Ofte stilte spørsmål
Har du problemer med å ta i bruk kursportalen? Sjekk svarene på de ofte stilte spørsmålene her, fordelt på temaer.
Logg inn i Bane NORs kursportal
I kursportalen finner du alle aktuelle kurs, og du kan selv melde deg på riktig kurs.
Registrering for første gang
Jeg er en ny ekstern læringsbruker ved Bane NOR og Bane NOR Jernbaneskolen. Hvordan oppretter jeg en brukerkonto i kursportalen?
Hvis du er en ny ekstern læringsbruker, kan du registrere en ny konto via vår kursportal(åpnes i ny fane)
Her får du opp tre valg:
- Velg «Gratis e-læring» om du er her utelukkende for å ta Bane NORs sikkerhetskurs eller annen gratis opplæring.
- Velg «Full kurskatalog» for å få tilgang til hele kurskatalogen (f. eks hvis du skal ta et eller flere kurs ved Bane NOR Jernbaneskolen)
- Velg «Fører» hvis du skal ha føreropplæring
Husk at du må ha et HMS-kort og fødselsnummer eller D-nummer for å registrere en bruker. HMS-kort kan du bestille her(åpnes i ny fane) D-nummer må ordnes av din arbeidsgiver.
Skal du logge inn og er ansatt i Bane NOR?
Logg inn i kursportalen via Banenettet og trykk på fanen "Driv" øverst på nettsiden.
Finner du ikke firma ditt når du forsøker å opprette bruker?
Send en mail med følgende informasjon til regnskap@banenor.no
- Organisasjonsnummer
- Firmanavn
- Fakturaadresse dersom dette ikke er det samme som firmaadresse i Brønnøysundregisteret
- Epostadresse for fakturamottak om firma ikke er reg i ELMA
- Kontaktperson
Jeg har ikke HMS-kort. Hvor får jeg dette?
Du må ha et HMS-kort for å registrere en brukerkonto i kursportalen.
Jeg blir bedt om å legge inn Firma-id. Hva er det?
I noen tilfeller vil du bli bedt om å oppgi Firma-ID. Da anbefaler vi dette:
- Logg inn gjennom en PC. Bruk nettleseren Google Chrome eller Edge. Alternativt, bruk inkognitomodus.
- Slett informasjonskapsler for din nettleser.
Jeg forsøker å opprette en ny brukerkonto, men kommer ikke videre fordi det står at fødselsnummeret allerede er i bruk. Hva gjør jeg?
Kursportalen kjører duplikatsjekk på fødselsnummer, slik at en person kun kan registrere én brukerkonto i systemet. Hvis det allerede er en bruker registrert på fødselsnummeret, betyr det at du allerede har en bruker.
Du må derfor logge inn på din eksisterende bruker med den registrerte e-postadressen. Hvis du ikke vet hvilken epostadresse du skal logge deg inn med, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
Jeg har ikke mottatt e-post etter registrering av passord for førstegangs pålogging. Hva gjør jeg?
Dersom du ikke har mottatt e-post for å aktivere brukeren din, kontrollér disse punktene:
-
Din e-postadresse er skrevet inn riktig.
-
Det blir benyttet en PC ved registrering.
-
Sjekke søppelpost.
-
At det ikke sitter fast i deres e-postfilter.
Ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no om ingen av punktene over løser problemet.
Innlogging
Hvordan logger jeg meg inn i kursportalen?
- Når du har registrert en brukerkonto og et passord, kan du logge inn på systemet her(åpnes i ny fane)
- Brukernavn er den registrerte e-postadressen din.
Vi har laget instruksjonsvideoer for innlogging på ulike enheter.
Jeg har glemt passordet. Hva gjør jeg?
- Hvis du allerede har registrert et passord og vært innlogget i systemet, men ikke lengre husker passordet, gå til innloggingssiden(åpnes i ny fane), velg "logg på", "Har du glemt passordet?" og skriv inn den registrerte e-postadressen din.
- Hvis du aldri har logget på systemet, må du først registrere et passord. Du skal ha mottatt en e-post med instruksjoner for hvordan du går frem.
Dersom du ikke har mottatt e-post for tilbakestilling av, kontrollér gjerne disse punktene:
- Din e-postadresse er skrevet inn riktig.
- Det blir benyttet en PC ved registrering.
- Sjekke søppelpost.
- At det ikke sitter fast i deres e-postfilter.
- Hvis du fortsatt ikke har mottatt denne e-posten, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
Jeg husker ikke e-postadressen. Hva gjør jeg?
Hvis du har glemt ditt brukernavn / e-postadresse til kursportalen, svar på disse punktene:
- Ditt fulle navn
- Mulige e-postadresser
- Fødselsdato (MERK: IKKE fødselsnummer)
Ta så kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
Jeg har byttet e-postadresse og arbeidsgiver. Hva gjør jeg?
- Dersom du har fått ny e-postadresse og ny arbeidsgiver, så vil du fortsatt ha mulighet til å logge inn i kursportalen med din forrige e-postadresse så lenge du husker passordet.
- Hvis du ikke husker passordet, men har tilgang til din forrige e-postadresse, anbefaler vi at du tar i bruk «Har du glemt passordet?» for å få tilsendt et nytt passord.
- I tilfellet hvor du ikke husker passordet og har ikke tilgang til din forrige e-postadresse, ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no for å få dette oppklart.
Husk å endre din brukerinfo ved å gå til feltet «Din konto» når du er logget inn.
Endringer/oppdateringer på bruker etter vellykket innlogging
- Logg inn med e-postadresse og passord.
- Klikk på «Oppdater arbeidsgiver» i feltet nederst til høyre som heter «Din konto».
- Hvis du ikke finner din nye arbeidsgiver på listen, må din arbeidsgiver etablere et kundeforhold med Bane NOR. Ta kontakt med regnskap@banenor.no
- Valgfritt: hvis din nye arbeidsgiver ønsker å benytte intern faktureringsinformasjon, skal dette skrives inn i feltet «Referansenummer for fakturering».
- NB! Dersom din registrerte e-postadresse er fra din tidligere arbeidsgiver, må denne også oppdateres (under «Basisinformasjon» til venstre i bildet)
- Avslutt med å klikke på «Oppdater» nederst til høyre.
- Logg inn med e-postadresse og passord
- Klikk «Endre passord» i feltet nederst til høyre som heter «Din konto»
- Avslutt med å klikke på «Oppdater» nederst til høyre
- Hvis du ønsker å skifte brukerkonto (fra f. eks «Gratis e-læring» til «Full kurskatalog», kan du gjøre dette selv i systemet etter at du har logget inn.
- Logg inn med e-postadresse og passord
- Klikk «Oppdater brukerkonto» i feltet nederst til høyre som heter «Din konto»
- Din nåværende brukertype er markert i blått og ligger øverst på siden
- Hvis du ønsker å gå fra «Gratis kurs» til «Full kurskatalog», klikker du på «Full kurskatalog» og fyller inn nødvendige informasjonsfelter
- Hvis du ønsker å endre fra «Full kurskatalog» til «Opplæring for førere», klikker du på «Opplæring for førere» og fyller inn nødvendig informasjon om førere
- Avslutt med å klikke på «Oppdater» nederst til høyre
Hvert andre år får du et nytt HMS-kort, og da må nytt HMS-kortnummer oppdateres i kursportalen, og dette må du selv ta ansvar for.
Dette gjør du på denne måten:
- Logg inn in kursportalen
- Velg «Min profil»
- Gå inn på «Personlig informasjon» og trykk på "blyanten"
- Gå til felt for HMS-kortnummer
- Registrer ditt HMS-kortnummer
- Lagre
Hjelp og støtte rundt kurs og opplæringsløp
Merk at ferdig gjennomført og bestått kurs ikke vil inngå i din læringshistorikk i Bane NORs kursportal, slik at du må ta ut ditt kursbevis etter gjennomført kurs i systemet og medbringe dette ved arbeid på anlegg.
Munio Support
Opplever du problemer med innlogging? Kontakt Munio support.
- Søk – fra startsiden er det et søkefelt hvor det står «Hva vil du LÆRE i dag?». I dette søkefeltet kan du skrive inn kurset du leter etter. Underveis mens du skriver vil det komme opp forslag basert på det du har skrevet fortløpende
- Bla gjennom alle kurs – fra startsiden er det en lenke rett under søkefeltet som heter «Bla gjennom alle kurs». Når du klikker her, kommer du inn i kurskatalogen. Her er den en knapp som heter «Alle kategorier» hvor du kan gå videre inn og finne kurs sortert på fagområder.
- Sjekk om du er registrert med riktig brukertype. Enkelte kurs har en knyttet kostnad og vil derfor ikke være synlig for Gratis-brukere. Endre brukertype til «Full kurskatalog» og se om du finner kurset du trenger.
- Hvis du har spørsmål rundt ett eller flere kurs i kursportalen, anbefaler vi at du leser godt gjennom kursbeskrivelsen. Her vil du som regel finne all nødvendig informasjon som agenda, tidspunkter og kontaktinformasjon. Om dette ikke svarer på spørsmålet ditt, ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
- Kurskalenderen er under kontinuerlig oppdatering, og kurs som har fått oppsatt dato/sted vil alltid reflekteres i kurskalenderen
- Hvis det ikke er oppsatt noen framtidig dato/sted for kurset du ønsker å ta, kan du be om ny dato ved å klikke på «Be om ny kursenhet»
- For andre kursrelaterte forespørsler, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
- Antall ledige plasser for et kurs vil alltid vises i kurskalenderen
- Hvis kurset er fullbooket, går det an å sette seg på venteliste. Du vil da automatisk bli tildelt plass dersom det blir ledige plasser, og vil få beskjed hvis du blir meldt på kurset.
- Et opplæringsløp er alt du skal igjennom for å få opplæringen din godkjent. Det betyr at et opplæringsløp f. eks kan inneholde et klasseromskurs, e-læring, skriftlig eksamen, praktisk eksamen, praksis etc. Det er opplæringsløpet du må melde deg på for å få gjennomført hele kurset/opplæringen.
- En del av våre kurs har en tidsbegrensning på gyldighet, og derfor inngår disse i et opplæringsløp i systemet. Det betyr at du vil motta varsler når kurset er på vei til å utløpe slik at du kan planlegge for repetisjonstrening.
- Når du tilordnes et opplæringsløp, vil opplæringsplanen din automatisk vise alt du må gjennom for å få opplæringsløpet godkjent.
- Merk! Selv om du er tilordnet et opplæringsløp som inneholder et klasseromskurs, må du fortsatt melde deg på en bestemt dato/sted for klasseromskurset.
- Et klasseromskurs har oppsatt dato/sted, instruktør, og vil normalt kreve fysisk oppmøte. I kurskalenderen kan du se ledige plasser på hvert enkelt kurs som er oppført.
- Du kan finne kursbeviset ditt ved å gå til feltet som heter «Historikk». Trykk på «Vis alt» for å få en oversikt med alle kurs som er gjennomført på din bruker. Under kolonnen «Handling» vil det være et printer-ikon som du kan trykke på. Denne tar deg til kursbeviset ditt.
- Hvis du ikke finner svar på det du lurer på kan du ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no