Slik bygger vi dobbeltspor gjennom Stange kommune

For kortere reisetid og flere avganger mellom Hamar og Oslo bygges det nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune til Hamar.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Dovrebanen
Illustrasjonsbilde av jernbanebrua som kommer over Tangenvika i Stange kommune

Dette er en illustrasjon som viser hvordan Tangenvika jernbanebru over Mjøsa vil se ut når dobbeltsporet gjennom Stange kommune står klart. Dagens trasé går langs Mjøsa. Foto: Implenia/Norconsult

På denne siden:

Hva bygger vi og hvorfor?

Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør og over Åkersvika i nord, skulle etter planen være klart i 2027.  Flere forhold fører imidlertid til at byggetiden tar minst ett år lenger.

Sammen med traseen som er bygget tidligere, frem til Kleverud, vil utbyggingen gi en pålitelig og moderne jernbane mellom Oslo og Hamar.

Det innebærer kortere reisetid, flere avganger, bedre konkurransekraft for næringslivet og gjør Norge litt grønnere. I tillegg blir det  kapasitet for flere godstog.

Prosjektet var i utgangspunktet to prosjekter, Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika, men de skal bygges ut parallelt for å hente ut synergier og få mer jernbane for pengene.

Til sammen skal det bygges 30 km med dobbeltspor. I tillegg har det kommet sterke politiske signaler om at dobbeltsporet skal bygges ytterligere 646 meter fra Åkersvika og inn til Espern på Hamar. 

Mer om hva vi bygger

Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika i Mjøsa. Dette blir Norges lengste jernbanebru på over 1 km.

Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg vil det være forbikjøringsspor i hver retning syd for stasjonen. 

Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om, og store deler av stasjonsområdet vil fremstå i ny drakt. 

Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at det er ingen planoverganger. 

Tidligere er det bygget og tatt i bruk et moderne dobbeltspor på Dovrebanen frem til Kleverud. 

Film som viser den nye jernbanetraséen

Se 3D animasjonsfilm av 30 km dobbeltspor i Stange(åpnes i ny fane)

Følg arbeidet i sosiale medier

Få løpende oppdateringer, nyheter og varslinger om arbeidet med 30 km dobbeltspor på prosjektets Facebook-side.

Milepæler i prosjektet

Nabo til jernbanen?

Berørte toglinjer

Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at arbeidet skal få så få konsekvenser som mulig for togenes trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele byggeperioden. Det er likevel slik at noen av byggeprosjektets oppgaver krever at togene erstattes med buss i perioder.

Kontaktinformasjon

Nabotelefon og prosjektets e-postadresse

Adresse

Besøksadressen er Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadressen er Postboks 4350, 2308 Hamar.

Mer informasjon

Prosjektets administrasjon holder til sydøst på Tangen stasjonsområde.

Kontortiden er fra 08:00 til 15:45 (sommertid fra 08:00 til 15:00 fra midten av mai til midten av september). 

Nabotelefonen er betjent virkedager mellom kl. 09:00 og kl. 15:00.

Nyheter fra 30 km dobbeltspor i Stange

Stenger Østre Volla undergang

Undergangen for gående og syklende ved Østre Volla i Stangebyen blir stengt fra 6. januar. Myke trafikanter må benytte alternativ rute mellom øst og vest i Stange sentrum.

Få varsel på SMS om sprengning

Vår entreprenør Gjermundshaug Anlegg er snart klare til å starte med å sprenge bort fjellmasser i Stange sentrum. Berørte naboer kan nå få SMS-varsel i forkant av sprenging.