RAM og Sikkerhet
Vårt arbeid med RAM og Sikkerhet handler om at risikoanalyser skal fremme anbefaling om kostnadseffektive, virkningsfulle og risikoreduserende tiltak.
Fagområdet RAM og Sikkerhet omfatter krav til RAMS og sikkerhetsstyring etter jernbanelovgivningen.
Risikovurderinger skal følge kravene i jernbanelovgivningen, og da spesifikt kravene til metodikk i Forskrift om felles sikkerhetsmetode for risikoevaluering og -vurdering («CMS-RA-forskriften»).
Ved planlegging og prosjektering skal også kravene i EN 50126 (2017) («RAMS-standarden») oppfylles.
ALARP-prinsippet skal anvendes.
Risikoakseptkriterier
- Endringer skal ikke forringe sikkerhet for liv, helse, samfunn og ytre miljø i forhold til situasjon før endring, målt mot aktivitetsnivå.
- Ved fysiske endringer skal potensielle jernbaneulykker og miljøskader forebygges med minst to, og om mulig, uavhengige barrierer.
- For egne ansatte, ansatte i andre jernbaneselskaper samt leverandørers ansatte skal en av følgende risikobeslutningsprinsipper brukes, for utbygging så vel som for drift:
- Alternativ 1 er at for enhver mulig hendelse som kan gi alvorlige skader skal det finnes to, og om mulig, uavhengige forebyggende barrierer. En dokumentert beste praksis med lav risiko kan være en barriere.
- Alternativ 2 er å demonstrere at risikoen for mest utsatte individ ikke overstiger en dødsrisiko på 1x10-7 pr time.
- For ny strekning eller delstrekninger uten erfaringstall skal følgende akseptkriterier brukes:
-
Risikoen for mest utsatte individ (passasjer eller tredje part) skal ikke overstige en dødsrisiko på 1x10-4 pr år.
-
Samfunnsrisikoen skal ikke overstige 0,15 døde pr million togkilometer.
-
Hovedprinsipper
- Bruk av fastlagte risikoakseptkriterier for reisende, publikum, medarbeidere og leverandører som beslutningskriterier for bygging av jernbaneinfrastruktur, igangsetting, drift og vedlikehold.
- Systematisk og risikobasert styring av pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet (RAMS), og kostnadseffektive prioriteringer av tiltak.
- Måling og oppfølging av uønskede hendelser, ulykkestrender samt faresignaler om tilstander som kan utvikle seg til ulykker for mennesker, miljø eller materielle verdier.
- Identifisering av funksjoner av betydning for trafikksikkerheten, og gjennomføring av dokumentert sikkerhetsopplæring for personell som ivaretar slike funksjoner.
Bernt Kristian Poulsson
Fagansvarlig sikkerhetsledelse