Hvordan Trafikkopplæring åpnet dørene til nye muligheter i Bane NOR
Mari Saxegaard begynte på sin Trafikkopplæring høsten 2016. Når vi spurte Mari om det var tilfeldig at hun endte opp på tjenestekontoret kun 1,5 år etter hun var ferdig utdannet Trafikkstyrer svarer hun med en liten latter, Ja takk, begge deler.
Publisert: 16. desember 2024 klokken 12:40
– Planen min var jo ikke egentlig å bli Tjenestefordeler, men jeg visste at jeg ikke ønsket like mye ansvar som en togleder, og det fristet heller ikke like mye logistikkmessig, med mye reise ved være Trafikkstyrer i Voss, Myrdal eller Flom.
For å oppklare hva Mari mener med at hun ikke ønsket like mye ansvar som en Togleder har, Trafikkstyrere har fra tidligere av hatt en naturlig fremtid ved å bevege seg videre til å ta toglederutdanning. Heldigvis har vi mange flere muligheter å tilby i dag.
Fra Trafikkstyrer til Tjenestefordeler
Men hvorfor endte Mari her i Bane NOR hvis hun ikke var helt sikker på at hun ønsket å være Trafikkstyrer?
– Som de fleste andre i arbeidslivet må jeg jo innrømme at det var ved en tilfeldighet. Jeg jobbet egentlig som lærer. Men etter mange år møtte jeg rett og slett veggen. Og fant ut at dette ikke var noe jeg ønsket å jobbe med resten av livet. Derfor begynte jeg å lete etter andre kall.
Med både barn og mann hjemme følte Mari på presset til at hun ikke kunne velge hva som helst, det ville hverken ha fungert logistikkmessig eller økonomisk, og derfor var det én annonse som fanget øyet til Mari.
– Det å kunne få en spennende jobb jeg ikke kunne så mye om fra før, og i tillegg få en betalt utdanning for å lære meg dette, appellerte godt til meg. Og det var vel en av hoveddriverne til at jeg sitter her jeg gjør i dag.
En trygg arbeidsplass
Selv om Mari fikk beskjed om at jobben en Trafikkstyrer gjør i dag ville bli byttet ut med ERTMS på sikt var hun aldri redd for å miste jobben.
– Jeg skjønte fort at Bane NOR er et trygt sted, og jeg var aldri redd for at den kunnskapen jeg tilegnet meg i Trafikkopplæringen ikke kunne bli brukt til noe spennende og viktig videre.
Allerede når Mari søkte seg inn på Trafikkopplæring fikk hun høre om planene rundt ERTMS. Hun tok derfor ett aktivt valg da hun kom inn på utdanningen.
– Mitt inntrykk da som nå er at Bane NOR er tilpasningsdyktige og tilpasser etter endringer som skjer. Når det er sagt ønsket jeg å peile ut en mulig fremtid for meg selv tidlig, nettopp fordi jeg hadde en følelse av at her ville jeg fortsette å være selv om min stilling som Trafikkstyrer kunne bli borte i fremtiden.
I tiden Mari jobbet som Trafikkstyrer ble hun kjent med en som jobbet på rutekontoret. Men for å begynne å jobbe der var Mari nødt til å ta toglederutdanning. Og det var da hennes leder la frem muligheten om å snuse på stillingen som Tjenestefordeler.
– I dag vet jeg om flere som jobber som Tjenestefordeler og har Trafikkopplæring. Så dette er en god bagasje å ha med seg i ryggsekken i min jobb. Vi passer jo på at det er nok Togledere og Trafikkstyrere på jobb til enhver tid. Så vi lager blant annet alt av arbeidsplaner, ferieplaner og turnusplaner.
Kunnskapen som Trafikkstyrer har Mari fått god bruk for senere
Mari trivdes godt som Trafikkstyrer den tiden hun var det, men når det tilfeldigvis dukket opp en stilling internt som passet hennes ønsker, etter samtaler med sin nærmeste leder, hoppet hun videre på denne muligheten. Og hun tok stolt med seg kunnskapen hun hadde tilegnet seg både under utdanningen og i jobb som Trafikkstyrer.
– Som en Tjenestefordeler tror jeg du har stor nytte av å ha jobbet i turnus selv. Det er lettere å ha forståelse for hvordan turnusarbeid påvirker kroppen, og dermed sette opp gode personallister. Det er også en stor fordel å ha kjennskap til geografi og distanser i forhold til hvor lang tid det tar å reise for de ansatte.
Selv om Mari valgte å tre videre inn som Tjenestefordeler relativt raskt er hun sikker i sin sak når det kommer til å anbefale andre å søke seg til Trafikkopplæringen vår.
– En av hovedgrunnene til at jeg valgte dette var at jeg fikk ni måneder med betalt opplæring i noe nytt og spennende. Jeg kunne velge å bli noe helt nytt uten å bli ruinert økonomisk. Og det var akkurat det jeg trengte!
Jernbanen er sjanseløs uten Trafikkstyrere
I dag har vi en Signalplan som viser når og hvor ERTMS vil bli innført på jernbanen. Dette gir Trafikkstyrere en god oversikt på hvordan deres fremtid vil se ut.
– Disse stillingene vil jo ikke forsvinne over natten. Så sammen med leder er jeg sikker på at alle Trafikkstyrere som ønsker, vil finne en fremtid i Bane NOR som passer for dem. Det er også satt i gang mange spennende initiativ for å bruke Trafikkstyrere sin kompetanse på andre områder når den tid kommer. Men som trafikkstyrer kan jeg love deg at du får en unik mulighet til å drive jernbanen. Før ERTMS blir rullet ut for fult ville ikke jernbanen vært operativ uten Trafikkstyrere. Så vi kan vel med sikkerhet si at som Trafikkstyrer er du med på å holde hele Norge oppe!
Publisert: 16. desember 2024 klokken 12:40