Vilkår og betingelser

Her finner du informasjonen om vilkår og betingelser som gjelder for deg som kursdeltaker.

Foto: Øyvind Haug, Bane NOR

På denne siden:

Om kursportalen

Alle påmeldinger er bindende og som kursdeltaker står du personlig ansvarlig for å dekke kurskostnader for kurs du melder seg på.
Brukerprofilen din må til enhver tid være oppdatert med riktig informasjon, blant annet kontaktinformasjon og arbeidsgiver. 

Påmeldingsfristen finner du i beskrivelsen på det aktuelle kurset. Ved påmelding vil det bli sendt en påmeldingsbekreftelse til den e-postadresse som er registrert i kursportalen. 

Slik får du tilgang til kursportalen

For å opprette bruker i kursportalen må du ha HMS-kort, du kan søke om HMS-kort her(åpnes i ny fane).



Ved første innlogging må du trykke på "registrer ny ekstern bruker" og oppdatere din personlige informasjon, før du kommer inn i selve kursportalen.

Er du ansatt i Bane NOR kan du logge inn via Banenettet ved trykke på fanen “Driv”.

Vilkår og betingelser

Bane NOR legger til grunn at alle som melder seg på kurs, har fått godkjenning fra sin leder og arbeidsgiver, og at informasjonen i profilen til enhver tid er korrekt og oppdatert.

Påmelding

Alle påmeldinger er bindende og som kursdeltaker står du personlig ansvarlig for å dekke kurskostnader for kurs du melder seg på. Brukerprofilen din må til enhver tid være oppdatert med riktig informasjon, blant annet kontaktinformasjon og arbeidsgiver. 


Påmeldingsfristen finner du i beskrivelsen på det aktuelle kurset. Ved påmelding vil det bli sendt en påmeldingsbekreftelse til den e-postadresse som er registrert i kursportalen. 

Generelle kompetansekrav

Leverandører må oppfylle våre krav og dokumentere sin kompetanse for å levere produkter og tjenester til oss.

Avmelding og endringer

Avmeldingsfrist er fire uker før kursstart. Avmeldinger etter avmeldingsfristen vil bli fakturert i sin helhet. Avmeldingsreglene gjelder også ved sykdom og eventuell sykemelding. Endringer i tiden fra påmelding frem til avmeldingsfristen kan administreres fra bruker selv i kursportalen og vil ikke medføre fakturert kursavgift. Enkelte kurs/opplæringsløp har egne regler og dette kommer frem i kursbeskrivelsen i kursportalen. 

Overføre kursdeltakelse

Dersom den påmeldte likevel ikke kan delta på påmeldt kurs, kan plassen overdras til en kollega i samme foretak gitt at vedkommende oppfyller vilkår for deltakelse.

Overdragelse må meldes pr e-post til  jernbaneskolen@banenor.no,
 og det påløper et gebyr på kr. 1 500.

Dersom ingen kan overta den påmeldtes plass og det er etter avmeldingsfristen, refunderes ikke kursavgiften. Siste frist for bytte av plass er to virkedager før kursstart.

Driftsinterne kurs

Bestilte bedriftsinterne kurs vil alltid bli fakturert i sin helhet, uavhengig av antall deltakere og eventuell avmelding.

Avlysning og forhold utenfor Bane NOR Jernbaneskolens kontroll

Det kan oppstå forhold hvor kurs må avlyses grunnet for få påmeldte eller forhold utenfor vår kontroll. I slike tilfeller vil påmeldte bli kontaktet og et tilbud om en god løsning avtales.

Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs når kursene ikke kan gjennomføres innenfor de økonomiske rammer som er lagt til grunn. 

Skolen kan ikke stilles økonomisk ansvarlig for kostnader den enkelte eller tilknyttet virksomhet måtte få som følge av avlysningen.

Fakturering

Faktura blir sendt til arbeidsgiveren den påmeldte er tilknyttet i kursportalen ved fakturering. Faktura utstedes fire uker før kursstart. Det forutsettes at den påmeldte gir korrekt informasjon slik at faktura sendes til rett virksomhet.

Dersom virksomheten som faktureres har egne bestemmelser for hva som må komme frem på faktura, må dette legges inn på bruker i kursportalen.

Eksisterende kurspåmeldinger følger brukeren, og ved bytte av arbeidsgiver før fakturering vil fakturaen bli sendt til den nye arbeidsgiveren.

Skulle arbeidsgiveren tilknyttet en deltaker avvikles eller går konkurs, vil alle kurspåmeldinger for deltakere tilknyttet den aktuelle bedriften bli kansellert. 

Dersom en tilknyttet arbeidsgiver har gjentatte utestående fordringer for kursdeltakelse, vil ansatte kunne bli midlertidig utestengt fra påmelding til nye kurs med avgift.

Helseattest

Utvalgte kurs forutsetter at helseattest o.l. er innsendt på forhånd. Dette vil fremkomme av kursinformasjonen. Dersom ikke helseattesten er sendt inn før påmelding vil kurspåmelding bli kansellert.

Kursbevis og kompetanseregistrering

Bane NOR Jernbaneskolen sender ikke ut kursbevis i papirform, men kursdeltakerne kan hente det ut selv når de har gjennomført kurset.

Etter at kurset er avsluttet og instruktøren har registrert fremmøte og resultat i kursportalen, kan kursdeltakerne logge seg inn og hente ut sitt eget kursbevis. Kursbeviset er som regel tilgjengelige i kursportalen en eller to dager etter endt kurs. 

Kursbevis finner du ved å logge inn i kursportalen og finne firkanten «Historikk». Klikk på «Vis alt», og du får opp en oversikt over alle kurs du har fullført. I kolonnen «Handling» klikker du på printer-ikonet på linjen for kurset du ønsker kursbevis for.

Bane NOR Jernbaneskolen

Adresse

Jernkroken, Østre Aker vei 256, 0976 Oslo