk avdekker at en leverandør ikke oppfyller kvalifikasjonskravene, eller vi oppdager forhold som kan føre til avvisning i henhold til forsyningsforskriften eller sanksjonsregelverk, kan leverandøren bli avvist.
Vi foretar også grundige undersøkelser av leverandørenes opplysninger. Ved behov besøker vi leverandørers lokaler eller prosjekter, etter avtale med leverandøren.
Leverandører skal på forespørsel levere all nødvendig dokumentasjon vi anser som nødvendig for å gjennomføre en IDD-sjekk. Vi forbeholder oss også retten til å innhente nødvendig dokumentasjon fra tredjeparter som en del av denne prosessen.
Inhabilitet og interessekonflikter
Våre leverandører og deres personell er ansvarlige for å redegjøre for mulig inhabilitet, interessekonflikter og/eller rollekonflikter. De skal snarest varsle Bane NOR om slike tilfeller, både i forkant av oppstart av en leveranse og gjennom hele kontraktsperioden.
En leverandør er inhabil hvis de har utført, eller skal utføre, arbeid for Bane NOR som ikke kan forenes med nye leveranser på en kommersiell eller etisk måte.
Eksempler:
- Det er det restriksjoner på at en ansatt i hos en leverandør kan leies inn til Bane NOR samtidig som vedkommende jobber for sitt eget firma i en annen rolle mot Bane NOR.
- En leverandør kan ikke kvalitetssikre sitt eget arbeid for Bane NOR.
- Leverandører kan ikke delta i konkurranser hvor de har vært med på å lage konkurransegrunnlaget.
- Leverandører og deres personell kan ikke ha eierinteresser som kan oppfattes å være i konflikt med rollen de skal ha hos Bane NOR.
Samarbeid
- Seriøsitetsforum består av en rekke aktører som samarbeider for å bekjempe arbeidslivskriminalitet i bygg- og anleggsbransjen i samferdselssektoren. Forumet ble opprettet med grunnlag i regjeringens reviderte strategi mot arbeidslivskriminalitet i 2021, for å i større grad gi mulighet for erfaringsutveksling og oppfølging av kriminalitet og useriøsitet i sektoren.
- Bakgrunnen var de erfaringene offentlige byggherrer hadde gjort seg de senere årene gjennom sitt arbeid på dette feltet, som blant annet viser at useriøse aktører bevisst utnytter manglende samhandling. Det er også ulik kapasitet og kompetanse til kontroll hos forskjellige byggherrer.
- Forumet ledes som et samarbeid mellom Bane NOR, Statens Vegvesen og Statsbygg.
Bane NOR har vært medlem av Etisk Handel Norge (EHN) siden 2016, og har forpliktet seg gjennom medlemskapet til å
- vedta etiske retningslinjer som er like omfattende som Etisk Handel Norge sine
- arbeide aktivt for at arbeids- og miljøforhold stadig forbedres hos produsenter og leverandører i hele leverandørkjeden
- bruke vår innflytelse til å styrke oppslutningen om etisk handel
- rapportere årlig til Etisk Handel Norge om konkrete mål og aktiviteter, fremdrift, og resultater av virksomhetens arbeid med etisk handel. Rapporten er offentlig tilgjengelig.
Bane NOR er forpliktet til å følge Etisk handel Norges prinsipperklæring for etisk handel (pdf)(åpnes i ny fane).
- Bane NOR inngikk i 2023 et støttemedlemskap i FPB Oslo, og signerte FPBs etikkplakat. Som medlem forplikter vi oss til å delta på en dugnad for en seriøs byggebransje, med gode lønns- og arbeidsvilkår og uten kriminalitet.
- Saker fra FPB komplimenterer og beriker vårt arbeid med å ivareta arbeidere i verdikjeden.
Les mer på fairplaybyggoslo.no(åpnes i ny fane).
Bane NOR har et tett samarbeid med Skatteetaten. I bygg og anleggskontrakter og renholdskontrakter stiller vi krav til å hente inn skattefullmakt. Dette gjør at vi kan hente ut utvidet skatteattest fra den enkelte leverandør i leverandørkjeden.
Bane NOR har også inngått utvidet samarbeidsavtale med Skatteetaten om enkeltprosjekter, gjerne større prosjekter med en viss varighet.
Bane NOR stiller krav om at leverandører på bygg- og anleggsprosjekter og renholdskontrakter skal ha StartBANK medlemskap.
StartBANK er et felles leverandørregister og bransjenettverk for leverandører til bygg og anlegg, forvaltning, forsikring og fast eiendom i Norge. StartBANK-nettverket forenkler leverandørenes rapportering av informasjon og opplysninger om virksomheten for vurdering av seriøsitet. Det bidrar til at leverandørene kan konkurrere på like vilkår, og reduserer risiko for innkjøpsorganisasjoner som Bane NOR.
- Bane NOR er medlem av The European Railways Purchasing Conference (ERPC) og samarbeider gjennom dette med andre europeiske jernbaneforetak, både operatører og infrastruktureiere, om en anstendig leverandørkjede.
- Vi er representert både i «main group» og i arbeidsgrupper som jobber sammen om bærekraft og anskaffelser.
Les mer om The European Railways Purchasing Conference (ERPC)(åpnes i ny fane).
Bygg- og anleggsbransjen har utfordringer knyttet til useriøse aktører og arbeidskriminalitet. Bane NOR jobber sammen med bransjeforeninger for seriøsitet og ansvarlighet i leverandørkjeden og konkurranse på like vilkår.
Leverandørdialog
Vi ser på leverandørdialog som en viktig kilde til synspunkter og tilbakemeldinger på arbeidet med seriøsitet og ansvarlighet.
- Vi tar hensyn til leverandørenes tilbakemeldinger og synspunkter når vi utvikler krav i kontrakter. Dette gjelder både når vi jobber med egne seriøsitetskrav, i innføringen og videreutviklingen av HMSREG, og i forvaltning av prosjekter og kontrakter i gjennomføringsfasen.
- Leverandørene og arbeidstakernes synspunkter er viktig input i vår kontinuerlige forbedring av rutiner, prosesser og systemer som skal sikre gode lønns- og arbeidsforhold for alle i verdikjeden.
Ta kontakt med oss hvis du ønsker dialog om kravene våre eller arbeidet med seriøsitet og ansvarlighet.
Avdeling for seriøsitet og akrim
Bærekraft, mål og resultater
Du kan lese mer om vårt arbeid med utviklingen av en ansvarlig leverandørkjede, mål og resultater i bærekraftsrapporteringen vår.
Fra og med regnskapsåret 2023 har vi valgt å rapportere på bærekraftsarbeidet vårt i henhold til EUs bærekraftsrapporteringsdirektiv Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) og rapporteringsstandardene European Sustainability Reporting Standards (ESRS).
- Arbeidstakere i verdikjeden er definert som et vesentlig bærekraftstema for oss, og inngår i rapporteringen vår.
- Arbeidsforhold, herunder arbeidstid, tilstrekkelig lønn, og helse og sikkerhet, er vurdert som vesentlige undertema.
- Vi har satt oss konkrete mål og er åpne om utvikling og resultater.
- Vår felles innsats og utvikling rapporteres i årsberetningen.
Rapporter
Her finner du års- og bærekraftsrapporter fra Bane NOR SF.