Fornyelse på Dovrebanen

Satsningen på vedlikehold og fornyelse av jernbanen øker. En av de prioriterte strekningene er Dovrebanen. Snart skal vi skifte kontaktledning og autotransformatorer (KL AT-system).

Publisert: 25. juli 2024 klokken 13:54

Arbeid på kontaktledning

Bane NOR fornyer Dovrebanens kontaktledninger. Foto: Elin Agathe Hult

Dagens KL-anlegg mellom Dombås og Trondheim er fra slutten av 60-tallet. Det begynner å bli gammelt og slitt. Derfor trenger vi å bytte dagens anlegg med et helt nytt KL AT-system.

Når og hvor er jobben?

Vi planlegger å gjennomføre dette prosjektet i to faser med to forskjellige kontrakter. Fase 1 gjelder strekningen Støren – Trondheim og fase 2 er for strekningen Dombås – Oppdal.

Kontrakten for fase 1 vil vi lyse ut i første halvdel av 2025. Kontraktstrategien for prosjektet jobber vi med nå, og vi tar med alle de gode innspillene vi fikk i markedsdialogen som nylig ble gjennomført.

Nyttig om prosjektet

  • Prosjektet skal BREEAM-sertifiseres; Breeam Infrastruktur.
  • En stor del av arbeidene vil utføres på dagtid og det vil bli perioder uten togkjøring for å få utført arbeidet.

Ta kontakt

Lurer du på noe frem til vi lyser ut konkurransen, kan du ta kontakt med kontraktsrådgiver Elin Wist på elin.wist@banenor.no

Når konkurransen er kunngjort, vil all kommunikasjonen foregå via konkurransegjennomføringsverktøy (KGV).

 


Publisert: 25. juli 2024 klokken 13:54