Ny kontrollhåndbok for nytt digitalt signalsystem (ERTMS)

Med innføring av det nye signalsystemet ERTMS endrer vi måten vi bygger signalanlegg. Det gir behov for å kontrollere ferdig bygde anlegg på en annen måte enn vi gjør i dag. Bane NOR har derfor laget en ny håndbok for kontroll av signalanlegg.

  • Aktuelt for leverandører

Publisert: 6. august 2024 klokken 09:48

Med ERTMS erstattes de lokale sikringsanleggene på hver stasjon av ett nasjonalt signalsystem for hele jernbanenettet. Det gir endringer i hvordan vi forvalter, drifter og vedlikeholder anleggene fremover. Olav Nordli, Bane NOR

Hensikten med kontrollhåndboka er å ivareta trafikksikkerheten ved feilretting og vedlikehold i signalanlegg, samt ved endringer i anleggene. Kontrollaktiviteter utføres etter arbeid i signalanlegg, blant annet etter bytte av sporvekseldrivmaskiner, reparasjon på akseltellersystem eller kabelarbeid.

Den nye kontrollhåndboka tas i bruk når ERTMS tas i bruk på Gjøvikbanen (Roa-Gjøvik) i 2024, og den skal brukes på alle strekninger med ERTMS. Kontrollaktiviteter i konvensjonelle sikringsanlegg skal fortsatt utføres i henhold til dagens regelverk.

Skiller mellom sentralt og desentralt anlegg

Dagens lokale sikringsanlegg på hver stasjon, vil med ERTMS erstattes av ett nasjonalt signalsystem for hele jernbanenettet. Sentralt datautstyr som kontrollerer og overvåker togtrafikken plasseres i et datasenter, mens det ute langs strekningene plasseres signaltekniske hus med objektkontrollere som styrer respektive objekter plassert i sporet (drivmaskiner, akseltellere og liknende).

Det stilles forskjellig krav til roller og kompetanse avhengig av om du skal jobbe med det sentrale datautstyret eller med utstyr plassert i og ved sporet. De ulike rollene må kjenne til hverandre og samarbeide om enkelte kontrollaktiviteter.

For å entydig skille det sentrale fra det spornære utstyret benyttes følgende definisjoner:

Sentral del av signalanlegget: Den sentrale delen av signalanlegget omfatter blant annet datateknisk utstyr som for eksempel sikringsanlegg, radioblokksenter, diagnosesystem, trafikkstyringssystem og juridisk opptaker.

Desentral del av signalanlegget: Den desentrale delen av signalanlegget omfatter signalteknisk utstyr plassert spornært som for eksempel objektkontrollere, sporvekseldrivmaskiner, akseltellere, skiftesignaler og veisikringsanlegg.

Regelverket for kontrollaktiviteter deles inn i fire områder:

  1. Felles: Dokumentet gir en oversikt over roller, kontrollaktiviteter, kontrollansvar og kompetanse, for å ivareta trafikksikkerheten ved vedlikeholdsarbeid eller endringer i signalanlegget.
  2. Kontroll etter vedlikeholdsarbeid i sentral del av signalanlegget: Dokumentet setter krav til kontrollaktiviteter som skal utføres ved reparasjon og vedlikeholdsarbeid i sentral del av signalanlegget.
  3. Kontroll etter vedlikeholdsarbeid i desentral del av signalanlegget: Dokumentet setter krav til kontrollaktiviteter som skal utføres ved reparasjon og vedlikeholdsarbeid i desentral del av signalanlegget.
  4. Kontroll ved endring i signalanlegg: Dokumentet setter krav til kontrollaktiviteter som skal utføres ved endringer i signalanlegget.

Nye roller

Nye roller ved drift og vedlikehold av signalanlegg

  • Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget
  • Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
  • Sporvekselkontrollør

Nye roller ved endring i signalanlegg

  • Mottakskontrollør – TMS
  • Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget
  • Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget

Kontrollhåndboka i Teknisk regelverk

Du finner kontrollhåndboka i Teknisk regelverk. Teknisk Regelverk oppdateres i disse dager med et nytt kapittel: 554 ERTMS Kontroll, og her vil du finne lenke til dokumentene som utgjør ny kontrollhåndbok.

Kurs og sertifisering

Kursene holdes i regi av Norsk jernbaneskole. Opplæring for rollen som driftskontrollør skal være gitt før ERTMS settes i drift på strekningene.


Skrevet av

  • Hedda Nossen

Publisert: 6. august 2024 klokken 09:48