Dobbeltspor gjennom Stange kommune
For kortere reisetid og flere avganger mellom Hamar og Oslo bygges det nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen mellom Kleverud i sør og Åkersvika i nord i Stange kommune.
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord, skal etter planen være klart i 2027. Men både ny reguleringsplan på siste strekning, finansiering helt til Hamar og re-planlegging av signalsystemet gjør at det vil ta lenger tid å åpne strekningen.
Sammen med traseen som er bygget tidligere, frem til Kleverud, vil utbyggingen gi en pålitelig og moderne jernbane mellom Oslo og Hamar. Det innebærer kortere reisetid, flere avganger, bedre konkurransekraft for næringslivet og bidrar til å gjøre Norge litt grønnere. I tillegg blir det kapasitet for flere godstog.
Prosjektet var i utgangspunktet to prosjekter, Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika, men de skal bygges ut parallelt for å hente ut synergier og få mer jernbane for pengene. Til sammen skal det bygges 29,7 km med dobbeltspor. I tillegg har det kommet sterke politiske signaler om at dobbeltsporet skal bygges ytterligere 646 meter fra Åkersvika og inn til Espern på Hamar.
Mer om hva vi bygger
Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika i Mjøsa. Dette blir Norges lengste jernbanebru på over 1 km.
Se byggingen av Tangenvika bru på webkamera Ekstern lenke
Oppdateres hvert 10. minutt i arbeidstiden
Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg vil det være forbikjøringsspor i hver retning syd for stasjonen.
Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om, og store deler av stasjonsområdet vil fremstå i ny drakt.
Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at det ikke lenger er planoverganger slik det var over det gamle sporet.
Tidligere er det bygget og tatt i bruk moderne dobbeltspor på Dovrebanen frem til Kleverud.
Filmer som viser den nye jernbanetraséen
Strekningen Kleverud-Sørli tur/retur er visualisert i denne 3D-filmen(åpnes i ny fane).
Strekningen videre fra Sørli til Åkersvika er visualisert i denne 3D-filmen(åpnes i ny fane).
Følg prosjektet
Følg prosjektet på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet for å få varslinger og oppdateringer om prosjektet.
Milepæler i prosjektet
De to første hovedentreprisene, KS-1 Hestnestunnelen og KS-2 Tangenvika jernbanebru, er begge totalentrepriser. De er tildelt henholdsvis Veidekke og Implenia. Begge entreprisene er kommet godt i gang.
Entreprisen KSÅ-3, fra Furnesbakken og til syd for Stange stasjon, er en underbygningsentreprise som ble tildelt Hæhre Entreprenør i november 2023. Denne totalentreprisen omfatter bygging av ny Tangen stasjon og er kommet godt i gang.
I dette utbyggingsprosjektet inngår også oppføringen av Hamar omformerstasjon på Jessnes. Dette er en ny omformerstasjon som skal mate strekningen på Dovrebanen med strøm og samtidig kunne sikre strøm til elektrifisering av Kongsvinger-Elverum-Hamar. Omformerstasjonen omfattes av to totalentrepriser Én for grunnarbeid og én for selve omformeren. Gjermundshaug AS står for grunnarbeidene og Siemens leverer selve omformeren.
Arbeidet på Stange stasjon (SÅ-3) ble startet høsten 2024. Entreprenør er Gjermundshaug Anlegg. Stasjonen og området ved stasjonen skal bygges ut i etapper, noe som medfører vesentlige endringer underveis for trafikantene i Stange sentrum.
Utbyggingsarbeidet på strekningen fra Stange stasjon til Åkersvika (SÅ-4) har ikke kommet i gang ennå. Entreprisen for bygging av SÅ-4 er planlagt utlyst i 2025. Det vil komme mer detaljert informasjon når entreprenør er valgt.
Grunnerverv startet arbeidet med avtaler på strekningen høsten 2023, og det vil pågå arbeid med grunnundersøkelser og rivning av innløste eiendommer på strekningen fortløpende.
Kontraktene for jernbanetekniske fag lyses ut i 2025.
Dette utbyggingsprosjektet skal også utføre nødvendige oppgraderinger på Hamar stasjon. I den forbindelse skal prosjektet i tillegg skifte kontaktledningsanlegg med autotransformatorer (KL/AT) på strekningen mellom omformerstasjonen på Jessnes og Hamar stasjon.
Cato Sandberg
Kontraktsleder
Reguleringsplanene for utbyggingen
Ettersom utbyggingsprosjektet opprinnelig var to prosjekter har planarbeidet for strekningene ligget ulikt i tid.
Reguleringsplanen for Kleverud-Sørli ble vedtatt av Stange kommunestyre 22. juni i 2016 og ligger tilgjengelig på Stange kommunes nettsider: Reguleringsplanen for Kleverud-Sørli (åpnes i ny fane)
Reguleringsplanen for Sørli-Åkersvika ble vedtatt av Stange kommunestyre 17. juni i 2020 og ligger tilgjengelig på Stange kommunes nettsider: Reguleringsplanen for Sørli-Åkersvika(åpnes i ny fane)
Forberedende arbeider før selve dobbeltsporutbyggingen starter
I august/september 2022 benyttet vi den togfrie perioden på Dovrebanen til å gjøre forberedende arbeider nord på Stange stasjonen. Spor og underbygning ble skiftet ut og oppgradert for å tilpasses nytt dobbeltspor.
Det ble også satt opp en ny overgangsbru over det kommende dobbeltsporet på Sørli. Det ble også etablert nytt veinett. Brua er i dag stengt for bruk. Den vil benyttes til anleggstrafikk i utbyggingsperioden. deretter er planen at den skal inngå i det offentlige veinett i Stange kommune.
Andre arbeider som er ferdige
- Tilkomstvei til nye Tangen stasjon
- Vikselva bru
- Anleggsvei til Furnesodden
- Hogst for kontraktene som er i gang
Andre arbeider som er i prosess
- Utførelse av lokale støytiltak
- Brønnerstatning og måling av grunnvannstand
- Bygningsbesiktelse og rystelsesmålinger
- Riving av gjenstående innløste eiendommer
- Hogst nordover på strekningen
Nabo til jernbanen?
Her jobber vi nå
Her kan du følge arbeidene som er i gang.
Berørte toglinjer
Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal få så få konsekvenser som mulig for dagens trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele utbyggingen. Det er likevel slik at vi ved noen anledninger må utføre oppgaver som krever togfri periode. Vi vil stort sett benytte perioder når trafikken stoppes av andre årsaker enn vår utbygging, men noen vil vi også være initiativtaker til selv i løpet av årene frem til vi er ferdige ved utgangen av 2027.
Kontaktinformasjon
Nabotelefon og prosjektets e-postadresse
Besøksadressen er Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadressen er Postboks 4350, 2308 Hamar.
Prosjektets administrasjon holder til sydøst på Tangen stasjonsområde.
Kontortiden er fra 08:00 til 15:45 (sommertid fra 08:00 til 15:00 fra midten av mai til midten av september).
Nabotelefonen er betjent virkedager mellom kl. 09:00 og kl. 15:00.
Magnus Line
Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Alexander Baksetersveen
Nabokontakt
Bjørn Johannes Sørum
Grunnerverv
Nyheter fra 30 km dobbeltspor i Stange
Så hekker vi på Mjøsa: Hekkeplattformer i Åkersvika
Ikke i en sprøkkin holk, men på nye, fine plattformer bygget av arbeidsinkluderingsbedriften Mjøsanker.
Støyende arbeid i Stangebyen
Gjermundshaug Anlegg vil fra uke 42 starte med støyende arbeider i Stangebyen.
Arbeid i Stangebyen og langs Dovrebanen fra lørdag 28. september
Tre mil ny jernbane bygges nå mot Hamar, og arbeid i sporet stenger Dovrebanen lørdag 28. september frem til onsdag morgen 2. oktober.