Fra olje og gass til jernbane og grønn energi
Peter jobber for at fremtidens dobbeltspor gjennom Moss blir sikkert å ferdes på for alle involverte, og at togene går som planlagt.
Peter og mange andre i Bane NOR jobber for å legge 270 km med nytt dobbeltspor i hele Norge. Og denne jobben vil gjøre at 1,5 millioner mennesker i Norge vil få kortere reisevei og flere avganger.
Til glede for fremtiden
Peter ønsket å være med på å skape noe som flere ville få glede av i lang tid fremover, samtidig som han ønsket å fokusere på noe mer fremtidsrettet. Det var da han bestemte seg for å gå vekk fra olje og gass, og inn mot jernbane som RAMS-rådgiver hos oss i Bane NOR. For tiden jobber han på dobbeltsporprosjektet Sandbukta - Moss – Såstad, som skal bygge både nytt dobbeltspor gjennom Moss og en stor ny stasjon i sentrum av byen.
– Arbeidet jeg gjør i prosjektfasen skal sørge for at alt vi bygger ivaretar sikkerheten når togene skal bruke det nye sporet. I tillegg passer jeg også på at løsningene blir pålitelige og enkle å vedlikeholde.
Foruten å kunne få jobbe med et spennende og utfordrende jernbaneprosjekt, så var det en hyggelig bonus at dette faktisk foregår i Peters gamle hjemby, som han flyttet tilbake til rett før han begynte i Bane NOR. Men dette var bare én av flere fordeler han fikk oppleve etter han takket ja til prosjektjobben.
– Prosjektet gjør at jeg får utfordret meg selv gjennom nye spennende oppgaver innenfor mitt fagfelt. I tillegg er det veldig spennende å få jobbe med et prosjekt som er helt sentralt i bybildet. Det er også folk fra flere forskjellige land som jobber her, og det er artig å få være med i en slik multikulturell smeltedigel.
Det er ikke bare de strategiske arbeidsoppgavene som appellerer til Peter. Han peker på et flott arbeidsmiljø, og sier at mange i prosjektet omtaler kollegaene som sin utvidede familie. For Peter er det også viktig at RAMS-rådgiverne får mulighet til å følge prosjektet helt fra start til slutt.
Det er ikke kun Peter som mener lagånden i sitt fagfelt er eksepsjonell.
Viser krystallkulen flyvende tog?
Fra et RAMS-perspektiv kan teknologi bidra positivt på flere måter. Det betyr ikke at Peter er nervøs for at han skal bli arbeidsledig med mer teknologi.
– Noe av det viktigste kan være det som går på å optimalisere vedlikeholdsarbeidet gjennom smart overvåkning, og datadrevet prioritering og planlegging. ERTMS, det nye heldigitale signalanlegg for tog, som rulles ut nå, kommer også til å bidra positivt både på sikkerhet og tilgjengelighet.
Når vi ber Peter om å se inn i krystallkulen for jernbanen, så har han et fremtidsrettet og fantasifullt ønske:
– Enn så lenge så bygger vi jo for de neste 100-årene. Men hvis vi virkelig ser inn i krystallkulen, så hadde det vært utrolig kult å kunne utvikle tog som for eksempel mer eller mindre flyr, eller en jernbane som i det minste berører naturen i Norge minst mulig.
Synes du Peter sin jobb høres spennende ut, eller ønsker du å se om noen av våre andre stillinger passer bedre til deg?
Ledige stillinger
Søk etter ledige stillinger innen ditt fagfelt.