Nordens største godsterminal løftes inn i fremtiden!

Alnabru godsterminal står foran en spennende og omfattende oppgradering. Vi søker nå etter dyktige samarbeidspartnere som vil være med på å skape fremtidens løsninger for gods på bane.

  • Aktuelt for leverandører
  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 30. august 2024 klokken 13:25

Foto: Anders Strandberg, Bane NOR

Vi jobber for å utvikle morgendagens godsterminaler ved å ta i bruk ny teknologi, satse på bærekraftige løsninger og jobbe strategisk med innovasjon. Målet er å håndtere flere godstog på en mer effektiv og miljøvennlig måte.

Trengs betydelig oppgradering 

Alnabru, Nordens største godsterminal, har mange gamle tekniske systemer. Noen er datert helt tilbake til 1950-tallet. Det er derfor behov for betydelige oppgraderinger de neste 8-10 årene. Signalsystemet skal byttes ut, og vi planlegger flere kapasitetsøkende tiltak for å modernisere og effektivisere terminalen. Blant annet vil vi teste en løsning for stabling av semitrailer-tilhengere inne på terminalområdet, som ett av flere tiltak for bedre plassutnyttelse og økt godsvolum på bane.  

Ønsker innspill og innovative løsninger

Vi kommer snart til å ta kontakt med bransjen for å invitere til samarbeid, innspill og innovative løsninger som kan bidra til å realisere disse ambisjonene. Vi forventer at bransjen bidrar med erfaring, ekspertise og nye idéer, og vi ser frem til å samarbeide om å utvikle fremtidens godsterminaler sammen. 

Vi ser på dette for å øke kapasiteten


Verkstedkapasitet

Vi vurderer utvidelse og oppgradering av verkstedet for å kunne håndtere flere godsvogner, forbedre vedlikehold, og innføre preventivt vedlikehold. Dette vil sikre at godstogene er i best mulig stand og det skal bedre punktligheten. 

Arealplanlegging

Optimalisering av arealutnyttelsen på terminalen for å sikre bedre logistikkflyt og økt kapasitet. 

Digitalisering og automatisering

Implementering av moderne IT-systemer for å forbedre sporing, administrasjon og drift av terminalen. 

Miljøvennlige løsninger

Tiltak for å redusere miljøpåvirkningen, inkludert grønn infrastruktur som bruk av HVO100 og biodiverse områder.

Infrastrukturforbedringer

Oppgradering av eksisterende fasiliteter som trafikkstyringssystemer og kontorbygg for å sikre en mer effektiv og konkurransedyktig drift. 

Vil bruke avansert teknologi

Innovasjon og fremtidsrettet utvikling står høyt på agendaen hos Bane NOR Eiendom. Vi jobber for å ta i bruk avanserte teknologier som kunstig intelligens og robotteknologi i vår terminaldrift. Vår bruk av systemene TOS og GOS er bare begynnelsen på en reise mot fremtidens godsterminal. 

Gjennom et pågående prosjekt identifiserer vi flere tiltak som skal gjennomføres i nær fremtid. For eksempel vurderer vi enkelte sportiltak som skal forbedre terminalens kapasitet og effektivitet. Vi har også store planer for Alnabru verksted, som må gjennom en betydelig oppgradering for å møte fremtidens behov. 

Selv om Alnabru er et industriområde, har vi ambisiøse mål om å gjøre terminalen mer bærekraftig og miljøvennlig. Vi satser på å bruke miljøvennlige materialer og skape grønne områder som kan gi liv til de ellers grå omgivelsene.  

Vi vil høre fra deg!

Vi inviterer alle interessenter til å ta kontakt for å diskutere muligheter og samarbeidsprosjekter. Vi er åpne for å høre deres ideer og erfaringer som kan bidra til å realisere vår visjon for en mer innovativ, effektiv og bærekraftig godsterminal. 

Bli med på reisen mot en grønnere og mer effektiv fremtid for godstransport! Ta kontakt med oss for mer informasjon og for å delta i denne spennende utviklingen.

Henvendelser kan rettes til Alexandra Klimek, leder strategi og utvikling, alexandra.klimek@banenor.no 

Vi anbefaler alle interesserte tilbydere å registrere seg i TransQ, så dere kan delta i de konkurransene som kun lyses ut innenfor denne ordningen.

Les mer om hvordan du kan bli leverandør til Bane NOR.

Fakta om Alnabru godsterminal

Visste du at..?

  • Alnabru er Nordens største godsterminal
  • Et nasjonalt knutepunkt for gods på bane
  • Sporlengde inne på terminalen er 100 km.
  • Det er 3 km fra nord til syd
  • På det meste er det 50 spor i bredden 

Publisert: 30. august 2024 klokken 13:25