Hvorfor trenger jernbanen fortsatt mennesker i systemene?

Husker du Emma Louise Strøm? Den blonde 26- åringen i storslått blå og rød uniform på Eina stasjon. Hvor er egentlig Emma i dag? Vi har fått spørsmål på hvorfor vi egentlig rekrutterer nye trafikkstyrere. Står vi ikke ovenfor ett av teknologiskeptikernes verste mareritt? Den nye roboten, det helteknologiske signalsystemet ERTMS, vil jo stjele jobben og presse ut alle Trafikkstyrere i nær fremtid!

Mari står inne på Trafikkstyrerkontoret foran mange skjermer

Privat foto

Heldigvis fungerer det ikke helt slik i Bane NOR. Det stemmer at ERTMS vil kunne ta over jobben til Trafikkstyrere på sikt, men foreløpig er det fortsatt bare deler av jernbanen som har innført denne teknologien. Det betyr at vi er helt avhengig av mange flere Trafikkstyrere i flere år fremover i tid. Uten dere vil vi ikke kunne drive jernbane! Og hva så når ERTMS blir rullet ut for fullt? Mister du jobben?

Der kan vi med trygghet si at du ikke mister jobben. Vi vet at all den kunnskapen Trafikkstyrere sitter på og tilegner seg i en så viktig rolle vil vi i høyeste grad trenge i Bane NOR. Men vi skjønner også at det både kan være skremmende og rart å søke seg til en utdanning som på sikt kan forsvinne. Derfor har vi tatt en prat med Emma om hvor hun er i dag.

Etter Emma begynte som Trafikkstyrer har hun aldri vært redd for at det ikke skal være plass til henne i Bane NOR

Emma Strøm har jobbet i Bane NOR som Trafikkstyrer i 5 år. Hun har vært stasjonert på Roa, Gjøvik og Jaren, og sitter i dag på Roa stasjon, fortsatt som Trafikkstyrer.

Når jeg søkte meg til Trafikkopplæring visste jeg om ERTMS, så det var betryggende for meg at vi kunne begynne å se på utviklingsmuligheter fra tidlig av. Min leder anbefalte meg etter hvert å søke meg inn som Togleder. Jeg begynte som Toglederaspirant i 2021, men jeg fant fort ut at dette ikke var veien for meg. Derfor gikk jeg tilbake til å være Trafikkstyrer.

Emma beskriver seg selv som en bedagelig person som liker å ha kontroll. I sammensetning med at hun nettopp var blitt mamma følte hun at toglederstillingen ikke passet henne. Hun synes det ble stort og litt uoversiktlig, og forklarer også at hun synes det er godt å lene seg på at det er noen andre som har det siste ordet i en stor beslutning.

Samtidig, er det veldig viktig for meg å påpeke at jeg alltid har følt på ett ansvar overfor den stasjonen som jeg er Trafikkstyrer på. Så jeg har alltid følt at det er jeg som er «sjef» for den stasjonen jeg er stasjonert til når jeg er på jobb.

Kombinasjonen mellom familieliv og Trafikkstyrer fungerte over all forventing

En annen viktig grunn for Emma var som nevnt familieliv. Hun var akkurat blitt mamma etter Toglederutdanningen og reiseveien syntes hun ble for lang. Derfor var det ekstra bra for henne at hennes ledere var såpass løsningsorienterte og hadde god forståelse rundt hennes privatliv i småbarnsperioden.

Som Trafikkstyrer i Bane NOR får du god forståelse rundt privatliv, og jeg er alltid blitt møtt med muligheter for å endre skiftordninger og lignende. Jeg har også blitt hørt de gangene jeg har ønsket å endre stasjoneringssted og føler på en raushet ovenfor de ønskene jeg har hatt.

Selv om Emma har gått inn i en stilling som vil forsvinne sitter hun igjen med en trygg følelse.

Min erfaring er at Bane NOR er fantastiske på å ivareta deg som ansatt. Hvis du først blir tatt inn, gjør de alt for å beholde deg. De er veldig fleksible, og finner muligheter for kompetansen vår andre steder. Så jeg er ikke redd for at jeg vil få en jobb jeg ikke trives i når min rolle som Trafikkstyrer er over.

Vi trenger Trafikkstyreres viktige kompetanse i all tid fremover

De siste årene har vi jobbet aktivt for å ivareta de ansatte som må gå fra å være Trafikkstyrer til en annen stilling. Vi ønsker å bruke deres viktig kompetanse på riktig måte andre steder i bedriften. Og derfor er det lagt mye planlegging inn for å utvikle flere forskjellige fremtidsplaner for denne stillingen. Noen av mulighetene en Trafikkstyrer vil ha i fremtiden er blant annet å bli faglærer på Jernbaneskolen, rådgivere av forskjellige slag, muligheter i ulike prosjekter eller Toglederutdanning. I tillegg til dette har vi det siste året også jobbet mot ett egent utviklingsprogram mot å bli RAMS-rådgiver.

Mest sannsynlig tror jeg at rutekontoret vil falle meg naturlig i fremtiden. Ellers er det mulig jeg ønsker å prøve meg som togleder en gang til, siden jeg nå har denne utdanningen i tillegg.

Emma poengterer at det som er fint med toglederutdanningen er at du også kvalifiseres til flere andre stillinger enn kun det å være Togleder. Så selv om målet ikke nødvendigvis må være å bli Togleder er dette en verdifull utdanning. Når det er sagt trives Emma fortsatt veldig godt som Trafikkstyrer og hun ser fint for seg selv som det i årene fremover.

Hvor lenge jeg skal jobbe som Trafikkstyrer kommer an på Signalplanen. Men jeg elsker jobben min, så selv om jeg gleder meg til å ta fatt på nye utfordringer og ønsker å utvikle kompetansen min internt, har jeg ingen hast med å komme meg videre.